بازرس ویژه مولر به‌دنبال انگیزه دادن به اطرافیان ترامپ

۱۳۹۷/۰۹/۱۵ - ۰۰:۲۷:۳۶
کد خبر: ۱۳۵۰۰۵
بازرس ویژه مولر به‌دنبال انگیزه دادن به اطرافیان ترامپ

گروه جهان|

دفتر رابرت مولر بازرس ویژه‌ای که درباره احتمال تبانی دولت امریکا با روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 این کشور تحقیق می‌کند، گفته باور دارد که نیازی به زندانی کردن مایکل فلین مشاور سابق امنیت ملی نیست چراکه او  همکاری زیادی در این تحقیقات داشته است. فلین به دروغ گفتن به ماموران اف‌بی‌آی اذعان کرده است. او تنها عضو دولت ترامپ است که در این تحقیقات اقرار به گناه کرده است. دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا این تحقیقات را تعقیب ارواح خوانده و هرگونه تبانی میان کمپین انتخاباتی خود با دولت روسیه برای پیروزی در انتخابات را رد کرده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، تصمیم مولر درباره مجازات مایکل فلین در یادداشتی برای یک قاضی ناظر بر حکم مجازات ذکر شده است. براساس آن، مایکل فلین از زمان اقرار به گناه در یک فقره جرم «اظهارات دروغین» به اف‌بی‌آی در نوامبر ۲۰۱۷، «همکاری مناسبی» با تیم مولر داشته است. مولر در این سند پیشنهاد داده که فلین به‌علت همکاری‌‌ها با اف‌بی‌آی، به حبس سبک (بین صفر تا شش ماه) محکوم شود. حکم مجازات او قرار است روز ۱۸ دسامبر (27 آذر) در یک دادگاه فدرال در واشنگتن صادر شود. در یادداشت مولر آمده است که  فلین در تحقیقات متعددی کمک کرده و همچنین اطلاعاتی درباره هماهنگی میان دولت روسیه و کمپین ترامپ ارائه کرده است. تصور می‌شد که جزئیات این همکاری‌ها در یادداشت مولر ذکر شود، اما در این سند آمده باتوجه به ماهیت حساس اطلاعات مرتبط با تحقیقاتی که همچنان ادامه دارد، بخش‌هایی از جزئیات مربوطه باید محرمانه بمانند.

مایکل فلین فقط برای ۲۳ روز مشاور امنیت ملی ترامپ بود. دولت ترامپ ژانویه ۲۰۱۷ کار خود را آغاز کرد و فلین در ماه فوریه کنار رفت. درست پس از انتصاب او در این سمت فاش شد که او پیش از سر کار آمدن دولت ترامپ درباره لغو تحریم‌های امریکا علیه روسیه با سفیر روسیه در واشنگتن صحبت کرده بود. فلین در جریان مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ از هواداران جدی ترامپ بود. او پس از افشای اینکه پیش از ریاست‌‌جمهوری دونالد ترامپ، بدون مجوز با سفیر روسیه درباره تحریم‌های امریکا گفت‌وگو و این مساله را از مایک پنس معاون ترامپ پنهان کرده است، مجبور به کناره‌گیری از سمت خود شد.

مایکل فلین روز جمعه اذعان کرد که پیشتر درباره ارتباط با مقامات روسیه به اف‌بی‌آی دروغ گفته است. این اذعان فلین به دروغگویی ظاهرا تحت توافقی با مولر در ازای تخفیف در مجازات انجام شده است. به نوشته دویچه‌وله، جرم دروغگویی به اف‌بی‌آی برای فلین در شرایط عادی حکم زندان تا پنج سال را به‌همراه خواهد داشت. اما پذیرفتن اتهامات از سوی او می‌تواند تخفیف مجازات از صفر تا شش ماه زندان را برای او داشته باشد. او حتی می‌تواند از دادگاه تقاضای صرف‌نظر از صدور حکم جریمه را داشته باشد.

بازرس مولر در یادداشت خود در اشاره به اتهام اول فلین مبنی بر اظهارات دروغ به پلیس فدرال، نوشته است: «با توجه به همکاری مناسب متهم و سایر مواردی که تشریح شده، یک حبس سبک- که واژه حبس را تحمیل نکند- مناسب و ضروری است.» طبق گزارش‌ها، تیم مولر ۱۹ بار فلین را درباره ارتباطات کارزار انتخاباتی و تیم انتقالی ترامپ با مقامات روس مورد سوال و جواب قرار داده است. هنوز مشخص نیست که آیا تحقیقات دوم به ترامپ مربوط می‌شود یا خیر. دفتر شورای ویژه تحقیقات تاکنون درباره این سند اظهارنظر نکرده است. این سند اولین گواهی از همکاری مایکل فلین با گروه تحقیقات درباره ادعای مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا به شمار می‌رود. به گفته تحلیل‌گران، تاکید بر همکاری کامل فلین حاکی از آن است که او دیگر موارد چندانی برای پنهان‌کاری باقی نگذاشته است. در بخشی از یادداشت دفتر مولر که رسانه‌های امریکا منتشر کرده‌اند، آمده است: «متهم (مایکل فلین) اطلاعات مستقیم و صریحی از محتوای تماس‌های تیم انتقالی ترامپ و مقامات دولت روس ارائه داده است.»

اعتراف فلین به ارتکاب جرم به پیشرفت تحقیقات مولر و نزدیک شدن بازرس ویژه به دونالد ترامپ و دایره افراد نزدیک به او انجامیده است. کاخ سفید پیشتر در واکنش به این مساله اعلام کرد که اقدام فلین در پذیرش اتهام دروغگویی و اظهارات جعلی، مساله‌ای مربوط به شخص اوست و به دیگران مربوط نمی‌شود و پای کس دیگری را به پرونده باز نمی‌کند. اما گمانه‌زنی‌ها از احتمال کشیده شدن پای جرد کوشنر داماد ترامپ به این جریان حکایت دارد و برخی پیش‌بینی کرده‌اند که کوشنر به زودی با درخواست برای توضیح درباره اقدامات خود در این زمینه مواجه خواهد شد. همچنین این احتمال مطرح شده که کوشنر به نیابت از ترامپ به فلین دستور داده تا با مقامات روس تماس برقرار کند.

فلین تنها عضو دولت ترامپ است که در تحقیقات بازرس ویژه به گناهکار بودن خود اقرار کرده است. دیگر افرادی که رابرت مولر پرونده آنها را به دادگاه ارجاع داده، پل مانافورت رئیس سابق ستاد انتخاباتی، ریک گیتس معاون کارزار انتخاباتی، و مایکل کوهن وکیل مدافع سابق دونالد ترامپ هستند. مایکل کوهن هم پذیرفته است که در جریان تحقیقات درباره تبانی روسیه در انتخابات امریکا، به نمایندگان کنگره دروغ گفته است.

 

ارسال نظر