سقوط سهام خودروساز‌های بزرگ

۱۳۹۷/۰۸/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۰۹۵
سقوط سهام خودروساز‌های بزرگ

گروه جهان|

ارزش سهام شرکت‌های بزرگ خودروسازی با بازداشت کارلوس گون رییس شرکت الاینس که غول‌های خودروسازی چون نیسان، میتسوبیشی و رنو را در برمی‌گیرد، حدود چهار تا 14درصد در بازارهای آسیا و اروپا سقوط کرده است.

کارلوس گون چهره سرشناس در صنعت خودروسازی جهان متهم به تخلفات سنگین مالی از جمله گزارش غلط میزان درآمد و استفاده شخصی از دارایی‌های شرکت شده‌ است. حقوق و مزایای کارلوس گون در ژاپن که معمولا حقوق مدیران ارشد چندان بالا نیست در سال‌های اخیر همواره بحث‌انگیز بوده است. رسانه‌های ژاپنی نوشته‌اند، او در پنج سال اخیر حدود ۸۹ میلیون دلار از شرکت نیسان دریافت کرده است ولی فقط نیمی از درآمد خود یعنی ۴۴ میلیون دلار را گزارش داده بود. از سال ۲۰۱۰ میلادی شرکت‌های ژاپنی موظف شده‌اند حقوق مدیرانی را که بیش از ۱۰۰میلیون ین در سال درآمد دارند گزارش دهند.

به‌گزارش سی‌ان‌ان، کارلوس گون که در توکیو پایتخت ژاپن، دستگیر شده، بیش از ۲۰ سال است که غول صنعت خودروسازی جهان محسوب می‌شود. او در دهه اول قرن بیست‌ویکم توانست شرکت نیسان را از آستانه ورشکستگی نجات دهد. حال شرکت نیسان با ابراز تاسف عمیق از تخلف مالی گون اعلام کرده همه شواهد را در اختیار دادستانی قرار داده و با این تحقیقات همکاری کامل خواهد کرد. گفته شده، در این پرونده یک مدیر دیگر شرکت به نام گرگ کلی نیز بازداشت شده است.  هیروتو سایکاوا رییس شرکت نیسان، پس از انتشار خبر بازداشت گون در کنفرانس خبری خود اعلام کرده کارلوس گون و گرگ کلی مغز متفکر این سوءاستفاده مالی بوده و جلسه هیات‌مدیره نیسان در پنجشنبه (فردا) به اخراج آنها رای خواهد داد. او گفته است: «این یک خلاف بسیار جدی است و شرکت ما چنین رفتاری را تحمل نخواهد کرد.»

رییس شرکت نیسان همچنین گفته است یکی از دلایل اصلی بروز این وضعیت، ضعف شفافیت در بخشی از شیوه مدیریت و دادن اختیارات بیش از حد به یک فرد بوده و برای شناخت دقیق و رفع این نواقص باید بررسی‌های بیشتری انجام داد. او گفته: «یکی از اقداماتی که بلافاصله انجام می‌دهیم تقویت نقش هیات‌مدیره در اداره امور شرکت خواهد بود.»

ائتلاف سه خودروساز بزرگ دنیا به رهبری و مدیریت کارلوس گون یکی از افسانه‌ای‌ترین و موفق‌ترین چهره‌های صنعت خودروسازی به چنان درجه‌ای از اعتبار و موفقیت رسید که سال گذشته از هر ۹ خودروی فروخته‌شده در چهار گوشه دنیا یکی مربوط به این ائتلاف بود. ۱۵ درصد از سهام خودروسازی رنو متعلق به دولت فرانسه است. رنو به نوبه خود ۴۳.۴ درصد از سهام نیسان را در کنترل دارد.

کارلوس گون که در برزیل به دنیا آمده و فرانسوی-لبنانی است، از سوی پلیس توکیو متهم به دادن گزارش نادرست از میزان درآمدهای خود در پنج سال اخیر است. پلیس ژاپن اعلام کرده در پی دریافت چند گزارش افشاگرانه، از چند ماه پیش حساب‌ها و رفتار گون را زیرنظر داشته است. دیگر اتهام این مدیر برجسته جهانی سوءاستفاده شخصی از اموال و دارایی‌های شرکت‌های تحت مدیریت به‌ویژه نیسان است. به اعتقاد ناظران، بازداشت گون به اتهام فساد مالی می‌تواند آینده این ائتلاف و بازار نیسان، میتسوبیشی و رنو را با چالشی جدی مواجه کند. واکنش‌های اولیه به خبر بازداشت گون نیز بسیار چشمگیر بوده است. رویترز نوشته، ارزش سهام نیسان و میتسوبیشی دو خودروساز ژاپنی به ترتیب چهار و هفت درصد افت کرده است. ارزش سهام شرکت خودروسازی رنو هم در فرانسه حدود ۱۴ درصد کاهش یافته است. امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، گفته دولتش هوشیارانه در جهت باثبات نگه داشتن شرکت رنو و شراکتش با نیسان فعالیت خواهد کرد.

شرکت‌های نیسان، میتسوبیشی و رنو سال ۲۰۱۷ میلادی در مجموع ۱۰.۶۱میلیون دستگاه خودرو در دنیا فروختند. گروه خودروسازی فولکس‌واگن با ۱۰میلیون و ۷۴۹هزار خودرو پرفروش‌ترین و موفق‌ترین شرکت دنیا در صنعت خودرو در سال گذشته بود و ائتلاف نیسان، میتسوبیشی و رنو پس از آن قرار داشت. تویوتا با فروختن ۱۰میلیون و ۳۹۰ هزار دستگاه سوم شد و جنرال موتورز امریکا ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه در رده چهارم ایستاد. آسوشیتدپرس نوشته، کارلوس گون که در مقطعی نامش به عنوان نامزد بالقوه ریاست‌جمهوری لبنان هم مطرح شده بود چون در ژاپن بازداشت شده به احتمال فراوان به ۱۰سال حبس یا ۱۰میلیون ین (۸۹ هزار دلار) یا هر دو محکوم می‌شود. این بالاترین حکم برای متهمان ارایه گزارش‌های مالی نادرست در ژاپن است.

نشریه فوربس در گزارشی با تکان‌دهنده خواندن خبر دستگیری گون نوشته که این رویداد پایان یک دوره در صنعت خودرو‌سازی را رقم زده است. در این مطلب آمده است: «مطمئن باشید که فصل پایانی داستان کارلوس گون هنوز نوشته نشده است. او این هفته از تمامی مناصب خود در نیسان و میتسوبیشی کنار گذاشته خواهد شد و از شرکت رنو هم با وجود ارتباط نزدیکش با امائول ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، کنار خواهد رفت. رفتار متکبرانه گون در نهایت باعث سقوط او شد، رفتاری که متعلق به نسلی از چهره‌های شاخص دهه 1990 بود.»

 

ارسال نظر