کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۹/۲۷ - ۰۰:۳۶:۳۴
کد خبر: ۱۳۵۷۵۷

سفر رییس پارلمان عراق به ریاض

رییس پارلمان عراق به دعوت رسمی رییس شورای مشورتی عربستان به ریاض سفر کرده است. به گزارش ایسنا، برهم صالح رییس‌جمهور عراق، نیز ماه گذشته به عربستان سفر کرده بود و طی دیدارش با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان، بر عمق روابط دوجانبه و همکاری و هماهنگی مشترک میان ریاض و بغداد تاکید کرده بود. تقویت همکاری در بخش انرژی و سرعت بخشیدن در گشایش گذرگاه‌های مرزی دو کشور از جمله موضوعات مورد بحث در این دیدار بوده است.

نگرانی افغان‌ها از گسترش اعتیاد

با وجود تلاش‌های دولت افغانستان برای مقابله با قاچاق مواد مخدر، افزایش شمار مصرف‌کنندگان مواد مخدر در این کشور نسبت به سال گذشته افزایش یافته و این موضوع باعث نگرانی مقامات کابل شده است. به‌گزارش طلوع‌نیوز، بر اساس بیانیه وزارت بهداشت و سلامت افغانستان، هر سال40هزار معتاد به مراکز درمانی و توان‌بخشی برای ترک مراجعه می‌کنند. گفته شده، سه میلیون نفر در افغانستان از مخدر استفاده می‌کنند که 1.4 میلیون نفر آنها اعتیاد دارند و 1.6 میلیون نفر نیز یا به‌صورت تفریحی از مواد مخدر استفاده می‌کنند یا در محلی زندگی می‌کنند که مواد مخدر در آنجا استفاده می‌شود. بیش از 90درصد موادمخدر دنیا در افغانستان تولید می‌شود.

بازسازی مسجد جامع النوری موصل

پس از گذشت یک‌ونیم سال از ویرانی مسجد جامع النوری موصل توسط داعش، دفتر اوقاف عراق تصمیم گرفته، آن را با طراحی سابق خود بازسازی کند. به‌گزارش سومریه‌نیوز، بازسازی این مسجد در مراسم ویژه‌ای با حضور نمایندگان دفتر اوقاف سنی و نمایندگان امارات و یونسکو آغاز شده است. هزینه این پروژه که پنج سال طول خواهد کشید، ۵۰میلیون و ۴۰۰هزار دلار است که در صورت نظارت مستقیم یونسکو بر این پروژه، امارات تامین بودجه آن را تقبل کرده است. امارات ماه آوریل یادداشت تفاهمی با دولت عراق برای بازسازی مسجد مذکور امضا کرد.

وزیر انرژی کویت استعفا کرد

خیت الرشیدی وزیر نفت، برق و آب کویت استعفا کرده است. به‌گزارش روزنامه الانباء، استعفای بخیتی پذیرفته شده و او دوشنبه در نشست شورای وزیران حضور نداشته است. این درحالی است که روزنامه الرای کویت نوشت وزیر انرژی کویت به همراه رئیس اجرایی شرکت نفت کویت اخیرا دیدار محرمانه‌ای از ریاض داشته‌اند. مقام‌های کویتی گفته‌اند دو کشور سعی دارند اختلافات در میدان‌های نفتی «الخفجی» و «الوفره» را حل کنند. چاه های مشترک الحفره و الخفجی با ظرفیت تولید500 تا 600 هزار بشکه در روز، در منطقه بی طرف   قرار دارند.

 

 

ارسال نظر