جدال ترامپ برای بقای سیاسی

۱۳۹۷/۰۹/۲۰ - ۰۰:۰۲:۰۲
کد خبر: ۱۳۵۳۰۳
جدال ترامپ برای بقای سیاسی

گروه جهان|

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا که در آستانه جنگی سرنوشت‌ساز برای حفظ حیات سیاسی خود است، با پاسخ «نه» مردی روبرو شده که به گمانش قرار بود او را از مسیرهای ناهموار و سنگلاخ روزهای آینده عبور دهد.

نیویورک تایمز با اشاره به رد درخواست دونالد ترامپ از سوی نیک آیرز برای پذیرش پست رییس دفتری خود نوشته: «ترامپ در شرایط پیچیده‌ای قرار گرفته چرا که گزینه دومی برای جانشینی جان کلی ندارد.» نیک ایرز که مهم‌ترین گزینه ترامپ برای جانشینی جان کلی بوده و در چند هفته اخیر در مرکز توجه رییس‌جمهوری امریکا قرار داشته، گفته قصد دارد در پایان سال جاری میلادی دولت را ترک کرده و به زادگاهش بازگردد. نیک آیرز 36 ساله که در حال حاضر رییس دفتر مایک پنس معاون اول رییس‌جمهوری امریکاست، می‌خواهد به همراه خانواده‌اش به جورجیا بازگردد.

نیویورک‌تایمز نوشته، دلیل اصلی رد درخواست ترامپ، نتیجه احتمالی تحقیقات رابرت مولر بازرس ویژه تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات 2016 میلادی است، امری که می‌تواند رقابت‌های انتخاباتی 2020 را کاملا تحت تاثیر قرار دهد. دموکرات‌ها پس از پیروزی در انتخابات میان‌دوره در مجلس نمایندگان تاکید کرده‌اند که این تحقیقات را پیگیری کرده و حتی در صورتی که ثابت شود شخص ترامپ در این پرونده دست داشته و با طرف‌های روسی ارتباط داشته است، ممکن است که استیضاح وی را نیز بررسی کنند.

گفته شده، همزمان با تسریع روند جست‌وجوی برای جانشینی جان کلی، برخی ناظران از مارک میدوز سناتور جمهوری‌خواه کارولینای جنوبی، مایک مولوانی مسوول برنامه بودجه، و رابرت لایتیزر نماینده تجاری ایالات متحده به عنوان دیگر گزینه‌های احتمالی نام می‌برند.

کریس کریستی سناتور سابق نیوجرسی که می‌تواند در جنگ احتمالی استیضاح نیز به کمک ترامپ بیاید، ‌یکی دیگر از گزینه‌هایی است که نامش به عنوان رییس دفتر احتمالی رییس‌جمهوری امریکا شنیده می‌شود. نیویورک‌تایمز نوشته، گزینه نهایی ترامپ در نهایت با رییس‌جمهوری روبرو خواهد بود که روسای دفتر پیشین در مدیریت کردن رفتار او عاجز ماندند. آنها خیلی زود متوجه شدند که ترامپ را نمی‌توان مدیریت کرد.

با این حال، کسی چون میدوز با وجود روابط نه چندان حسنه‌اش کنگره با هنوز هم می‌تواند دونالد ترامپ را در تقابل سیاسی با رهبران کنگره کمک کند.

ترامپ یک‌شنبه در واکنش به گزارش‌های رسانه‌های امریکایی درباره رد درخواست ترامپ از سوی نیک آیرز در توییتی نوشت: «رسانه‌های جعلی با قطعیت نوشتند که نیک آیرز گزینه نهایی است، فردی فوق‌العاده که همیشه با ما خواهد بود. من به زودی تصمیم خواهم گرفت.» ترامپ در شرایطی سعی دارد سرخوردگی‌اش از پاسخ رد آیرز را تکذیب کند که دو فرد نزدیک به ترامپ گفته‌اند او خبر اعلام انتخاب آیرز به عنوان رییس دفترش را هم آماده کرده بود.

