واشنگتن‌تایمز: روسیه، ترامپ را محک می‌زند

۱۳۹۷/۰۹/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۵۳۰
واشنگتن‌تایمز: روسیه، ترامپ را محک می‌زند

گروه جهان|

زمزمه‌های وقوع جنگی تمام‌عیار شنیده می‌شود. روسیه اعلام کرده سیستم‌های پیشرفته موشکی پدافند S400 بیشتری را به شبه جزیره کریمه ارسال خواهد کرد؛ و رییس‌جمهوری اوکراین هم نسبت به حمله روس‌ها به کشورش هشدار داده است. جرقه بحران از یکشنبه زده شد که نیروهای روسی سه ناوچه اوکراینی را که به‌گفته آنها وارد آب‌های سرزمینی روسیه شده بودند، در نزدیکی سواحل کریمه توقیف و خدمه آنها را بازداشت کرد. اوکراین اما اتهام تجاوز به آبهای روسیه را رد می‌کند. واشنگتن‌تایمز در گزارشی با عنوان «بازی حاصل جمع صفر با اشاره به علاقه دونالد ترامپ به ولادیمیر پوتین نوشته، رییس‌جمهوری روسیه با حمله به ناوهای اوکراینی تلاش دارد تا تعهد دولت فعلی امریکا به متحدانش را بسنجد.

رویترز چهارشنبه نوشت، روسیه اعلام کرده که سامانه‌های موشکی S400 تا پایان سال جاری میلادی در کریمه عملیاتی خواهند شد. پترو پوروشنکو رییس‌جمهوری اوکراین، هم با انتقاد از تمرکز شدید نیروهای نظامی روسیه در مرز اوکراین، هشدار داده که هرگونه تجاوز نظامی روس‌ها به کشورش هزینه سنگینی برای مسکو در پی خواهد داشت. رییس‌جمهوری اوکراین گفته روسیه تعداد تانک‌ها و زره‌پوش‌های خود را در مناطق مرزی سه برابر کرده است. رییس‌جمهوری اوکراین با اتکا به تحقیقات سازمان‌های امنیتی گفته ارتش اوکراین با دقت بر تردد نظامی واحدهای ارتش روسیه در مرزهای خود نظارت می‌کند.

پارلمان اوکراین در پی تشدید تنش‌ها با روسیه ۲۶ نوامبر برای مدت ۳۰روز در این کشور وضعیت جنگی اعلام کرد، اقدامی که ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه، آن را تحریک‌آمیز خوانده است. حکومت نظامی که در مناطق مرزی اوکراین با روسیه، بلاروس و در سواحل دریای آزوف اعلام شده به دولت کی‌یف امکان خواهد داد که مردم را بسیج نظامی کند، اجتماعات را محدود نماید و رسانه‌ها را تحت نظر گیرد.

گارد ساحلی روسیه ۲۵ نوامبر به سوی سه قایق نظامی وابسته به نیروی دریایی اوکراین شلیک کرده و این سه قایق را توقیف کرد. در اثر تیراندازی‌های صورت گرفته، چند تن از خدمه قایق‌های نظامی اوکراین مجروح شدند. روسیه از مجروح شدن سه نفر خبر داده بود و رییس‌جمهوری اوکراین تعداد مجروحان این حادثه را ۶ نفر اعلام کرده بود. در همین رابطه، روسیه اقدام به دستگیری ۲۴ نفر از خدمه قایق‌های نظامی اوکراین کرده است. ۱۲نفر از آنها در شبه‌جزیره کریمه در بازداشت به‌سر می‌برند. سرویس امنیت فدرال روسیه اقدام به پخش اظهارات سه نفر از ملوانان و خدمه قایق‌های توقیف شده اوکراین از تلویزیون این کشور کرد. خدمه اوکراینی در اظهارات پخش شده تلویزیونی اعتراف کردند که وارد آب‌های روسیه شده‌اند. آنها در عین حال اعلام کردند که این اقدام با هدف تحریک روسیه صورت گرفته است. این در حالی است که دولت اوکراین گفته این اظهارات زیر فشار نیروهای امنیتی روسیه صورت گرفته و اعتباری ندارند.

