امریکا توافق امنیت فناوری اطلاعات با روسیه را لغو کرد

۱۳۹۷/۰۹/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۳۸۰

 

گروه جهان| یک مقام ارشد حوزه سایبری و فناوری اطلاعات روسیه گفته امریکا بطور یک جانبه توافق امنیتی حوزه اطلاعاتی را با روسیه متوقف کرده است. به‌گزارش اسپوتینک، نیکولای موراشوف، معاون مدیر مرکز ملی، در پاسخ به تهدید سایبری روسیه ضمن بیان اینکه امریکا یک توافق امنیت فناوری اطلاعات با روسیه را بلوکه کرده از واشنگتن خواست گفت‌وگوهای سازنده ر ا از سر بگیرد. موراشوف گفته: «تنها همکاری میان تمامی طرفین مربوطه می‌تواند زمینه را برای مقابله موثر با حملات سایبری فراهم کند. با این پبش زمینه ما از اقدام مقام‌های امریکایی در بلوکه کردن یک جانبه مکانیزم‌های همکاری در زمینه تضمین امنیت فناوری‌های مخابراتی و اطلاعاتی متعجب شدیم.» او یادآور شد: «این مکانیزم‌ها با ابتکار رهبران روسیه و امریکا در سال ۲۰۱۳ ایجاد شدند و هدفشان یک کارگروه سطح بالایی امریکایی-روسی در زمینه تهدیدات سایبری بود.»

این مقام روسی گفته: «امریکا به همراه نزدیکترین هم پیمانانش و کشورهای اتحادیه اروپا با ابتکارهای روسیه در چارچوپ کاری سازمان ملل در مورد تضمین امنیت سایبری جهانی و مقابله با کاربرد مجرمانه اطلاعات و فناوریهای مخابراتی مخالفت می‌کند. ما از امریکا می‌خواهیم گفت‌وگوی سازنده را از سر بگیرد ما همچنین از تمامی طرفهای مربوطه دعوت می‌کنیم همکاری برابر و آزاد به هدف جلوگیری از تعارض در حوزه اطلاعات با یکدیگر داشته باشند.»


مرکل آزادی ملوان‌های اوکراینی از سوی روسیه را خواستار شد

گروه جهان| آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه، خواستار آزادی ۲۴ ملوان اوکراینی شده است. به‌گزارش دویچه‌وله، اشتفان زایبرت سخنگوی دولت آلمان، گفته تمرکز گفت‌وگوی رهبر دو کشور وضعیت تنگه کرچ (تنگه‌ای که دریای سیاه را به دریای آزوف پیوند می‌دهد) بوده است. گارد ساحلی روسیه اواخر ماه گذشته در نزدیکی ورودی دریای سیاه به دریای آزوف، به سوی سه قایق اوکراینی تیراندازی و ۲۴ سرنشین این قایق‌ها را بازداشت کرد. در جریان تیراندازی به شناورهای اوکراینی، 6 تن از آنها نیز زخمی شدند. یک روز پس از بازداشت ملوانان اوکراینی، پترو پروشنکو وضعیت جنگی در اوکراین اعلام کرد و خواستار آزادی تمام ملوانان دستگیر شده اوکراینی شد. دولت اوکراین روسیه را به تجاوز نظامی متهم کرد و خواستار مجازات این کشور شد. دولت روسیه اما اعلام کرده دلیل شلیک گارد ساحلی این کشور به قایق‌های اوکراینی ورود غیرقانونی قایق‌های جنگی اوکراینی به قلمرو آبی روسیه بوده است. به گفته سخنگوی دولت آلمان، مرکل در تماس تلفنی با پوتین تاکید کرده باید تمهیداتی برای تضمین عبور و مرور بی‌مشکل در تنگه کرچ اندیشیده شود. صدراعظم آلمان پیش از این نیز از روسیه و اوکراین خواسته بود تا از تنش‌ها در منطقه بکاهند و راه‌حل نظامی را پاسخی برای حل منازعه دو کشور ندانسته بود. جولین کینگ کمیسیونر امنیت اتحادیه اروپا، روسیه را متهم کرده درباره وقایع تنگه کرچ اطلاعات نادرست منتشر کرده است.


مذاکره چین و امریکا درباره نقشه راه همکاری تجاری

گروه جهان| مقام‌های ارشد دولت‌های چین و ایالات متحده در مورد گام‌های بعدی و دستیابی به یک نقشه راه در جریان مذاکرات تجاری، گفت‌وگو کرده‌اند. این گفت‌وگو پس از توافق رهبران دو کشور بر سر یک «آتش‌بس تجاری» ۹۰ روزه انجام شده است. به گزارش چاینادیلی، لیو هه معاون نخست‌وزیر، سه‌شنبه با وزیر خزانه‌داری و نماینده تجاری دولت امریکا، تلفنی گفت‌وگو کرده است. وزارت بازرگانی چین گفته لیو هه، استیو منوچین، وزیر خزانه داری، و رابرت لایتیزر، نماینده تجاری امریکا، درباره علمی کردن نتایج حاصل‌شده از دیدار رهبران دو کشور، رایزنی کرده‌اند. به‌گفته این وزارت‌خانه، مقام‌های دو کشور برای رسیدن به یک نقشه راه و دستیابی به یک زمان‌بندی مشخص در مورد تعاملات اقتصادی و بازرگانی نیز مذاکره کرده‌اند.