ترامپ شنبه اعلام کرد که جان کلی تا پایان سال جاری میلادی از سمت خود به عنوان رییس دفتر کنونی کاخ سفید کناره‌گیری خواهد کرد وبه ۱۷ ماه دوران خدمت خود پایان خواهد داد.

 آمادگی برای رویارویی با مولر

نشریه فایننشال تایمز نیز دوشنبه در گزارشی با اشاره به انتشار نتیجه تحقیقات رابرت مولر در آینده‌ای نه چندان دور نوشته: «ترامپ در شرایطی برکناری جان کلی را اعلام کرد که خود را برای پایان تحقیقات مولر آماده می‌کند.» در این گزارش آمده: دموکرات‌ها به واسطه شواهد به دست آمده امروز بیش از هر زمان دیگری مطمئن هستند که باید ترامپ را استضاح کنند. جری نادلر سناتور دموکرات که از ژانویه ریاست کمیته قضایی را برعهده دارد، گفته که مساله استیضاخ ترامپ باید در دستور کار قرار گیرد. او به سی‌ان‌ان گفته که شواهد فعلی نشان می‌دهد که ترامپ در مرکز تقلبی بزرگ علیه مردم و مجلس نمایندگان قرار دارد. مجلس نمایندگانی که قرار است ترکیبش در ژانویه تغییر کند این مساله را بررسی خواهد کرد.»

گفته شده، دستکم ۱۴ نفر از نزدیکان ترامپ در دوران انتخابات و دوران گذار ریاست‌جمهوری با روس‌ها ارتباط داشته‌اند. واشنگتن‎پست نوشته: «برخی از روس‌ها به نزدیکان ترامپ در کمپین انتخابات پیشنهاد کمک و توسعه تجارت داده و برخی دیگر از آنها پیشنهاد خرابکاری علیه هیلاری کلینتون را دادند. سفیر روسیه، معاون نخست‎وزیر، خواننده پاپ، کشتی‌گیر، وکیل و یک کهنه سرباز دوران ارتش شوروی از جمله کسانی بوده‌اند که با نزدیکان ترامپ در ارتباط بوده‌اند.»

کریس مورفی سناتور دموکرات کانتیکت، درباره موقعیت فعلی دونالد ترامپ در واشنگتن گفته اسناد و مدارک دادگاه از جمله اظهارات مایکل کوهن وکیل سابق او، نشان می‌دهد که رییس‌جمهور در گذشته از وکلیش خواسته بوده تا به دو زنی که با او رابطه جنسی داشته‌اند، حق‌السکوت پرداخت شود. این مساله ترامپ را در شرایط بسیار خطرناکی قرار می‌دهد. رییس‌جمهور ترامپ امروز دقیقا در مسیری قرار گرفته است که روزگاری رییس‌جمهور نیکسون قرار داشت.»

دادستان فدرال اعلام کرده ترامپ 2016 شخصا به کوهن دستور داده بود تا به دو زن حق‌السکوت پرداخت کند. این دو زن پیش‌تر گفته بودند که در سال‌های پیش با ترامپ رابطه داشتند و رییس‌جمهوری امریکا تلاش کرده مانع از افشای این مساله شود. آدام شف رییس آتی کمیته امور اطلاعاتی مجلس نمایندگان امریکا، هم سی‌بی‌اس گفته: «این چشم‌انداز واقعی وجود دارد زمانی‌که ترامپ دوره ریاست‌جمهوری‌اش پایان یابد و کاخ‌سفید را ترک کند، وزارت دادگستری علیه او اعلام جرم کند.» مارکو روبیو سناتور جمهوری‌خواه، اما گفته ترجیح می‌دهد که در این باره تا زمان انتشار نتیجه تحقیقات رابرت مولر صحبت نکند. 

 

ارسال نظر