زیان ۲.۲۷میلیارد ی اعتراض‌ها به فروشگاه‌های فرانسه

۱۳۹۷/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۹:۰۶
کد خبر: ۱۳۵۸۲۲

گروه جهان| یک گروه تجاری فرانسه از خسارت و هزینه ۲.۲۷ میلیارد دلاری اعتراضات جلیقه‌زردها برای فروشگاه‌های بزرگ خبر داده است. حدود ۲۸۰ فروشگاه از ۸۰۰ فروشگاه بزرگ فرانسه در جریان این اعتراض‌ها دچار زیان و خسارت شده‌اند. از زمان آغاز اعتراض‌ جلیقه‌زردها، بسیاری از فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و بانک‌های نزدیک به محل تجمع‌ها و راهپیمایی‌ها تعطیل شده‌اند. جنبش جلیقه‌زردها با اعتراض به مالیات دولت بر سوخت آغاز شد و با وجود عقب‌نشینی دولت، همچنان ادامه دارد. استانداری پاریس و حومه شنبه این هفته شمار معترضان در این شهر را ۳ هزار نفر تخمین زد؛ رقمی که نسبت به هفته‌های گذشته کاهش داشته است. وزارت کشور فرانسه نیز در پایان تظاهرات شنبه این هفته، تعداد معترضان در سراسر فرانسه را ۶۶هزار نفر ارزیابی کرد. این درحالی است که هفته پیش از آن، در همین روز تعداد جلیقه‌زردهای معترض در کل فرانسه ۱۲۶هزار نفر ارزیابی شده بود. فیگارو نوشته بحران در حال افول است، اما مشکلات همچنان باقی است. در این گزارش آمده: با اینکه شمار جلیقه‌زردهای معترض این هفته کاهش چشمگیری داشت، اما پرسش‌های حل‌نشده میان دولت و طبقات شکننده جامعه همچنان بی‌پاسخ مانده است. ماه زرد فرانسه در حال پایان است؛ میدان‌های شهرها به حال عادی خود بازمی‌گردند،   اما آنچه روی داد یعنی نادیده گرفتن اقتدار حکومت، زیر سوال بردن مشروعیت نظام حاکم،  نشان می‌دهد که تصمیمات نظام سیاسی در کشور پاسخگوی انتظارات رأی‌دهندگان نیست.

روسیه در انتخابات امریکا دخالت گسترده‌ای داشت

گروه جهان| دو پژوهش جدید دانشگاهی بار دیگر به نفوذ روسیه و تلاش‌های آنلاین این کشور برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ صحه گذاشتند. این‌بار نتایج‌ این گزارش‌ها نشان داده که روسیه به‌دنبال تاثیر بر آرای امریکایی‌های آفریقایی‌تبار بوده تا آنها انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ را تحریم کنند. دو گزارش جدید به نقش گسترده نفوذ آنلاین ترول‌های روسی در شبکه‌های اجتماعی امریکا اشاره دارد. به‌گزارش یورونیوز، این گزارش‌ها برای کمیته اطلاعات سنا و با مشارکت پژوهشگران خارجی از دانشگاه آکسفورد و شرکت گرافیک با تخصص تجزیه و تحلیل شبکه‌های اجتماعی تهیه شده است. محققان به یافته‌های بسیار دقیقی از تاثیر کمپین‌ روسی و نفوذ آن دست یافته‌اند. آنچه نشان می‌دهد یک شرکت ترول که در سن پترزبورگ مستقر بوده و بیشتر به عنوان یک آژانس تحقیقات اینترنتی (IRA) شناخته می‌شده در این مسائل دست داشته است. رابرت مولر، بازرس ویژه تحقیقات مربوط به دخالت روسیه در انتخابات این کشور در ماه فوریه این آژانس تحقیقات اینترنتی را متهم کرد که با دیگر شرکای کاری خود و ۱۳ تبعه روس در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ دخالت کرده‎اند. این شرکت متهم است که با استخدام تعدادی از کارمندان روس خود صدها اکانت جعلی درست کرده و با استفاده از آنها تلاش کرده‌ است نهادهای دموکراتیک در سراسر امریکا را تضعیف کرده و بطور مشخص به هیلاری کلینتون آسیب بزند.

کوربین، نخست‌وزیر بریتانیا را به رای عدم اعتماد تهدید کرد

گروه جهان| جرمی کوربین رهبر حزب اپوزیسیون کارگر در بریتانیا برگزاری جلسه رای عدم اعتماد به ترزا می‌نخست‌وزیر این کشور را خواستار شد. این درخواست پس از آن مطرح شد که ترزا می‌به نمایندگان پارلمان اعلام کرد هرگونه رای‌گیری درباره توافق برگزیت تا سومین هفته ماه ژانویه به تعویق می‌افتد؛ این رای‌گیری قرار بود هفته گذشته برگزار شود.

