مدیر مالی شرکت هواوی با قید وثیقه در کانادا آزاد شد

۱۳۹۷/۰۹/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۴۵۰

گروه جهان| مدیر مالی هواوی کمتر از دو هفته پس از بازداشتش در کانادا با قرار وثیقه آزاد شد. دادگاهی در ونکوور میزان وثیقه را ۱۰میلیون دلار کانادا تعین کرد. آمریکا منگ وانژو را به دور زدن تحریم‌ها علیه ایران متهم کرده است. در این میان وزیر خارجه چین در پیامی آشکار که نشانه ناخرسندی پکن از دستگیری مدیر مالی هواوی است، گفته چینی‎ها هرگز به کسی باج نخواهند داد.

به گزارش آسوشیتدپرس، قاضی دادگاهی در ونکوور با آزادی منگ وانژو به قرار وثیقه‌ای بالغ بر ۱۰میلیون دلار کانادا موافقت کرد. آزادی وانژو به قید وثیقه با شروط سختگیرانه‌ای صورت گرفته است. او مجبور به تحویل گذرنامه‌های خود شده و همچنین باید پیوسته دستگاهی الکترونیکی برای مشخص بودن محل اقامتش حمل کند. او همچنین ۲۴ ساعته تحت نظارت یک نگهبان قرار خواهد داشت و همچنین تنها اجازه خواهد داشت که در بخش‌هایی مشخص از شهر ونکوور در حرکت باشد. منگ وانژو، دختر ۴۶ ساله بینانگذار شرکت هواوی چین، روز اول دسامبر سال جاری در پی فشارهای مقامات ایالات متحده بازداشت شده بود. او ممکن است به آمریکا مسترد شود.

ایالات متحده منگ وانژو را همچنین متهم کرده که درباره  معامله با ایران اطلاعاتی نادرست در اختیار بانک‌ها قرار داده است. در صورتی که او به آمریکا تحویل داده شده و در آنجا محاکمه شود، ممکن است به ۳۰ سال حبس محکوم شود. منگ وانژو خود هرگونه گناهی را رد و تصریح کرده که در راستای رد این ادعاها خواهد جنگید. طبق دستور دادگاه ونکوور، او باید ششم فوریه ۲۰۱۹ دوباره در دادگاه حاضر شود.

یک سخنگوی هواوی تصریح کرده این شرکت همواره قوانین و موازین کشورهای دیگر را که در آنجا فعالیت دارد، رعایت کرده و این امر همچنین شامل کنترل مواردی می‌شود که به تحریم‌های وضع‌شده از سوی سازمان ملل، ایالات متحده و اتحادیه اروپا برمی‌گردد. پکن تهدید کرده که اگر کانادا منگ وانژو را آزاد نکند با پیامدهای شدیدی روبرو خواهد شد.در این میان بازداشت یکی از دیپلمات‌های سابق کانادا در چین به وخامت اوضاع دامن زده است، گامی که برخی ناظران آن را اقدامی تلافی‌جویانه می‌دانند. کانادا اعلام کرده که با مقامات چینی در تماس است تا هر چه زودتر شرایط آزادی این شهروند کانادایی فراهم شود.

 

 

ارسال نظر