رای دیوان دادگستری اروپا به توقف یک‌جانبه روند برگزیت

۱۳۹۷/۰۹/۲۰ - ۰۰:۰۳:۴۱
کد خبر: ۱۳۵۳۰۹

گروه جهان| دیوان دادگستری اروپا گفته است که بریتانیا بدون اجازه گرفتن از اتحادیه اروپا می‌تواند یک طرفه روند خروج از این اتحادیه را متوقف کند. به نوشته بی‌بی‌سی، قضات دیوان دادگستری اروپا اعلام کردند که لغو روند خروج بریتانیا از اتحادیه می‌تواند بدون تغییر شرایط عضویت این کشور در اتحادیه اروپا صورت بگیرد و لندن برای متوقف کردن برگزیت نیازی به رای دیگر اعضای اتحادیه ندارد. شماری از سیاستمداران مخالف خروج بریتانیا از اتحادیه (برگزیت) و کنشگران معتقد بودند که این اجازه باید به بریتانیا داده شود و به همین دلیل هم این مساله را به داوری دیوان دادگستری اروپا گذاشتند. اما دولت بریتانیا و اتحادیه اروپا با این نظر مخالف بودند.

این حکم یک روز پیش از جلسه برنامه‌ریزی شده برای رای‌گیری سرنوشت‌ساز پارلمان بریتانیا درباره پیش‌نویس توافق برگزیت صادر شد؛ اگرچه اندکی پس از انتشار اخبار مربوط به این تصمیم‌گیری دیوان دادگستری اروپا، ترزا می‌نخست‌وزیر بریتانیا برنامه رای‌گیری روز سه‌شنبه درباره توافق با اتحادیه راوپا را به تعویق انداخت.

پیش‌بینی می‌شود که اکثر نمایندگان مجلس از دادن رای مثبت به این طرح خودداری کنند و طرح تصویب نشود. این طرح پیش‌تر به تصویب همه اعضای اتحادیه اروپا رسیده است. گمان می‌رود حزب کارگر، حزب لیبرال دموکرات، حزب ملی اسکاتلند و حتی اتحاد دموکراتیک ایرلند شمالی که با دولت بریتانیا در ائتلاف است و چندین نماینده حزب محافظه‌کار به طرح ترزا می‌رای منفی بدهند. حافظه‌کاران حامی «برگزیت» معتقدند که طرح توافق منافع بریتانیا را به خطر می‌اندازد. در صورتیکه که طرح ترزا می‌تصویب نشود، روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا وارد مسیر پیچیده‌تری می‌شود که حتی می‌تواند به انتخابات سراسری زودهنگام در بریتانیا و همه‌پرسی مجدد برگزیت منجر شود.مساله توقف روند برگزیت بدون هماهنگ‌سازی با اتحادیه اروپا نخستین مرتبه در دادگاهی در ادینبورگ مطرح شد و این دادگاه موافقت کرد که پرونده به دیوان دادگستری اروپا ارجاع داده شود. وکلای دولت بریتانیا در مخالفت با این پرونده گفته بودند که سیاستمدارانی که پشت آن بوده‌اند، قصدشان تخریب و زیر فشار گذاشتن پارلمان بریتانیا است.

 

ارسال نظر