کریدور اقتصادی چین در معرض خطر تعطیلی

۱۳۹۷/۰۹/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۱۷۶

گروه جهان| مالزی، هند و صندوق بین‌المللی پول می‌توانند پروژه‌های کریدور اقتصادی چین-‌پاکستان و جنگل شهر را متوقف کنند. به نوشته نشریه فوربس، جنجال بر سر دو پروژه بزرگ چین در اقیانوس هند می‌تواند به مشکلاتی که بازارهای این منطقه را بی‌ثبات کرده است، بیفزاید.

کریدور اقتصادی چین-‌پاکستان که مسیر غربی دسترسی چین به نفت خاورمیانه و منابع غنی آفریقاست، هم برای پکن و هم اسلام‌آباد از اهمیت بسزایی برخوردار است. این کریدور می‌تواند به پیشرفت زیرساخت‌ها در پاکستان کمک کند و رشد اقتصادی این کشور را افزایش دهد. جنگل شهر نیز پروژه‌ای خاص برای چین و شریکش مالزی به شمار می‌رود. از نظر چین، جنگل شهر ضمن آنکه جان شهروندان متمول را از آلودگی هوا نجات می‌دهد، می‌تواند پایگاهی دیگر برای دولت چین در اقیانوس هند باشد. از نظر مالزی نیز پروژه جنگل شهر باعث اشتغال و درآمدزایی برای مردم این کشور می‌شود.

اما ظاهرا مشکل هر دو پروژه، اشتباهات محاسباتی طراحان چینی و شرکای داخلی آنهاست که این پروژه‌ها را در معرض توقف نامحدود قرار می‌دهد. تغییرات سیاسی پیش‌بینی نشده در ارتباط با دولت جدید مالزی تحت نخست‌وزیری ماهاتیر محمد از جمله مشکلات این پروژه است. فساد در دو طرف هم باعث افزایش هزینه‌های پروژه و روی آوردن پاکستان به صندوق بین‌المللی پول شد‌ه است که یا شفافیت را به این پروژه باز می‌گرداند یا باعث خاتمه آن می‌شود. اشتباه محاسباتی دیگر هم به مقوله ژئوپلیتیک باز می‌گردد.

 

 

ارسال نظر