توافق بروکسل و لندن بر سر پیش‌نویس قرارداد برگزیت

۱۳۹۷/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۶۸۵

گروه جهان| منابع آگاه از توافق اتحادیه اروپا و بریتانیا بر سر پیش‌نویس توافق برگزیت خبر داده‌اند. ترزا می‌‌نخست‌وزیر بریتانیا دیروز چهارشنبه این توافق را به وزرای ارشد کابینه‌اش ارایه کرده است. گرچه برخی وزرای ارشد کابینه ترزا می‌حمایت خود را از این توافق اعلام کرده‌اند، اما هنوز مشخص نیست که آیا پارلمان بریتانیا هم از این توافق حمایت خواهد کرد یا نه.

به گزارش بی‌بی‌سی، یک منبع آگاه در دولت بریتانیا تایید کرده است که پیش‌نویس قرارداد برگزیت متشکل از توافقاتی در سطح فنی است. بوریس جانسون وزیر خارجه پیشین بریتانیا و از حامیان خروج این کشور از اتحادیه اروپا به‌شدت به این پیش‌نویس اعتراض کرده و گفته پیش‌نویس این توافق بدترین پیش‌نویسی است که می‌توانست تدوین شود. او افزوده: «بر اساس این توافق، ما همچنان در چارچوب مقررات اتحادیه اروپا خواهیم ماند و قادر نخواهیم بود بر اساس قوانین خودمان با دیگران توافق تجارت آزاد امضا کنیم.»

ترزا می‌برای متقاعد کردن اعضای کابینه جهت حمایت از توافق خروج از اتحادیه اروپا با چالش بزرگی مواجه است. اما چالش بزرگ‌تر، متقاعد کردن اعضای پارلمان بریتانیا خواهد بود. برخی اعضای حزب محافظه‌کار تهدید کرده‌اند که اگر توافق نهایی برگزیت درخواست‌ها و نظرات آنها را شامل نشود، به این توافق رای منفی خواهند داد.

لندن و بروکسل سعی داشتند هرچه سریع‌تر به توافقی دست یابند تا امکان بررسی آن در پارلمان‌های دو طرف تا پیش از سررسید موعد جدایی (29 مارس 2019) وجود داشته باشد.

 

ارسال نظر