آتش‌بس تجاری 90 روزه چین و امریکا

۱۳۹۷/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۷۸۳
آتش‌بس تجاری 90 روزه چین و امریکا

ترامپ از تقابل تجاری با «شی» دست نخواهد کشید

 

گروه جهان|

دونالد ترامپ پس از ماه‌ها جنگ لفظی، تهدید و اعمال تعرفه‌ بر کالاهای چینی، به پکن اطمینان داده که برای 90 روز هیچ تعرفه جدیدی را بر کالاهای چینی وضع نخواهد کرد، اطمینانی که با استقبال شی جین‎پینگ رییس‌جمهوری چین، و جامعه جهانی روبرو شده است. اما با وجود این آسودگی خیال، ناظران بر این باورند که بعید است دونالد ترامپ به تقابل تجاری خود با چین پایان دهد.

فایننشیال ریویو نوشته، پس از ضیافت شام روسای‌جمهور امریکا و چین در بوینس آیرس، کاخ‌ سفید اصرار داشت تاکید کند که دیدار رهبران دو کشور بسیار خوب بوده است. دونالد ترامپ که همیشه بر روابط فوق‌العاده‌اش با شی جین‌پینگ تاکید می‌کند بار دیگر از مذاکراتی بسیار خوب گفت و «شی جین‎پینگ» هم گفت که امیدوار است این مذاکرات در نهایت منافع دو کشور را تامین کند. این نخستین دیدار دو رهبر پس از آغاز جنگ تجاری میان دو کشور بوده است.

به گزارش رسانه‌ها، نتیجه مذاکرات آرژانتین این بوده که ایالات متحده اعمال تعرفه 25 درصدی را که قرار بود علاوه بر تعرفه 10 درصدی فعلی بر کالاهای چینی به ارزش خدود 200میلیارد دلاراعمال شود، را تا یکم ژانویه به تعویق بیندازد. دو طرف همچنین توافق کرده‌اند که مذاکرات در مورد انتقال فناوری‌ها، مالکیت معنوی، سرقت سایبری و نفوذ سایبری و خدمات تجاری و کشاورزی را ادامه دهند. کسری تراز تجاری امریکا در برابر چین سال گذشته به رقم بی‌سابقه ۳۷۵ میلیارد دلار رسیده بود.

بنا بر اعلام کاخ‌سفید، چین پذیرفته که مقدار قابل توجهی از محصولات بخش‌های کشاورزی، انرژی و صنعتی امریکا را خریداری کند و درخواست ادغام برخی از شرکت‌های فعال در بخش نیمه‌هادی را مورد بررسی قرار دهد، پیشنهادی که پیشتر از سوی ایالات متحده مطرح شده و پکن آن را رد کرده بود.

کاخ ‌سفید همچنین اعلام کرده چنانچه گفت‌وگوها میان چین و امریکا در مهلت ۹۰ روزه به نتیجه نرسند، هر دو طرف توافق کرده‌اند که افزایش ده درصدی تعرفه‌ها به ۲۵درصد برسد. ترامپ در ماه سپتامبر بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای وارداتی از چین ۱۰درصد تعرفه وضع کرد. او همچنین پکن را تهدید کرد که تعرفه‌ها را گسترش داده و ۲۶۷میلیارد دلار کالای دیگر وارداتی از چین را نیز مشمول تعرفه‌خواهد کرد. در مقابل چین نیز با وضع تعرفه بر کالاهای وارداتی از امریکا به این تصمیم ترامپ واکنش نشان داد.

وضع تعرفه‌ها و تنش‌های اقتصادی میان دو کشور سبب شده تا صندوق بین‌المللی پول هشدار دهد ادامه این روند پیامدهایی خواهد داشت که همه از آن رنج خواهند برد. صندوق بین‌المللی پول در ضمن هشدار داده جنگ تجاری چین و امریکا بطور خاص می‌تواند بر کشورهای در حال توسعه، فشار وارد کرده و اقتصاد آنها را آسیب‌پذیر کند.

