هشدار سنا به ائتلاف ترامپ- سعودی

۱۳۹۷/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۵۲۴
هشدار سنا به ائتلاف ترامپ-  سعودی

گروه جهان|

 دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، و اعضای کابینه‌اش همواره تلاش کرده‌اند تا نتیجه‌گیری سرویس‌های اطلاعاتی درباره نقش محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی در قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی، را انکار کنند اما نمایندگان سنا یکصدا آنها را مجازات کردند. سناتورها پا را از این هم فراتر گذاشتند و با تصویب قطعنامه‌ای از دولت امریکا خواستند که به حمایت از ائتلاف سعودی در جنگ یمن پایان دهد. با این رای، راه برای بررسی این طرح در مجلس نمایندگان و تبدیل آن به قانون هموار شده است.

به‌گزارش آسوشیتدپرس، نمایندگان سنا پس از دیدار با جینا هاسپل، رییس سازمان سیا، اعلام کردند شکی در مسوولیت بن سلمان وجود ندارد. در قطعنامه‌‌ای که در این باره با اتفاق آرا تصویب شد آمده، سنای امریکا باور دارد که ولیعهد عربستان مسوول قتل جمال خاشقجی است و حکومت عربستان باید تضمین دهد درباره این حادثه اقدام مناسبی صورت خواهد گرفت. باب کورکر سناتور جمهوری‌خواه و رییس کمیته روابط خارجی سنا، به همراه میچ مک‎کانل رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در سنا، قطعنامه محکومیت عربستان را تهیه کرده بودند.

مک‌کانل در این باره گفته: «اعضای سنا در خصوص قتل خاشقجی نگرانی‌های شدیدی دارند ولی در عین حال ما خواهان حفظ همکاری70ساله امریکا و عربستان هستیم.» جمال خاشقجی دوم اکتبر پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه توسط ماموران سعودی به قتل رسید و جسدش قطعه‌قطعه شد. ریاض که در ابتدا منکر این قتل بود در پی فشارهای بین‌المللی به ویژه ترکیه، روایت‌های مختلفی از این حادثه بیان کرد و در نهایت مرگ خاشقجی را به عوامل خودسر نسبت داده و اعلام کرد ولیعهد عربستان در این رسوایی دخالتی نداشته است. این در حالی است که منابع اطلاعاتی و امنیتی امریکا تایید کرده‌اند که شاهزاده سعودی شخصا دستور این قتل را داده است.

پنج‌شنبه همچنین در قطعنامه دیگری که با ۵۶ رای موافق در مقابل ۴۱ رای مخالف در سنای امریکا به تصویب رسید به دولت ایالات متحده توصیه کرده حمایت از ائتلاف به رهبری عربستان درجنگ یمن را متوقف کند. این قطعنامه غیر الزام‌آور است. این رای در حالی است که دولت ترامپ از کنگره خواسته بود از ادامه کمک به این ائتلاف که از سال ۲۰۱۵ درگیر جنگ در یمن است حمایت کند. با این حال شمار قابل توجهی از سناتورهای جمهوری‌خواه با رد این درخواست، از اعضای دموکرات سنا حمایت کردند. این طرح با ۶۰ رای موافق در برابر ۳۹ رای مخالف تصویب شد. برنی سندرز سناتور ایالت ورمونت، و مایک لی نماینده ایالت یوتا، قطعنامه پایان حمایت نظامی از ائتلاف به رهبری عربستان در جنگ یمن را مطرح کردند. سنا در شرایطی این قطعنامه را تصویب کرده که دونالد ترامپ هشدار داده بود آن را وتو خواهد کرد. نشریه وال‌استریت‌ژورنال با اشاره به آرای نمایندگان سنا درباره جنگ یمن می‌نویسد: «حامیان این طرح می‌دانستند که مصوبه راه به جایی نمی‌برد اما چنین اقدامی نشان می‌دهد سنا عصبانی است و در مقابل ترامپ قرار گرفته است. مصوبه سنا درباره قتل خاشقجی هم گرچه سیاست امریکا را تغییر نمی‌دهد ولی هشداری به کاخ‌سفید و سعودی‌هاست. سال آینده که دموکرات‎ها کنترل مجلس را در دست گیرند، آزادی عمل سیاسی رییس‌جمهوری محدود می‌شود. اگر ترامپ به نحوی انزجار دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات از قتل خاشقجی را تصدیق نکند، ممکن است کنترل بر سیاست خارجی و اتحاد سعودی - امریکایی را نیز از دست دهد.»

رسانه‌های امریکا پیش‌تر به نقل از مقام‌های آگاه سازمان اطلاعات امریکا (سیا) گزارش کرده بودند که نتیجه تحقیقات نشانگر مسوولیت کامل محمد بن‌سلمان در قتل جمال خاشقجی است. با این حال ترامپ و مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده، می‌گویند مسوولیت ولیعهد سعودی در این قتل هنوز محرز نشده و احتیاج به تحقیقات بیشتر دارد. در همین راستا جیمز متیس وزیر دفاع، و مایک پمپئو در هفته‌های گذشته ماموریت داشتند تا رودرروی اعضای کنگره نشسته و آنها را قانع کنند که واشنگتن را به پایان همنشینی با سعودی‌ها وادار نکنند. هر دو مقام بلندپایه دولت ترامپ اخیرا به کنگره رفتند و در دیدار با اعضای کمیته روابط خارجی سنا ازلزوم حفظ رفاقت با عربستان سخن گفتند. به گفته آنها، کاهش سطح روابط با عربستان به‌دلیل نقش ولیعهد سعودی در قتل خاشقچی یک اشتباه امنیتی است. با این حال سناتورهای امریکایی بیش از پیش متقاعد شدند که بن‌سلمان مسوول مستقیم قتل خاشقجی است.

گفته شده، با افزایش انتقادها از سیاست خارجی دولت امریکا، کمیته روابط خارجه سنا به‌دنبال بررسی جامع سیاست‌های ترامپ با عربستان سعودی است. واشنگتن پست در این باره نوشته است: «نمایندگان همچنین به‌دنبال بررسی روابط مالی کوشنر داماد ترامپ و مشاور ارشد وی در کاخ سفید با عربستان سعودی و همچنین ادامه نقش کلیدی وی در سیاست خارجی امریکا هستند. این در حالی است که شواهدی مبنی بر تاثیرپذیری وی از دولت‌های خارجی وجود دارد.» سنا در شرایطی محمد بن‌سلمان را محکوم کرده که نشریه تایم نیز این منتقد سعودی و چند روزنامه‌نگار دیگر را بطور مشترک به عنوان «شخصیت سال» برگزید. خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت ریاض که بارها سیاست‌های داخلی و خارجی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را به باد انتقاد گرفته بود یکی از آنهاست. او پس از تهدیدهای متوالی سرانجام از بیم جان مجبور به ترک کشورش شد اما از گزند تیغ حاکمان در امان نماند. خاشقجی که به عنوان یک مقاله‌نویس با تجربه برای روزنامه واشنگتن پست قلم می‌زد دوم اکتبر سال جاری پس از ورود به کنسولگری کشورش در استانبول ترکیه سر به نیست شد و هنوز هیچ اطلاعی از محل دفن جنازه وی در دست نیست.

 

ارسال نظر