افزایش مجدد دی‌اکسیدکربن پس از چهار سال امیدبخش

۱۳۹۷/۰۹/۰۸ - ۰۰:۰۱:۰۱
کد خبر: ۱۳۴۵۳۵

گروه جهان| سازمان ملل متحد گزارش کرده پس از چهار سال که با تلاش‌های جهانی افزایش تولید دی‌اکسیدکربن متوقف شده بود، امسال دوباره تولید این گاز گلخانه‌ای افزایش داشته و عامل آن هم توسعه اقتصادی و صنعتی جهانی بوده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، سازمان ملل متحد در گزارش جدید خود درباره گازهای گلخانه‌ای که تنها چند روز پیش از آغاز کنفرانس جهانی آب‌و‌هوا در لهستان منتشر شده، نسبت به تحقق اهداف پیمان اقلیمی پاریس هشدار داده و گفته است کشورهای امضاکننده پیمان پاریس برای رسیدن به اهداف آن تا سال ۲۰۲۰ دچار مشکل جدی خواهند شد، بطوری که احتمالا معیارهای تعیین شده برای کنترل گازهای گلخانه‌ای در سال ۲۰۲۰ شاید تا سال ۲۰۳۰ (۱۰ سال دیرتر) محقق نشوند.

همچنین طبق این گزارش، میزان تولید دی‌اکسیدکربن ناشی از فعالیت‌های صنعتی و تولید انرژی در حد فاصل سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ تقریبا ثابت مانده بود. در این سال‎ها اقتصاد جهانی رشد ناچیزی داشت، اما همزمان با رشد بیشتر اقتصاد جهانی و بالا رفتن میزان تولیدات ناخالص ملی کشورها، میزان تولید دی‌اکسیدکربن هم ۱.۲ درصد افزایش یافت. این در حالی است که در قالب معاهده اقلیمی پاریس، حدود ۱۹۰ کشور جهان هم‌پیمان شده‌اند تا سال ۲۰۳۰ میزان تولید دی‌اکسیدکربن خود را نسبت به آنچه امروز تولید می‌شود، ۵۵ درصد کاهش دهند. این هدف نه تنها در سال گذشته محقق نشده، بلکه با رشد ۱.۲ درصدی مواجه بوده است.

 

ارسال نظر