سرمایه‌گذاران با نگرانی به آرژانتین چشم دوخته‌اند

۱۳۹۷/۰۹/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۶۱۱
سرمایه‌گذاران با نگرانی به آرژانتین چشم دوخته‌اند

گروه جهان|

 نشست دو روزه ۲۰ کشور صنعتی جهان در سایه تنش‌های جامعه جهانی در بوینس‌آیرس آغاز ‌شد. این نشست به ریاست آرژانتین با موضوع «ایجاد اجماع برای توسعه عادلانه و پایدار» برگزار می‌شود و سه اولویت اصلی دارد: «آینده کار و مشاغل، زیرساخت برای توسعه، و امنیت غذایی.» گروه 20 متشکل از ۱۹ کشور دارای اقتصاد مطرح دنیا به اضافه اتحادیه اروپاست که در مجموع بیش از ۸۰ درصد از تولید ناخالص داخلی و تقریباً دو سوم جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.

رویترز با اشاره به فضای متشنج جامعه جهانی نوشته: رهبران 20 کشور صنعتی در شرایطی گردهم آمده‌اند که نخستین دیدار آنها در 2008 اقتصاد جهان را از بدترین بحران مالی در 70سال گذشته نجات داد؛ امروز اما با وجود اختلافات تجاری و سیاسی، از جمله میان دو اقتصاد بزرگ جهان که صدها میلیارد دلار تعرفه بر کالاهای یکدیگر اعمال کرده و همچنان یکدیگر را تهدید می‌کنند، تردیدهای جدی درباره کارآیی آن وجود دارد. امریکا، فرانسه، آلمان، چین، روسیه، اندونزی، ترکیه، آرژانتین، هند، آفریقای جنوبی، بریتانیا، ایتالیا، ژاپن، عربستان سعودی، استرالیا، برزیل، کانادا، کره جنوبی، مکزیک و اتحادیه اروپا اعضای این گروه هستند.

واشنگتن بر بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی مالیات سنگین وارداتی وضع کرده‌ است. چین نیز این اقدام را با وضع تعرفه‌هایی بر ۱۱۰ میلیارد دلار از کالاهای امریکایی تلافی کرده‌ است. رویترز در این باره نوشته: تمام چشم‌ها به دیدار شی جین‌پینگ رییس‌جمهوری چین، و دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، دوخته شده که قرار است شنبه (امروز) برگزار شود. چاینا‌دیلی که مواضع رسمی دولت چین را منعکس می‌کند در سرمقاله‌ جمعه خود پیش‌بینی کرده توافق تجاری با امریکا در آرژانتین قابل دستیابی است، به شرطی که امریکا منطقی باشد و بخواهد به تنش‌های فزاینده خاتمه دهد.

این روزنامه نوشته: «پکن خواهان توافق است، همانطور که واشنگتن به‌دنبال آن است... چین می‌خواهد که برای دغدغه‌های مشترک پیرامون تجارت با واشنگتن همکاری کند اگر آنها منطقی باشند. اما اگر بخواهند از این مساله برای مهار رشد چین استفاده کنند آن‌گاه احتمال کمی خواهد بود که توافقی در کار باشد.» سخنگوی وزارت بازرگانی چین هم نسبت به یکجانبه‌گرایی امریکا در این نشست هشدار داده است. گائو فنگ گفته: «اکنون چالش‌ها و ریسک‌های پیش‌روی اقتصاد سراسر جهان آشکارا افزایش یافته و حمایت‌گرایی و یک جانبه‌گرایی، عوامل نامعینی را برای رشد اقتصاد جهان به بار آورده است.» گفته شده، رشد بخش تولید چین برای اولین‌بار در دو سال گذشته متوقف شده و آمار ثبت سفارش صادرات این کشور نیز برای ششمین ماه متوالی روند کاهشی را ثبت کرده است. گلدمن ساکس، شرکت خدمات مالی و بانکداری امریکایی، اعلام کرده این روند کاهش در صادرات چین که در پی جنگ تجاری با امریکا حادث شده است، در ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت.

از آن سو دونالد ترامپ درباره چشم‌انداز توافق پیش‌رو پیام‌های متناقضی فرستاده است. رییس‌جمهور امریکا گفته رسیدن به توافق نزدیک است، اما تاکید کرده مطمئن نیست که به‌دنبال چنین توافقی باشد. همین مساله باعث شده که بازارهای سهام در روز جمعه نوسان داشته باشند. آسوشیتدپرس نوشته: «سرمایه‌گذاران در اقصی نقاط جهان با نگرانی اخبار مربوط به دیدار رهبران چین و امریکا را دنبال می‌کنند، دیداری که می‌تواند جنگ تجاری فعلی دو کشور را پایان داده یا تشدید کند.»

اما مساله فقط درگیری تجاری چین و امریکا نیست. اغلب رهبران 20 گروه صنعتی تا شب پیش از آغاز نشست هنوز بر سر مسائل کلیدی چون تجارت، مهاجرت و تغییرات آب‌وهوایی تفاهم ندارند. بدبینی دونالد ترامپ نسبت به اینکه فعالیت‌های انسانی عامل گرمایش جهانی بوده، تردیدهای جدی را درباره اینکه آیا کشورهای گروه20 قادر خواهند بود تا در این نشست به یک توافق نهایی برسند را تشدید کرده است. مساله دیگری که بر نشست گروه20 سایه انداخته، تشدید اختلافات میان روسیه و اوکراین است، مساله‌ای که احتمالا ذهن رهبرانی که قرار است با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه، دیدار کنند را به خود مشغول کرده است. همین تنش باعث شد که ترامپ ساعاتی پیش از آغاز نشست گروه20 اعلام کند که دیدار با همتای روسی خود را لغو کرده است. حضور محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی، در آرژانتین نیز سر و صدای زیادی به پا کرده است. رسانه‌های امریکایی پیش‌بینی کرده بودند که قتل جنجالی جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی، در کنسولگری استانبول حضور بن‌سلمان در آرژانتین را کاملا تحت تاثیر قرار خواهد داد. دیدارهای احتمالی بن‌سلمان با ترامپ و رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه، نیز همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

در این میان آرژانتین در حالی میزبان این نشست شده که خود با شدیدترین بحران اقتصادی از ٢٠٠١ میلادی روبروست. بونیس‌آیرس همچنین چالش بزرگی در برگزاری این اجلاس پیش‌رو دارد که تأمین امنیت رهبران کشورهای عضو و هیات‌های همراه آنان و نیز روزنامه‌نگاران است. گفته شده، تمامی محله‌ای که گردهمایی در آن برگزار می‌شود مسدود شده و بیش از ٢٢هزار مامور نظامی و انتظامی به منظور تأمین امنیت شرکت‌کنندگان بسیج شده‌اند. همچنین سرویس‌های اطلاعاتی آرژانتین از مدت‌ها پیش به‌منظور پیشگیری از هر تلاشی در جهت اخلال در برگزاری این همایش با سازمان‌های مشابه غربی، اسراییلی، روسی و چینی همکاری می‌کنند. آکسفام که یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های بین‌المللی امدارسانی برای ریشه‌کن کردن فقر و گرسنگی در جهان است، با اشاره به آغاز نشست گروه 20 از قدرت‌های اقتصادی جهان خواسته در مبارزه با بی‌عدالتی اجتماعی در سراسر جهان قاطعیت و جدیت بیشتری به خرج دهند. این سازمان امدادرسانی شکاف روزافزون میان فقیران و ثروتمندان جهان را یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های جهان امروزی خوانده است.

 

 

ارسال نظر