وابستگی چین به «سیلیکون ولی» در حاشیه جنگ تجاری

۱۳۹۷/۰۹/۲۷ - ۰۰:۳۲:۵۳
کد خبر: ۱۳۵۷۴۹
وابستگی چین به «سیلیکون ولی» در حاشیه جنگ تجاری

گروه جهان| طلا تسلیمی|

چین ممکن است در میانه جنگ فناوری با ایالات متحده گرفتار شده باشد، اما بزرگ‌ترین شرکت‌های خود را از گسترش حضور در «سیلیکون ولی»، قطب فناوری آمریکا، باز نداشته است. شرکت‌های «تنسنت» و «بایت‌دنس» در فاصله اندکی با دانشگاه استنفورد، مراکز تحقیقاتی دارند و در فاصله چند کیلومتری آنها نیز دفاتر «علی‌بابا»، «بایدو» و «دیدی‌چوکسینگ» قرار دارد. به‌گزارش سی‌ان‌ان، این شرکت‌های فعال در زمینه اینترنت و فناوری با پیشبرد نوآوری‌ها در زمینه رسانه‌های اجتماعی، خرید آنلاین و خودروهای خودران، بازار چین را قبضه کرده‌اند. حضور این شرکت‌ها در سیلیکون ولی نشان‌دهنده این مساله است که فناوری‌های پیشرفته چین برای حفظ توانایی رقابتی خود همچنان به دانش فنی آمریکایی نیاز دارند.

جیمز لوئیس مدیر برنامه سیاست‌های فناوری در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن، گفت: «شرکت‌های فناوری ایالات متحده هنوز از شرکت‌های چینی جلوتر هستند. این بدان معنی نیست که شرکت‌های چینی در نوآوری قوی نیستند، اما هنوز هم شرایط اینگونه است که اگر بهترین‌ها را می‌خواهید، باید به ایالات متحده بروید.»

چین برای یک دهه آینده برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای تبدیل شدن به رهبر فناوری جهانی دارد و می‌خواهد صدها میلیارد دلار در فناوری‌های نوظهور از جمله هوش مصنوعی، خودروهای خودران و ابررایانه‌ها سرمایه‌گذاری کند. اما شمار استعدادهای برتر در چین کمتر از ایالات متحده است و آمریکا موقعیت بهتری برای جذب مهندسان جاه‌طلب و کارفرمایان سراسر جهان دارد. بازگشایی دفاتر در «سیلیکون ولی» دسترسی به محققان و نیروهایی با تحصیلات عالیه از دانشگاه‌هایی همچون استنفورد و موسسه فناوری کالیفرنیا و دیگر دانشگاه‌های برتر آمریکایی را برای شرکت‌های اینترنتی و فناوری چین تسهیل می‌کند. این اقدام همچنین آنها را در موقعیت بهتری برای رقابت با نمونه‌های آمریکایی همچون «گوگل»، «فیس‌بوک» و «اوبر» در زمینه استخدام بهترین و بااستعدادترین نیروها قرار می‌دهد. لوئیس گفت: «مساله شکار جهانی استعداد است. یک شرکت فناوری خوب به همان جایی می‌رود که استعداد آنجاست.»  برای درک بهتر از چگونگی عملکرد برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های اینترنتی و فناوری چین در قلب صنعت فناوری ایالات متحده، برخی از آنها به صورت نمونه مورد بررسی قرار گرفته‌اند:

علی‌بابا - بزرگ‌ترین شرکت تجارت الکترونیک چین در «سیلیکون ولی» سه دفتر و مجموعا 350 نیرو دارد. این شرکت که اولین دفتر خود را در سال 2000 در سانتا کلارا افتتاح کرد، بر ترغیب کسب‌و‌کارهای آمریکایی به فروش کالا در پلت‌فرم‌های فروش آنلاین و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های آمریکایی تمرکز دارد. دومین دفتر این شرکت در سن متئو در زمینه توسعه تجاری و مهندسی برای تجارت محاسبات کلود و «علی‌پی» فعالیت می‌کند. با افزایش شمار گردشگران چینی که هر ساله به آمریکا سفر می‌کنند، سیستم پرداخت آنلاین علی‌پی نیز به مرور زمان در بین هتل‌ها و خرده‌فروشی‌هایی آمریکایی جا می‌افتد. امسال، علی‌بابا جایگاه خود را با ساخت آزمایشگاه جدیدی در «سانی‌ویل» در نزدیکی دفتر «یاهو» و تمرکز بر فناوری تراشه‌ و هوش مصنوعی محکم کرد. این آزمایشگاه جدید بخشی از وعده 15 میلیارد دلاری علی‌بابا به ایجاد تاسیسات تحقیقاتی با تمرکز بر فناوری‌های نوظهور در یک سری شهرها در سراسر جهان بود.

