پایان بی‌نتیجه نشست اپک به‌دلیل جنگ تجاری

۱۳۹۷/۰۸/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۹۳۰

گروه جهان| رهبران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا–اقیانوسیه (اپک) نتوانستند برای تهیه بیانیه پایانی نشست سالانه خود که در پاپوآ گینه نو برگزار شد، به توافق برسند. این اولین مرتبه از سال ۱۹۹۳ میلادی تاکنون است که نشست سالانه اپک بدون انتشار بیانیه رهبران پایان می‌یابد.

به نوشته یورو نیوز، این نشست که ۲۱ کشور از جمله چین و ایالات متحده امریکا عضو آن هستند، یک‌شنبه در حالی پایان یافت که در پی شکاف عمیق میان اعضا به‌دلیل اختلافات تجاری چین و امریکا، رسیدن به هر توافقی ناممکن بود. رهبران در نهایت توافق کردند که پیتر اونیل، نخست‌وزیر پاپوآ گینه نو به عنوان میزبان و رییس این نشست، بیانیه‌ای مستقل منتشر کند. اونیل در یک کنفرانس خبری، در پاسخ به این پرسش که کدام اعضا حاضر به توافق نبودند، گفت: «پاسخ را می‌دانید؛ دو غول بزرگی که در اتاق بودند.» به گفته اونیل، این دو کشور بطور عمده در موضوعات مرتبط با سازمان تجارت جهانی و اصلاحات آن توافق نداشتند.

عمده اختلاف کشورهای غربی در اپک با چین، بر سر پروژه «راه ابریشم جدید» بود. چین قصد دارد در چارچوب این پروژه به سرمایه‌گذاری در ۶۰ کشور جهان و توسعه «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» بپردازد. مایک پنس، معاون رییس‌جمهوری امریکا که در این نشست حضور داشت به انتقاد گسترده از این پروژه پرداخت.

 

ارسال نظر