ماکرون مغضوب در داخل، تاثیرگذار در جهان

۱۳۹۷/۰۸/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۰۱۰
ماکرون مغضوب در داخل، تاثیرگذار در جهان

گروه جهان|

یک روز پس از اینکه رییس‌جمهوری فرانسه در نطقی آتشین در برابر نمایندگان پارلمان آلمان به‌شدت علیه ملی‌گرایی افراطی موضع گرفت و بر تشکیل ارتش واحد اروپا تاکید کرد، معترضان فرانسوی در داخل کشور در اعتراض به سیاست‌های دولت او، از دسترسی به سه انبار سوخت جلوگیری کردند.

به‌ گزارش رویترز، آنچه آتش دور جدیدی از اعتراض‌ها علیه دولت فرانسه را روشن کرده، افزایش بهای سوخت در این کشور است. اعتراض‌ها در چند روز ادامه داشته و وزارت کشور فرانسه اعلام کرده در جریان این ناآرامی‌ها 300 تن بازجویی، 157تن بازداشت و بیش از 400 نفر مجروح شده‌اند که حال 14 تن از آنان وخیم است.

رسانه‌های فرانسوی نوشته‌اند، معترضان موسوم به «جلیقه زردها» با بستن خیابان‌‌ها، پمپ بنزین‌ها و فروشگاه‌ها در شهرهای مختلف اختلال ایجاد کرده‌اند. در یک سال گذشته بهای گازوئیل در فرانسه رشدی 23 درصدی داشته و بر پایه مصوبه جدید دولت ماکرون در سال آینده میلادی (2019) مالیات بر هر لیتر گازوئیل 6.5 سنت و هر لیتر بنزین 2.9 سنت افزایش می‌یابد. دولت ماکرون در شرایطی بهای سوخت را افزایش داده که در جریان رقابت‌های انتخاباتی سال گذشته بهبود شرایط اقتصادی را وعده داده بود. دولت ماکرون در کاهش نرخ بیکاری نیز توفیقی نداشته است. طبق برنامه ماکرون، نرخ بیکاری در فرانسه از 9.5 درصد در زمان انتخابات باید به هفت درصد در 2022 کاهش یابد. اما تاکنون موفقیت چشمگیری در این زمینه حاصل نشده و نرخ بیکاری در اوت امسال 9.3 درصد گزارش شده است.

به گزارش ایرنا، در ماه‌های اخیر بارها موج اعتراضی در نقد سیاست‌های دولت ماکرون به جریان افتادند که برخی تا هفته‌ها ادامه یافتند. اردیبهشت ماه امسال در اعتراض به سیاست‌های دولت در زمینه حمل و نقل، کارکنان و لوکوموتیورانان شرکت راه‌آهن فرانسه (اس‌ان‌س‌اف) و همچنین کارکنان و خلبانان شرکت هواپیمایی فرانسه (ایرفرانس) و ... دست به اعتصاب زدند که به توقف فعالیت نیمی از قطارها و کاهش 15درصدی پروازهای شرکت هواپیمایی مذکور منجر شد.  اعتراض‌های فراگیر بیش از 20 دانشگاه فرانسه نیز به اصلاحات نظام آموزش عالی این کشور نمونه دیگری از دلسردی نسبت به سیاست‎های دولت بود که در آن دانشجویان معترض با سد کردن ورودی‌‌های دانشگاه و اشغال کلاس‌‌ها، روند آموزشی دانشگاه‌ها را مختل کردند. افزون بر آن، بسیاری از فرانسوی‌ها معتقدند که پس از روی کار آمدن ماکرون، همچنان تکنوکرات‌ها در قدرت باقی مانده و همان سیاست دولت گذشته در حال تکرار شدن است. همچنین کاهش مالیاتی که وعده داده شده بود، هنوز تحقق نیافته است. از این رو افزایش بهای سوخت تنها یک بهانه برای ابراز نارضایتی‌های انباشته شده بود تا سیل جمعیت راهی خیابان‌های پاریس و دیگر شهرهای این کشور اروپایی شوند.

نارضایتی‌های داخلی در حالی رو به افزایش است که ماکرون تلاش دارد در بازی‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نقشی به موازات ایالات متحده ایفا کند و حتی فراتر از آن، کاخ سفید را به انزوا بکشاند. او که به تازگی رهسپار آلمان شده در پارلمان این کشور خواستار اروپایی قوی‌تر و مستقل‌تر برای مقابله با آشوب‌های جهانی شده است. او همچنین با بیان اینکه اروپا نباید نقشی فرعی در سیاست جهان داشته باشد، تاکید کرده که اروپا نباید به بازیچه قدرت‌های بزرگ تبدیل شود، و اینکه اروپا باید مسوولیت‌های بیشتری را برای امنیت و دفاع از خود بپذیرد. ماکرون در نطق مهم و آتشین خود در برابر نمایندگان پارلمان آلمان گفت: «این گام تازه، ترس ایجاد می‌کند، زیرا هر یک از ما باید مسوولیت آن را قبول کنیم. هر یک باید ظرفیت تصمیم‌گیری خود را به اشتراک بگذارد، سیاست خارجی‌اش، سیاست‌های خود در زمینه مهاجرت و توسعه، بخش مهمی از بودجه خود، حتی منابع مالیاتی خود را به اشتراک بگذارد، در راه ایجاد دفاع مشترک تلاش کند و یورو را به یک پول مهم جهانی با تضمین‌های مالی تبدیل کند.» ماکرون همچنین گفت: «باید از تابوها و عادت‌های گذشته عبور کنیم. جهان ما، محل تلاقی و برخورد نیروهای متناقض است. اروپا و زوج فرانسه و آلمان در بطن آن در این چهار راه جهانی قرار گرفته است. ما در این شرایط حساس، باید به وظیفه تاریخی خود عمل کرده، جهان را در مسیر صلح هدایت کرده و نگذاریم جهان درعرصه هرج و مرج فرو بریزد.»

به باور کارشناسان، روی سخن ماکرون به شخص دونالد ترامپ رییس‌جمهوری ایالات متحده، است که در ماه‌های اخیر روابط آنها به تیرگی گراییده و ایده «ارتش مشترک اروپایی» که از سوی رییس‌جمهوری فرانسه مطرح شد، بیش از پیش اختلافات پاریس- واشنگتن را آشکار کرده است. ترامپ در واکنش به پیشنهاد ارتش اروپایی با لحنی تمسخرآمیز گفته بود که بهتر است اروپایی‌ها به جای ایجاد یک ارتش جدید، سهم خود را در ناتو بپردازند.  باوجود تلاش ماکرون برای همگرایی افزون‌تر درون اتحادیه‌ای و افزایش دامنه بازیگری پاریس در معادلات بین‌المللی اما نظرسنجی‌ها از کاهش قابل ملاحظه محبوبیت وی در داخل خبر می‌دهند. بر پایه نتایج نظرسنجی موسسه «ایفوپ» که در فواصل زمانی 9 تا 17 نوامبر انجام شده، از محبوبیت ماکرون در نوامبر نسبت به ماه قبل چهار درصد کاسته شده و رییس‌جمهوری فرانسه اکنون تنها 25 درصد محبوبیت دارد. تنها ۴ درصد از مصاحبه‌شوندگان از سیاست‌های او بسیار خرسند بودند. ٢١ درصد هم کم و بیش از سیاست‌ها و عملکرهای او راضی بوده‌اند. ۳۴ درصد کم و بیش ناراضی و ۳۹ درصد بسیار ناراضی بودند و ٢ درصد اظهارنظر نکرده‌اند.

 

ارسال نظر