تشدید بحران مهاجرت در مرز امریکا و مکزیک

۱۳۹۷/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۳۲۹
تشدید بحران مهاجرت در مرز امریکا و مکزیک

گروه جهان| رییس‌جمهوری امریکا تاکید کرده که مکزیک باید مهاجرانی را که از طریق خاک این کشور به مرز ایالات متحده رسیده‌اند به خانه بازگرداند. رییس‌جمهوری امریکا دوشنبه همچنین بار دیگر گفته کنگره ایالات متحده باید بودجه لازم برای ساخت دیوار مرزی مکزیک را تصویب کنند. ترامپ تهدید کرده در صورتی که نمایندگان با طرح او برای ساخت دیوار مرزی موافقت نکنند دولت را تعطیل خواهد کرد.  به گزارش رویترز، صدها نفر از مهاجرانی که در مکزیک به سر می‌برند با هجوم به مرز شمالی این کشور تلاش کردند خود را به خاک امریکا برسانند. پلیس امریکا اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کرده و دونالد ترامپ آنها را افرادی به‌شدت خطرناک خوانده است. حدود۴۷۰۰ مهاجر از کشورهای امریکای مرکزی با هدف سفر به امریکا به مکزیک هجوم آورده‌اند. تلاش عده‌ای از مهاجران برای ورود به خاک امریکا واکنش تند مقامات امریکا را در پی داشته است. ترامپ تهدید کرده که اگر این مهاجران بطور غیرقانونی وارد خاک ایالات متحده شوند، تقاضای پناهندگی‌شان بلافاصله مردود خواهد بود. امریکا حداکثر تقاضاهای٢٠درصد این افراد را خواهد پذیرفت. مهاجران که در شهر مرزی تیخونا در مکزیک به‌سر می‌برند بر آن بودند تا با بالا رفتن از دیوارهای حلبی واقع در شمال مکزیک، خود را به خاک امریکا برسانند. نیروهای انتظامی امریکا با پرتاب گاز اشک‌آور نسبت به این اقدام مهاجران که عمدتا از هندوراس می‌آیند، از خود واکنش نشان داده‌اند. بر اساس اخبار منتشر شده، حدود ۵۰ نفر از مهاجران موفق به بالا رفتن از دیوار حلبی در پست کنترل مرزی تیخونا شده بودند. گفته شده، پلیس امریکا برای کنترل مرزهای خود بالگرد به منطقه اعزام کرده و به سوی مهاجران گاز اشک‌آور شلیک کرده است. افزون بر آن مقام‌های امریکا برای مدتی حتی بخشی از مرزهای مشترک خود با مکزیک را مسدود کردند.

دونالد ترامپ در یک پست توییتری، از مهاجرانی که تلاش کرده بودند خود را به خاک امریکا برسانند، به ‌عنوان افرادی به‌شدت خطرناک یاد کرده است. این در حالی است که تعدادی زن و کودک نیز در بین این مهاجران وجود داشته‌اند. موضوع از تظاهرات مسالمت‌آمیزی شروع شد که مهاجران ۲۵ نوامبر در شهر تیخونا برپا کرده بودند. در حاشیه این تظاهرات، حدود ۵۰۰ مهاجر یک‌باره تصمیم به عبور از کنترل مرزی و ورود به خاک امریکا می‌گیرند. عده‌ای حتی از دیوارهای حائل مرزی بین دو کشور هم بالا می‌روند.

بر اساس گزارش‌های ارسال شده، درگیری پلیس مکزیک با مهاجران تلفات جانی به همراه نداشته است. پلیس مکزیک اقدام این عده از مهاجران را به زیان آنها دانسته است. مقامات دولت مکزیک اعلام کرده‌اند که چنین اقداماتی نتیجه‌ای به همراه ندارد و تنها می‌تواند بر مذاکرات بین امریکا و مکزیک بر سر سرنوشت این مهاجران تاثیراتی منفی بگذارد. ترامپ پیش از اعلام توافق، تهدید کرده بود هرگاه مکزیک مانع از عبور پناهجویان از مرز مشترک خود با امریکا نگردد، امریکا مرز خود را با مکزیک کاملا مسدود کرده و به تجارت با آن کشور پایان خواهد داد.

در این میان واشنگتن‌پست از توافق امریکا و دولت جدید مکزیک بر سر انتقال قانونی مهاجران خبر داده است. گفته شده، بر اساس این توافق، دولت امریکا موظف شده پرونده افراد متقاضی ورود به امریکا را در اسرع وقت بررسی کند. ترامپ در پست توییتری خود تاکید کرده این افراد تا زمان روشن شدن سرنوشت پرونده‌شان در مراجع حقوقی امریکا، باید در خاک مکزیک بمانند. مکزیک اما چنین توافقی با امریکا را رد کرده است. سانچز کوردرو وزیر کشور مکزیک، گفته گفت‌وگوهایی در این باره صورت گرفته ولی هنوز توافقی امضا نشده است. دولت جدید مکزیک روز اول دسامبر بطور رسمی کار خود را آغاز می‌کند.

دولت امریکا اعلام کرده که بیش از ۵ هزار سرباز را برای تقویت امنیت مرزها، از مسیر ایالات جنوبی به مرز مکزیک اعزام می‌کند. فرمان‌های ضدمهاجرتی ترامپ یکی از بحث برانگیز‌ترین اقدامات او در طول دوره ریاست‌جمهوری‌اش محسوب می‌شود. ترامپ هفته گذشته (20 نوامبر) در واکنش به قاضی فدرالی که علیه طرح او برای محدود کردن امکان پناهندگی مهاجران غیرقانونی رای داده بود موضع گرفت، رای او را جانبدارانه دانست و قاضی را «اوبامایی» خواند. به گزارش دویچه‌وله، این اظهارنظر ترامپ بطور بی‌سابقه واکنش عالی‌ترین مقام قضایی امریکا را در پی داشت. قاضی جان رابرتز در واکنش به اظهارات ترامپ، بر استقلال قضات امریکایی تاکید کرده و گفته: «چیزی به عنوان قاضی اوبامایی یا ترامپی یا بوشی و یا کلینتونی نداریم. آنچه داریم گروهی فوق‌العاده از قضات متعهد است که آنچه در توان دارند برای برقراری برابری بین مراجعان خود انجام می‌دهند.» قاضی رابرتز قویا این موضوع را رد کرد که قضات به رییس‌جمهوری که آنها را در مقام‌شان منصوب کرده است وابستگی دارند. او در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفته بود: «نظام قضایی مستقل چیزی است که همه ما باید قدر آن را بدانیم.» با این‌همه دونالد ترامپ که چندان اهل سکوت و خویشتن‌داری نیست، به حساب توییتری خود روی آورد و با نوشتن دو توییت به اظهارات قاضی رابرتز واکنش نشان داد. رییس‌جمهوری امریکا خطاب به رییس دیوان عالی امریکا نوشت: «متاسفم قاضی رابرتز!» او بار دیگر تاکید کرد که میان قضات امریکا، قضاتی اوبامایی هستند.

 

 

ارسال نظر