کشاورزان امریکایی نخستین قربانی جنگ تجاری

۱۳۹۷/۰۹/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۱۷۱
کشاورزان امریکایی نخستین قربانی جنگ تجاری

گروه جهان|

سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در گزارش جدید خود درباره تاثیرات منفی جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین بر چشم‌انداز رشد جهانی هشدار داد و اعلام کرد فشار افزایش قیمت‌ها در نتیجه این مناقشات به زودی فدرال رزرو را به متوقف کردن سیاست‌های انقباضی وادار خواهد کرد. اما این تنها مشکل پیش روی امریکا نیست. صنعت کشاورزی ایالات متحده در این جنگ تجاری بیشترین آسیب را می‌بیند چراکه بزرگ‌ترین بازار خود یعنی چین را از دست داده است. کشاورزان امریکایی که فصل برداشت را پشت سر گذاشته‌اند، اکنون با مشکل بزرگ انبار کردن محصولات خود مواجه شده‌اند چون دیگر نمی‌توانند آنها را به چین بفروشند. اگرچه ایران به منجی غیرمنتظره کشاورزان امریکایی تبدیل شده، اما همچنان نمی‌تواند جای چین که بزرگ‌ترین واردکننده دانه‌های سویا از امریکا بود را برای آنها بگیرد.

به نوشته فایننشال تایمز، چین در ماه جولای تعرفه‌های واردات محصولات امریکایی را به‌شدت افزیش داده است تا تعرفه‌های اعمال شده بر کالاهای خود را تلافی کرده باشد. چین پس از افزایش تعرفه‌های وارداتی، از انباشته‌های داخلی و خرید دانه از برزیل برای تغذیه احشام (خوک‌ها) و طیور خود و ادامه صنعت مواد غذایی پروتئینی استفاده می‌کند که این مساله به کاهش دست‌کم 20 درصدی دانه‌های سویا در امریکا انجامیده است. اگرچه دیگر واردکنندگان از جمله مکزیک، اسپانیا، مصر، تایلند و ایران از قیمت کاهش یافته این محصول به نفع خود استفاده کردند، اما صادرات سویای ایالات متحده با ارزش حدودی 12 میلیارد دلار در سال، بزرگ‌ترین صادرات کشاورزی به چین تا پیش از جتگ تعرفه‌ای بود و فروش این دانه‌ها به بازارهای جدیدی مانند ایران برای جایگزینی حفره ایجاد شده ناشی از نبود چین، کافی نیست.

به نوشته رویترز، کشاورزان امریکایی که عمدتا محصولات خود را پیش فروش و بلافاصله پس از برداشت، آماده‌سازی دانه‌های سویا برای ارسال را آغاز می‌کردند، اکنون در نبود خریداران چینی با مشکل انبار کردن محصولات مواجه شده‌اند. برای بسیاری از کشاورزان در ایالت لوئیزیانا، تنها راه‌حل موجود برای این مشکل، راه‌حلی پر هزینه است: اینکه بنشینند و روند فاسد شدن محصول خود را تماشا کنند.

برخی از کشاورزان لوئیزیانا پاییز امسال به جای برداشت محصولات، زمین‌های خود را که زیر کشت سویا بوده شخم زده‌‌اند و می‌توان گفت بطور متوسط هر یک ضرری 300 هزار دلاری متحمل شده‌اند. بسیاری از دانه‌ها در آب‌و‌هوای بد خراب شدند و اگرچه در شرایط عادی، سیلوهای محلی همین دانه‌های آسیب دیده را هم می‌خریدند، اما باتوجه به نبود مشتری و مازاد دانه‌ها، سیلوها از همین حالا پر شده‌اند.

طبق تحقیقات دانشگاهی صورت گرفته و مصاحبه‌های انجام شده با ده‌ها کشاورز، در سراسر ایالات متحده کشاورزان به امید فروش محصول خود در سال آینده با قیمتی بالاتر، محصول امسال را روی زمین رها می‌کنند تا به کود تبدیل شود. آنها می‌گویند که این مساله یکی از نتایج جنگ تجاری ایالات متحده با چین است که به‌شدت به تقاضا برای صادرات آسیب وارد آورده و به مشکل انبار محصول مازاد انجامیده است.

با‌توجه به تحلیل داده‌ها توسط اعضای دانشگاه لوئیزیانا، در ایالت نزدیک به 15 درصد محصولات مانده تا کود شود یا آنقدر آسیب دیده که قابل ارایه در بازار نیست. در ایالت‌های می‌سی‌سی‌پی و آرکانزاس نیز وضعیت به همین صورت است. در داکوتای شمالی و جنوبی نیز انباشته‌های سویا قابل مشاهده است و در ایالت‌های النوی و ایندیانا کشاورزان سعی می‌کنند از طریق بسته‌بندی، دانه‌ها را از گزند حیوانات حفظ کنند.

کشاورزان امریکایی امسال 89.1 میلیون هکتار را زیر کشت سویا برده‌اند چون انتظار داشتند که افزایش تقاضا برای این محصول از سوی چین به معنای بازگشت بیشتر سرمایه در قیاس با دیگر محصولات باشد. اما چین تعرفه‌ای 25 درصدی بر واردات سویا از ایالات متحده اعمال کرد. این در حالی بود که ارزش کلی تجارت سویا بین دو اقتصاد برتر جهان به حدود 12 میلیارد دلار می‌رسید. چین معمولا حدود 60 درصد از محصولات امریکا را خریداری می‌کرد.

دولت دونالد ترامپ چند ماه پیش در واکنش به نگرانی کشاورزان از عواقب جنگ تجاری، یک برنامه کمک‌های مالی به ارزش 12 میلیارد دلار، به اجرا درآورد. از اواسط ماه نوامبر تاکنون در چارچوب این برنامه برابر با 873.8 میلیون دلار تسهیلات پرداخت شده است. اما بخشی از این کمک‌های مالی به بازرگانان تعلق یافته و نه به کشاورزان و آنها هم برای انبار کردن محصولات، هزینه بیشتری را به کشاورزان تحمیل می‌کنند. شرکت‌های آرکرز دنیلز میدلند و بانج از این قبیل هستند. این افزایش هزینه‌های انبار محصولات کشاورزان را بیشتر تحت فشار گذاشته است. ساکنان ایالت النوی امسال مجبور شده‌اند 40 درصد بیشتر از سال گذشته برای انبار کردن محصولات خود در سیلوها هزینه کنند و هزینه‌ها در نزدیکی ترمینال‌های حمل‌و‌نقل در سواحل میانه غربی افزایش بیشتری داشته است تا جایی که کشاورزان مجبور شده‌اند حدود 60 درصد از هر پیمانه سویا را به‌ انبارداران بپردازند.

کشاورزان بطور کلی در سال‌های گذشته با مشکل تولید مازاد مواجه بوده‌اند و به گزارش وزارت کشاورزی امریکا، حتی پیش از آغاز فصل برداشت محصولات، حدود 20 درصد از انبارهای غله در امریکا از محصول سال گذشته پر بودند.

 

ارسال نظر