درخواست اوکراین برای حضور نظامی آلمان در دریای سیاه

۱۳۹۷/۰۹/۱۳ - ۰۰:۲۱:۴۵
کد خبر: ۱۳۴۸۶۱

گروه جهان| رییس‌جمهوری اوکراین حضور نیروی دریایی آلمان و متحدانش در دریای سیاه را به عنوان ابزار بازدارنده در برابر روسیه، بسیار ضروری خوانده و خواستار حضور نظامی آلمانی‌ها در این دریا شده است. سخنگوی وزارت خارجه روسیه اما در واکنش به اظهارات رییس‌جمهوری اوکراین که مسکو را به برنامه‌ریزی برای حمله به کی‌یف متهم کرده، گفته: «این روسیه بود که اروپا را از بربریت، دیکتاتوری، تروریسم، تجاوز و جنگ‌طلبی که همه جا را در برگرفته بود، نجات داد.» به نظر می‌رسد کنایه او به نجات اروپا به دو واقعه تاریخی، شکست ناپلئون رهبر فرانسه در تلاش برای تصرف مسکو و جنگ جهانی دوم باز می‌گردد.

به گزارش ریانووستی، پترو پروشنکو رییس‌جمهوری اوکراین علاوه بر این خواستار تشدید فشار بین‌المللی بر مسکو و توقف پروژه خط‌لوله گاز «جریان شمالی دو/نورد استریم 2» شده که پروژه مشترک بین آلمان و روسیه است. او همچنین خواستار حضور کشتی‌های ناتو در دریای سیاه شده است. پروشنکو پیشتر در مصاحبه با یک رسانه آلمانی گفته بود که روسیه قصد دارد بردیانسک و ماریوگل (شهرهای شرقی اوکراین) را به تصرف خود درآورد تا از این طریق گذر زمینی به دونباس و کریمه ایجاد کند. الکسی پوشکوف سناتور روس، در واکنش به این اظهارات گفته است که رییس‌جمهوری اوکراین قصد ندارد دست از ایجاد هیاهو بردارد. به گفته او، اقدامات اخیر پروشنکو در واقع دستورالعملی ایده‌آل برای ایجاد تنش نظامی میان آلمان و روسیه است و برلین را دستپاچه کرده و مقامات این کشور را در بهت فرو برده است. او افزود: «چنین متحد کوچکی (اوکراین) می‌خواهد که یک کشور قدرتمند (آلمان) را دچار مشکل کند.»

تنش میان روسیه و اوکراین که از سال 2014 پس از الحاق کریمه به خاک روسیه آغاز شده است، هفته گذشته با توقیف سه شناور اوکراینی در تنگه کرچ (تنگه‌ای که دریای آزوف را از دریای سیاه جدا می‌کند)، به اوج خود رسید و باعث شد در اوکراین حکومت نظامی برپا شود. کشورهای غربی از جمله بریتانیا و امریکا از اوکراین حمایت کرده‌اند و دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا به همین دلیل نشست دوجانبه خود با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه را در آرژانتین لغو کرد.

 

ارسال نظر