     بیانیه پایانی اجلاس20

دونالد ترامپ و شی جین‌پینگ در شرایطی در حاشیه اجلاس گروه 20 بر سر آتش‌بس تجاری توافق کردند که این نشست همان‌گونه که پیش‌بینی شده بود به‌دلیل اختلافات بر سر توافق‌های مالی، رویکرد تجاری، مناقشه‌های ژئوپلتیک و موضوعات آب و هوایی با انتشار بیانیه‌ای کلی و پر ابهام به کار خود پایان داد.

آسوشیتدپرس نوشته، با وجود اینکه کشورهای صنعتی در بیانیه پایانی نشست به وجود مشکلات و معضلات تجاری اذعان کرده‌اند اما به سیاست‌های حمایت‌گرایانه که یکی از عوامل مهم این چالش است هیچ اشاره‌ای نکردند. به نظر می‌رسد که 20 اقتصاد بزرگ دنیا به‌دلیل نگرانی از واکنش دونالد ترامپ از محکوم کردن سیاست‌های حمایتی و رویکردهای یکجانبه‌گرایانه طفره رفته‌اند.

با این حال کشورهای عضو گروه20 در بیانیه پایانی ضمن اعتراف به این نکته که سیستم تجاری مبتنی بر چندجانبه‌گرایی هنوز به بسیاری از اهداف خود دست نیافته بر ضرورت ایجاد اصلاحات در ساختار سازمان تجارت جهانی تاکید کردند.

بخشی دیگر از بیانیه پایانی گروه20 به تاکید اعضا بر تقویت هر چه بیشتر یک شبکه مالی ایمن درجهان اختصاص داشت. قدرت‌های بزرگ اقتصادی جهان با اشاره به این موضوع یادآور شدند که این شبکه بایست با مرکزیت یک صندوق بین‌المللی پول قوی‌تر و با اتکا به سهم و منابع مالی مناسب‌تر ایجاد شود. شرکت‌کنندگان همچنین تاکید کردند که درصدد یافتن راهی برای مدیریت تاثیر جهانی سازی بر سیستم مالیاتی بین‌المللی هستند.

همچنین تمام کشورهای شرکت‌کننده در نشست گروه20 به جز ایالات متحده، در بیانیه پایانی بر تعهد خود نسبت به مفاد توافقنامه آب و هوایی پاریس تاکید کردند. این توافقنامه که ترامپ از مخالفان سرسخت آن به‌شمار می‌رود تلاش دارد تا با گرمایش زمین مقابله کند. امضاکنندگان این بیانیه تاکید کرده‌اند که توافقنامه پاریس غیر قابل بازگشت و تجدید نظر است. این درحالی است که در بخشی از بیانیه که به تغییرات آب و هوایی اختصاص دارد امریکا ضمن اعلام مخالفت با سند پاریس تاکید کرده استفاده از کلیه فنآوری‌ها و منابع موجود انرژی را با لحاظ کلیه مسائل زیست محیطی مد نظر دارد و موافق رشد اقتصادی، دسترسی به منابع انرژی و امنیت است.

بلومبرگ پیشتر در گزارشی با عنوان «نشست‌های جهانی، پدیده‌های رو به انقراض» نوشته بود: «نشست پیشین گروه20 یک شکست کامل بود. در نشست گروه هفت در کانادا در ماه ژوئن هم ترامپ از بیانیه پایانی حمایت نکرد، بیانیه‎‌ای که در طول نشست به‌ظاهر از آن حمایت کرده بود؛ و این اقدام رییس‌جمهوری امریکا دلخوری شدید اوتاوا به عنوان میزبان نشست را در پی داشت و روابط تجاری دوجانبه دو کشور را هم متشنج کرد. در نشست اخیر سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسفیک (اپک) در پاپوآ گینه‌نو برای نخستین‌بار بیانیه پایانی منتشر نشد که دلیلش اختلافات تجاری چین و ایالات متحده بود. چین در پایان این نشست چین آشکارا ایالات متحده را دلیل شکست در انتشار بیانیه پایانی معرفی کرد. شکست‌های نشست قبل در این نشست نیز تکرار شد. شما در چندین نشست گذشته شاهد مشکلات بزرگی بودید که دلیل عمده آن هم سیاست‌های دولت امریکا و کاخ سفید است.»

 

ارسال نظر