آسیب‌پذیری مرگبار اتحادیه اروپا

۱۳۹۷/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۴۹۳

  بحران‌های داخلی و موج بی‌اعتمادی رای‌دهندگان باعث شده تا دولت‌های عضو اتحادیه اروپا تلاش کنند که صف خود را از این اتحادیه جدا کنند، روندی که باعث شده تا بروکسل با بحرانی وجودی جدی روبه‌رو شود.

ترزا می ‌نخست‌وزیر بریتانیا، به همان اندازه که با بحران داخلی روبه‌روست در عرصه منطقه‌ای نیز نگرانی‌های جدی دارد. امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، هم با شورش داخلی جلیقه‌زردها روبروست، معترضان به سیاست‌های اقتصادی که چند هفته‌ای است پاریس و دیگر شهرهای بزرگ این کشور را به آشوب کشیده‌اند. راهپیمایی‌های مشابهی هم از اوایل دسامبر در بخش‌های دیگری از اروپا از جمله بلژیک و هلند آغاز شده است.در همین حال چارلز مایکل نخست‌وزیر بلژیک، که دولت اقلیت تشکیل داده و هر لحظه بیم سقوط آن می‌رود، با بحران جدی مهاجرت دست به گریبان است. در لهستان هم، ماتئوش موراویتسکی نخست‌وزیر و رهبر حزب قانون و عدالت (PiS)، که با چالش‌های جدی داخلی روبه‌روست اعلام کرده پیش از نشست هفته آینده رهبران اتحادیه اروپا درخواست رای اعتماد به دولت را مطرح خواهد کرد. مجارستان هم به اتحادیه اروپا اخطار داده در صورتی‌که نظر رهبران این کشور از سوی پارلمان اروپا رد شود، بوداپست به کارزارهای ضد مهاجرتی در بروکسل ادامه خواهد داد. ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان، مخالف سرسخت سیاست تقسیم پناهجویان در اتحادیه اروپا است و موضع او دیگر کشورهای اروپایی شرقی را تشویق کرده تا در برابر پارلمان اروپا و برنامه تقسیم پناهجویان مقاومت کنند.

نشریه اکسپرس با اشاره به افزایش تنش‌های سیاسی و ارتباط آن با بحران اقتصادی احتمالی پیشروی بروکسل می‌نویسد: اتحادیه اروپا می‌تواند در آینده‌ای نه چندان با تهدید جدی سقوط روبه‌رو شود، چرا که در موقعیت بسیار آسیب‌پذیر قرار گرفته است. ایان کایرنز تحلیلگر امور اروپا، معتقد است که بی‌ثباتی یورو و کشمکش اعضای اتحادیه اروپا با یکدیگر، این اتحادیه را در معرض سقوط قرار داده است. به اعتقاد کایرنز، یک بحران جدید مالی علیه پول مشترک (یورو) می‌تواند اتحادیه اروپا را به فروپاشی بکشاند. این کارشناس اروپایی می‌گوید: «اتحادیه اروپا در موضع ضعف قرار دارد و بسیار آسیب‌پذیر است، به همین دلیل یک بحران مالی جدید می‌تواند این منطقه واحد پولی را نابود کند. حال اینکه این بحران که از قضا بسیاری هم به وقوع آن باور دارند شش ماه دیگر اتفاق خواهد افتاد یا سال‌های بعد، نمی‌دانم. اما آنچه که درباره آن مطمئن هستم این است که اگر اتحادیه اروپا در همین شرایط فعلی بماند، دوام نخواهد آورد.»

 

 

ارسال نظر