عقب‌نشینی رم در برابر بروکسل

۱۳۹۷/۰۹/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۸۴۳
عقب‌نشینی رم در برابر بروکسل

 گروه جهان|

رم و بروکسل به کشمکش طولانی خود بر سر بودجه 2019 ایتالیا پایان دادند، بحرانی که سرمایه‌گذاران را نگران کرده و تنش‌ها میان دولت پوپولیستی و اتحادیه اروپا را به اوج خود رسانده بود. بازارهای مالی ایتالیا از این توافق استقبال کردند.

به‌گزارش فایننشال‌تایمز، والدیس دومبروویسکیس معاون رییس کمیسیون اروپا در امور یورو، گفته نتیجه توافق این خواهد بود که کسری بودجه سال آینده 2.04 درصد از تولید ناخالص داخلی ایتالیا خواهد بود. بر اساس بودجه اولیه موردنظر ایتالیا این رقم 2.4 درصد بوده است.

معاون رییس کمیسیون اروپا در امور یورو با اعلام اینکه بروکسل امیدوار است این بودجه اساسی برای سیاست‌های متعادل بودجه‌ای و اقتصاد در ایتالیا باشد، گفته: «ایتالیا نیاز دارد که فورا اعتماد از دست رفته اقتصادی خود را با تسهیل شرایط مالی و حمایت از سرمایه‌گذاری احیا کند.» این مقام اروپایی با اشاره ضمنی به عقب‌نشینی ایتالیا گفته: «دولت ایتالیا گام‌های بسیاری را برداشته آن هم در شرایطی که تا همین چند هفته پیش لحن دولتمردانش مقابله‌جویانه بود.»

دومبروویسکیس در ادامه با اشاره به اینکه با توجه به شرایط فعلی، کمیسیون اروپا می‌تواند مانع اقدام انضباطی علیه ایتالیا شود، گفته: «این توافق ایده‌آل نیست اما اجازه می‌دهد که در این مرحله از اقدامات تخریبی و ضعیف جلوگیری شود. یک عامل مثبت مهم این است که بودجه جدید بر اساس یک سناریوی افتصادی قابل‌قبول است چرا‌که سیاست‌های قابل اعتماد و پایدار بودجه‌ای را نمی‌توان با پیش‌بینی‌های بسیار خوش‌بینانه برنامه‌ریزی کرد.»

اتحادیه اروپا اهداف بودجه‌ای رم را بسیار خوشبینانه ارزیابی کرده بود. ایتالیا برای سال ۲۰۱۹ رشد اقتصادی ۱.۵درصدی و کسری بودجه ۲.۴درصدی را پیش‌بینی کرده که اتحادیه اروپا خواستار بازبینی آن شده بود. گرچه ایتالیا در اعدام و محتوای بودجه خود برای سال 2019 بازنگری کرده اما دومبروویسکیس تاکید کرده که اروپا هنوز هم نسبت به ترکیب هزینه‌ها به‌ویژه در زمینه درآمد شهروندان و لغو اصلاحات بازنشستگی (از جمله کاهش سن بازنشستگی) نگرانی‌های جدی دارد.

شبکه سی‌ان‌بی‌سی نوشته: با انتشار خبر توافق بروکسل و رم بازارهای ایتالیا صبح چهارشنبه مثبت شد و این شرایط با تایید اعلام توافق تا بعد از ظهر دیروز ادامه داشت؛ از جمله شاخص سهام (MIB FTSE) ایتالیا چهارشنبه با 1.9 درصد افزایش نسبت به روز گذشته معامله شده است.

این توافق پس از دو ماه کشمکش میان بروکسل و دولت راست افراطی ایتالیا حاصل شده است. کمیسیون اروپا سه‎شنبه از دولت ایتالیا خواسته بود تا دو و نیم میلیارد یورو دیگر از بودجه‌ای که برای هزینه‌های عمومی اختصاص داده بکاهد تا بتواند آخرین نسخه بودجه عمومی برای سال مالی 2019 را تصویب کند.

نشریه ایتالیایی «کوریرا دلاسرا» نوشته بود بازوی اجرایی اتحادیه اروپا اعلام کرده اگر رم می‌خواهد بودجه پیشنهادی‌اش در کمیسیون اروپا تصویب شود باید از بودجه‌ای که برای هزینه‌های عمومی کشور تخصیص داده است دو و نیم میلیارد یورو دیگر بکاهد. این در حالی بود که ماتیو سالوینی و لوییجی دی‌مایو معاونان نخست‌وزیر ایتالیا، حاضر نبودند از بودجه‌ای که برای هزینه‌های عمومی در نظر گرفته شده، بکاهند.

کمیسیون اروپا تاکید داشت که هزینه‌های بودجه عمومی ایتالیا باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که میزان کسری بودجه آن بیش از این کاهش یابد. بر اساس قوانین و مقررات مربوط به مسائل اقتصادی و مالی در اتحادیه اروپا، اگر میزان کسری بودجه کشورهای عضو این اتحادیه بیشتر از سه درصد کل تولید ناخالص داخلی باشد بازوی اجرایی اتحادیه اروپا، می‌تواند آن کشور را مجازات کند.

هر دو حزب تشکیل‌دهنده دولت ائتلافی ایتالیا، «لگا» و جنبش پنج ستاره در جریان رقابت‌های انتخاباتی سال گذشته به رای‌دهندگان ایتالیایی وعده داده بودند که مالیات‌ها را کاهش داده و خدمات عمومی را افزایش خواهند داد. نشریه فارن‌افرز در این باره نوشته: دولت ائتلافی ایتالیا نمی‌تواند بدون بیشتر شدن کسری بودجه، به این وعده‌های انتخاباتی خود جامه عمل بپوشاند و این بدان معناست که دولت فعلی باید تعهدات دولت پیشین به کمیسیون اروپایی را زیر پا بگذارد و قوانین مالی مندرج در معاهدات کشورهای عضو منطقه یورو را نقض کند، قوانینی که تدوین شده‌اند تا حافظ این منطقه پولی باشند. از سوی دیگر اما ایتالیا برای تامین مالی بدهی‌ها و استقراض‌های خود بطور گسترده‌ای به بانک مرکزی اروپایی (ECB) وابسته است، بنا براین نمی‌تواند به راحتی از اتحادیه اروپا دست بکشد. اما یک مساله دیگر هم وجود دارد، بسیاری از رای‌دهندگان ایتالیایی حاضر نیستند تا کنترل اروپایی‌ها بر سیاست‌های ایتالیا را بپذیرند. در واقع جرقه ظهور حزب افراطی و پوپولیستی جنبش پنج ستاره در ایتالیا پس از سال 2011 میلادی زده شد، زمانی که بانک مرکزی اروپا و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، به سرجیو ناپولیتانو رییس‌جمهوری وقت ایتالیا فشار آوردند تا سیلویو برلوسکنی رییس‌جمهوری جنجالی و سرکش این کشور را برکنار کرده و دولتی تکنوکرات را بر سر کار بیاورد. واکنش منفی افکار عمومی ایتالیا به سیاست‌هایی از این دست بود که باعث شد تا جنبش افراطی پنج ستاره در فضای سیاسی این کشور پا بگیرد و در انتخابات 2018 میلادی به پیروزی برسد. به همین دلیل است که دولتمردان امروز ایتالیا بر این باورند که هرچه در برابر اتحادیه اروپا محکم‌تر بایستند، شانس پیروزی آنان در انتخابات‌های ماه مه‌آینده پارلمان اروپا بیشتر خواهد شد.

 

ارسال نظر