لایتیزر پیش‌تر گفته بود اول مارس آخرین مهلتی ا‌ست که برای مذاکرات تجاری بین طرف‌ها تعیین شده و اگر توافقی حاصل نشود، امریکا تعرفه‌های تازه را اجرایی خواهد کرد. دونالد ترامپ و شی جین‌پینگ، روسای جمهوری امریکا و چین، در آرژانتین بر سر آتش‌بسی ۹۰ روزه در پیوند با وضع تعرفه‌های جدید به توافق رسیده‌اند، تا مذاکرات تجاری بین دو کشور ادامه پیدا کند؛ در نتیجه قرار شد امریکا در ماه ژانویه تعرفه تازه‌ای بر کالاهای چینی وضع نکند. چین پیش‌تر تعرفه‌های جدید امریکا را بزرگ‌ترین جنگ تجاری تاریخ توصیف کرده بود. بسیاری از ناظران نگران تبعات جنگ تجاری چین و امریکا برای اقتصاد جهان هستند.


بانک جهانی وام یک میلیارد دلاری به مصر می‌دهد

گروه جهان| بانک جهانی به عنوان بخشی از فاز دوم حمایت مالی خود از مصر، یک میلیارد دلار جهت ایجاد فضای بیشتر برای بخش خصوصی این کشور، پرداخت می‌کند. به گزارش رویترز، نایب‌رییس منطقه‌ای بانک جهانی گفته به عنوان بخشی از فاز دوم حمایت مالی از مصر، که به‎دنبال دو سال اصلاحات اقتصادی سخت، انجام می‌شود، ۱ میلیارد دلار جهت ایجاد فضای بیشتر برای بخش خصوصی پرداخت می‌کند.

پرداخت این مبلغ که به امضای طرفین رسیده، به‎دنبال پشتیبانی ۳.۱ میلیارد دلاری بانک جهانی از بودجه مصر، از ۲۰۱۵ تاکنون، انجام می‌شود. مصر به منظور دریافت این کمک‌ها نرخ تبادل خود را شناور کرد و یارانه‌ها را کاهش داد. این اقدامات باعث به وجود آمدن تورم شدیدی شد که از آن موقع تاکنون کاهش یافته است. شاخص‌های اقتصاد کلان مصر، از زمانی که در سال ۲۰۱۶، این کشور برنامه اصلاحات که توسط صندوق بین‌المللی پول طراحی شده بود را به کار گرفته است، بهبود یافته‌اند، اما اقتصاد همچنان شکننده باقی مانده است. این اصلاحات، افراد معمولی مصر را که ده‌ها میلیون نفر از آنان زیر خط فقر زندگی می‌کنند، تحت فشار قرار داد. هر ساله تخمین زده می‌شود ۷۰۰ هزار نفر به بازار کار مصر وارد شوند، که این یکی از چالش‌هایی است که بسته حمایتی بانک جهانی به دنبال توجه به آن است.


هزینه30میلیارد دلاری مکزیک برای مقابله با بحران مهاجرت

گروه جهان| مکزیک برای مهار چالش عزیمت مهاجران از مناطق جنوبی این کشور و کشورهای امریکای مرکزی به امریکا ظرف پنج سال آینده، حدود 30 میلیارد دلار هزینه خواهد کرد. به ‌گزارش یو‌اس‌ای‌تودی، در ماه‌های اخیر هزاران پناهجو از امریکای لاتین حرکت کرده و با عبور از مکزیک خود را به مرز امریکا رساندند. این پناهجویان عمدتا برای رهایی از خشونت‌ها در کشورهای امریکای لاتین مجبور به مهاجرت شده‌اند. اما دونالد ترامپ می‌گوید آنان تهدیدی امنیتی علیه امریکا ایجاد می‌کنند. او تهدید کرده که مرز را به روی مهاجران خواهد بست. دولت مکزیک هنوز به جزییات اینکه چگونه این بودجه را در مناطق مختلف جنوبی با هدف مهار موج مهاجران توزیع خواهد کرد، اشاره‌ای نکرده است. وزارت خارجه مکزیک گفته دولتش سیاست‌های مربوط به امور مهاجرت را تغییر خواهد داد تا به نیازهای مهاجران در ایالت‌های جنوبی و منطقه امریکای مرکزی پاسخ داده شود. گفته شده، بیش از پنج هزار مهاجر از منطقه امریکای مرکزی همچنان در شهر مرزی تیخوانا حضور دارند و امیدوارند بتوانند از امریکا پناهندگی بگیرند. این مهاجران در فهرست‌‌های انتظار چندین ماهه قرار داشته‌اند. برخی کارشناسان بر این باورند که مساله مهار این موج مهاجران به آزمونی زودهنگام برای آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رییس‌جمهوری جدید مکزیک در روابط‌اش با امریکا تبدیل شده است. ترامپ بارها از دولت مکزیک خواسته مانع از عبور این مهاجران در مرز امریکا شود.

 

ارسال نظر