بایدو - شرکت پشت موتور جستجوی برتر چین به شدت روی هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده است. بایدو اولین دفتر خود را در سال 2011 در سانی‌ویل افتتاح کرد و سال گذشته یک مرکز تحقیقات و توسعه نیز به آن افزود. این شرکت حدود 200 کارمند دارد که روی برنامه‌های هوش مصنوعی همچون ترجمه همزمان، علوم رباتیک و رانندگی خودکار  کار می‌کنند. بایدو یکی از اولین شرکت‌هایی بود که برای آزمودن خودروهای خودران در ایالت کالیفرنیای آمریکا درخواست داد و در سپتامبر 2016 توانست تاییدیه بگیرد. این شرکت همچنین یک آزمایشگاه هوش مصنوعی دارد که در آن دانشمندان و محققان زمینه‌هایی مانند کاوش داده، یادگیری ماشین‌ها و بینایی کامپیوتری را بررسی می‌کنند.

بایت‌دنس - بایت‌دنس در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین و مشهورترین شرکت‌های اینترنتی در چین است. ارزش این شرکت در ماه نوامبر حدود 75 میلیارد دلار برآورد شده است. بر خلاف دیگر شرکت‌های فناوری چینی، بایت‌دنس در یک پلت‌فرم شبکه اجتماعی کار می‌کند که محبوبیت آن در ایالات متحده در حال افزایش است. این شرکت اوایل سال جاری میلادی دفتری در منلو پارک باز کرد که دفتر فیس‌بوک نیز در آنجاست. کسب‌و‌کار بایت‌دنس حول محور استفاده از هوش مصنوعی و فراهم آوردن ویدیوها و مقالاتی شکل گرفته که افراد خواستار دیدن آنها هستند. گروه بایت‌دنس در سیلیکون ولی از 50 نفر تشکیل شده که بر توسعه ویژگی‌های برنامه‌های متعدد این شرکت تمرکز دارند.

دیدی چوکسینگ -  یک شرکت بزرگ چینی در زمینه خدمات تاکسیرانی است. این شرکت در سال 2016 پس از جنگی پر هزینه برای مشتریان، اوبر را از چین بیرون کرد. شرکت دیدی که برابر با 56 میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده، اکنون اوبر را در دیگر بازارها در سراسر جهان به چالش می‌کشد. گروه این شرکت در سیلیکون ولی روی توسعه محصول و امنیت فناوری برای عملیات در برزیل، مکزیک، استرالیا و ژاپن کار می‌کنند. دیدی نیز همانند بایدو مجوز آزمایش خودروهای خودران در ایالت کالیفرنیا را کسب کرده است. آزمایشگاه دیدی که سال گذشته در «مانتن ویو» در نزدیکی گوگل افتتاح شد، بیش از 100 کارمند دارد.

تنسنت - این شرکت بزرگ فعال در زمینه طراحی بازی و رسانه اجتماعی در زمره اولین شرکت‌های اینترنتی و فناوری چینی بود که وارد سیلیکون ولی شد و در سال 2007 در آنجا فروشگاه باز کرد. دفتر این شرکت در «پالو آلتو» در نزدیکی دفاتر مرکزی فیس‌بوک قرار دارد. تنسنت یکی از سرمایه‌گذاران بزرگ در دیگر شرکت‌های فناوری همچون تسلا و اسنپ به شمار می‌رود. برنامه پیام‌رسان این شرکت موسوم به «وی‌چت» بیش از یک میلیارد کاربر دارد. گفته شده در دفتر جدید این شرکت حدود 250 نفر مشغول به کار خواهند شد، اما شرکت به طور رسمی آماری در این زمینه ارائه نکرده است. باتوجه به تبلیغات مشاغل این شرکت در «لینکدین»، جدای از بازی‌های گوشی‌های تلفن همراه، هوش مصنوعی و خدمات کلود، گروه کارکنان این شرکت در کالیفرنیا روی خودروهای خودران کار می‌کنند.

 

ارسال نظر