کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۹/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۶۱۹

کانادا 18 تبعه سعودی را تحریم کرد

 کانادا  18 تبعه کشور عربستان را به ظن دست داشتن در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت ریاض تحریم کرد. به‌گزارش رویترز، کریستیا فریلند وزیر خارجه کانادا، گفته: «هدف از اعمال این تحریم‌ها و مجازات‌ها توقیف دارایی افراد یاد شده و ممنوعیت ورود آنها به خاک کانادا است.» تصمیم کانادا برای اعمال مجازات علیه عاملان احتمالی سعودی مظنون به دست داشتن در قتل جمال خاشقجی در حالی اتخاذ می‌شود که روابط دو کشور پس از انتقادهای اخیر اوتاوا از وضعیت حقوق بشر در عربستان مرحله‌ای بحرانی را پشت سر می‌گذارد.

زنان و کودکان قربانیان اصلی حمله هلمند

سازمان ملل متحد اعلام کرده در حمله هوایی سه‌شنبه در ولایت جنوبی هلمند ۲۳ فرد غیرنظامی کشته و سه کودک زخمی شده‌اند. به‎گزارش بی‌بی‌سی، در اعلامیه‌ یوناما (نمایندگی سازمان ملل در افغانستان) گفته شده که بیشتر قربانیان این حمله در هلمند زنان و کودکان بودند. 10کودک و هشت زن در میان کشته‌شده‌ها هستند. پیش از این مقام‌های محلی در هلمند آمار دقیقی از این حمله ندادند اما یک منبع گفته بود ۱۸ نفر کشته شده‌اند.

امریکا سامانه تاد را به عربستان فروخت

وزارت خارجه امریکا تایید کرد که قرارداد فروش سامانه دفاع ضدموشکی تاد را به ارزش ۱۵ میلیارد دلار با عربستان سعودی امضا کرده است. امضای این قرارداد همزمان است با تلاش سناتورهای امریکایی که خواستار تعلیق فروش اسلحه به ریاض پس از قتل جمال خاشقجی شده‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، سنای امریکا پیشتر موافقت خود را با تهیه قطعنامه‌ای در مخالفت با حمایت نظامی امریکا از ائتلاف کشورهای عربی منطقه به رهبری عربستان اعلام کرده است. وزارت خارجه امریکا در توضیح خود تصریح کرده اسناد فروش ٤٤ سامانه دفاع ضدموشکی تاد هفته گذشته امضا شد، اما، مذاکرات مربوط به فروش این سامانه‌ها از دسامبر ٢۰۱۶ آغاز شده بود.

کاهش ارزش روپیه پاکستان رکورد زد

روندکاهش ارزش برابری روپیه پاکستان با دلار که از ماه دسامبر 2017 آغاز شده، همچنان ادامه داشته و در بازار جمعه پاکستان رقم 142 روپیه را تجربه کرد. به گزارش ایرنا، براساس نظر کارشناسان اقتصادی پاکستان، کسری حساب جاری و منابع ارزی، دلیل اصلی کاهش ارزش برابری روپیه پاکستان برابر دلار امریکا عنوان شده است. اخیرا مذاکرات دولت پاکستان با اعضای صندوق بین‌المللی پول (IMF) بدون نتیجه پایان یافت و این کارشناسان، بدون هیچ نتیجه‌ای اسلام‌آباد را ترک کردند.

 

ارسال نظر