تنگه کرچ، در نزدیکی شبه‌جزیره کریمه آب‌های دریای آزوف را به دریای سیاه وصل می‌کند. روسیه مدعی شده است که قایق‌های نیروی دریایی اوکراین وارد آب‌های این کشور شده‌اند. اوکراین این اتهام را رد کرده است. به اعتقاد ناظران، تجمع و تمرکز نظامی روسیه در مرزهای این کشور با اوکراین، به نگرانی‌های ناشی از وقوع یک جنگ کامل دامن زده است.

  تحریم روسیه و احتمال لغو دیدار

با تشدید تنش‌ها در مناسبات اوکراین و روسیه، ایالات متحده از اروپا خواسته تا تحریم‌های گسترد‌ه‌تری علیه روسیه به مورد اجرا بگذارد. وزارت خارجه امریکا گفته کشورهای اروپایی در راستای حمایت و پشتیبانی از اوکراین باید تلاش بیشتری از خود نشان دهند. امریکا بارها نسبت به ایجاد خط لوله نورداستریم۲ به کشورهای اروپایی و از جمله به آلمان هشدار داده است. امریکا معتقد است که پروژه انتقال گاز نورداستریم۲ می‌تواند منجر به وابستگی بیشتر کشورهای اروپایی به گاز روسیه شود. احداث این خط لوله گاز نه تنها از منظر اقتصادی به‌زیان امریکا است، بلکه نیاز به انتقال گاز از خاک اوکراین را نیز کاملا از بین می‌برد. از این‌رو، اوکراین نیز با اجرای این پروژه مخالف است.

با بالا گرفتن تنش‌ها دونالد ترامپ هم تهدید کرده دیدار خود با ولادیمیر پوتین در حاشیه اجلاس گروه 20 در آرژانتین را لغو می‌کند. ترامپ درباره رویارویی دریایی اخیر در دریای سیاه و توقیف ناوچه‌های اوکراینی به دست نیروهای روسی گفته این حمله را نمی‌پسندد. ترامپ درباره احتمال دیدار با پوتین گفته: «قرار است گزارشی در این زمینه دریافت کنم که برای آن دیدار بسیار تعیین‌کننده است. شاید دیدار نکنم. شاید حتی اصلا دیدار نکنم. حالا ببینیم، بستگی به این دارد که در ادامه چه چیزی روی می‌دهد.»

علاوه بر ایالات متحده، آندری مِل‌نیک سفیر اوکراین در آلمان هم از برلین و سایر دولت‌های غربی خواسته تا اجرای پروژه احداث خط لوله انتقال گاز موسوم به نورداستریم۲ را متوقف کنند. یورونیوز نوشته، این دیپلمات ارشد از دولت‌های غربی خواسته تا در واکنش به توقیف سه ناوچه اوکراینی توسط روسیه، واردات انرژی از این کشور را متوقف کنند و اجرای پروژه احداث خط لوله انتقال گاز موسوم به نورداستریم۲ را متوقف کنند.

مل‌نیک همچنین از آلمان خواسته تا نیروی دریایی خود را به منطقه اعزام کند. به‌گفته او غرب باید با مجموعه اقدامات خود به روش‌های خودسرانه و هولناک پوتین در خور نشان دهد و او را سر جای خودش بنشاند. اظهارات صریح سفیر اوکراین در حالی ابراز شده که پیشتر آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، خواستار حل دیپلماتیک بحران اوکراین و روسیه شده بود. گرچه برخی دیپلمات‌های ارشد اروپا در حال بررسی طرح تشدید تحریم‌ها علیه روسیه هستند.

 

ارسال نظر