به گزارش یورو نیوز، ترزا می‌خطاب به نمایندگان مجلس عوام گفت: «بسیاری از نمایندگان معتقدند که ما باید هرچه سریع‌تر تصمیم‌گیری کنیم؛ اما قرار نیست تا پیش از هفتم ژانویه گفت‌وگوی معنی‌داری درباره توافق برگزیت آغاز شود. بنابراین هرگونه رای‌گیری به هفته پس از آن موکول خواهد شد.» کوربین در واکنش به این اظهارات نخست‌وزیر گفت: «این بد و غیرقابل‌قبول است که ما یک ماه دیگر برای رای‌گیری درباره موضوعی حساس که آینده کشور را رقم خواهد زد، در انتظار باشیم. مهم است که پارلمان همین هفته درباره توافق حاصله رای‌گیری کند. از نظر من تنها راه برای عملی شدن رای‌گیری در این هفته، آن است که اعلام شود پارلمان دیگر به نخست‌وزیر اعتماد ندارد.» او افزود: پارلمان اعتماد خود را به نخست‌وزیر از دست داده زیرا ترزا می‌اجازه نداده تا نمایندگان با انجام رای‌گیری مستقیم و معنادار برای کنار گذاشتن این توافق و ایجاد چارچوب جدیدی برای آینده روابط بریتانیا و اتحادیه اروپا وارد عمل شوند.

ژاپن برای مقابله با روسیه و چین از امریکا سلاح می‌خرد

 گروه جهان| ژاپن برای مقابله با تهدید روسیه و چین در منطقه از امریکا تسلیحات نظامی خریداری خواهد کرد. این تسلیحات شامل جت‌های پنهان کار و موشک‌هایی با برد بلند خواهد بود و در پنج سال آینده خریداری خواهند شد. برخی تحلیلگران برنامه تجهیز تسلیحاتی ژاپن و قدرت نمایی این کشور در برابر چین و روسیه را نشان بلندپروازی‌های توکیو برای تبدیل شدن به یک قدرت منطقه‌ای می‌دانند. به‌گزارش یورونیوز، در مقدمه برنامه 10ساله دفاع ژاپن که سه‌شنبه به تایید شینزو آبه نخست‌وزیر، رسید آمده است: «امریکا هنوز قدرتمندترین کشور دنیاست، اما هنگامی که گرایش‌های ملی‌گرایانه و رقابت‌های منطقه‌ای روی می‌دهد و چین و روسیه نظم جهانی را به چالش می‌کشند، توجه به رقابت‌های استراتژیک با این کشورها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.» برنامه 10ساله ژاپن خاطرنشان می‌کند آخرین تحولات برنامه‌های تسلیحاتی توکیو با در نظر گرفتن سیاست‌های امریکا، چین، کره‌شمالی و روسیه تبیین شده است. در ماه‌های اخیر حضور کشتی‌ها و هواپیمای نظامی چین در آب‌های ژاپن افزایش یافته است که نگرانی دولت توکیو را برانگیخته است؛ به‌ویژه اینکه روسیه اعلام کرده سربازخانه‌های جدیدی را در دو جزیره از جزایر چهارگانه کوریل ساخته و قصد دارد تسهیلات بیشتری را برای تسلیحات زرهی بسازد. جزایر کوریل در پایان جنگ جهانی دوم به تصرف شوروی سابق درآمد و از آن زمان تاکنون مساله تملک بر این جزایر بر سر مناقشه است.

ایتالیا باید 2.5 تا 3 میلیارد یورو از بودجه خود بکاهد

گروه جهان| به نوشته روزنامه کوریر دلا سرا، کمیسیون اروپایی از ایتالیا خواسته پیش از تصویب بودجه این کشور برای سال 2019، مبلغی حدود 2.5 تا 3 میلیارد یورو (3.40 میلیارد دلار) دیگر از آن بکاهد.

این در حالی است که به نوشته یورو نیوز، ایتالیا برای فرار از مجازات کمیسیون اروپا روز دوشنبه موافقت خود را با تغییرات در «اعداد و محتوی» بودجه را اعلام کرده است. کمیسیون اروپایی پیش‌تر گفته بود در صورتی‌که رم تغییرات لازم را در پیش‌نویس بودجه ۲۰۱۹ اعمال نکند، این کمیسیون برای مجازات ایتالیا اقدامات لازم را در پیش خواهد گرفت. به گفته مقامات کمیسیون اروپا، در پیش‌نویس بودجه ایتالیا میزان واقعی بدهی‌های این کشور در نظر گرفته نشده و این منجر به کسری بودجه می‌گردد. کمیسیون اروپایی معتقد است که پیش‌نویس بودجه ایتالیا نخواهد توانست میزان بدهی‌های این کشور را کاهش دهد و «نقض کامل قوانین مالی اتحادیه» است.

با وجود موافقت ایتالیا با تغییرات در «اعداد و محتوی» بودجه سال آینده، جزئیات آن هنوز به تصویب بروکسل نرسیده است و مقامات رم در ملاقات‌های متعددی با اعضای کمیسیون تلاش کردند تا موافقت آنها را با آخرین تغییرات جلب کنند. ماتئو سالوینی معاون نخست‌وزیر ایتالیا و رهبر حزب راست افراطی لیگ بعد از یکی از این ملاقات‌ها گفت: «بر سر کاهش برخی جزئیات مالی توافق کردیم و فکر می‌کنیم کمیسیون از این اقدامات استقبال کند.»

 

ارسال نظر