آغاز اجلاس آسیایی با محوریت تجارت

۱۳۹۷/۰۸/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۴۴۳

گروه جهان| سی و سومین نشست مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به «آ‌سه‌آن» و رویدادهای مرتبط با آن از یکشنبه در سنگاپور کلید خورد و پنج‌شنبه پایان می‌یابد.

به گزارش اسپوتنیک، این نشست به ریاست لی هسینگ لونگ، نخست‌وزیر سنگاپور برگزار می‌شود و بیانگر پایان دوران ریاست این کشور بر این مجمع است و ریاست مجمع در مراسم پایانی به پرایوت چان اوچا، نخست‌وزیر تایلند واگذار می‌شود.رهبران کشورهای عضو آ‌سه‌آن قرار است چارچوپ شهرهای هوشمند این مجمع را با هدف توسعه شهری در سراسر کشورهای عضو آماده کرده و درباره دستاوردها و اهداف آ‌سه‌آن به گفت‌وگو بنشینند. آنها همچنین قرار است به بررسی پیشرفت در ارتباط با ایجاد شراکت اقتصادی جامع منطقه‌ای بپردازند.

ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه، لی کچیانگ نخست‌وزیر چین، نارندرا مودی نخست‌وزیر هند، شینزو آبه‌ نخست‌وزیر ژاپن و مایک پنس معاون رییس‌جمهوری امریکا در این نشست حضور دارند. اما دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا برنامه‌ای برای حضور در اجلاس آسیایی ندارد و همین مساله سوالاتی را درباره تعهدات امریکا در ارتباط با استراتژی‌ در این منطقه ایجاد کرده و این در حالی است که قدرت‌های منطقه‌ای از جمله چین، ژاپن و هند به‌دنبال جلب حمایت از نظام تجاری چندجانبه هستند. به گزارش رویترز، رهبران حوزه آسیا پاسیفیک برای بازنگری درباره درخواست‌ها برای چندجانبه‌گرایی و حل درگیری‌های منطقه‌ای از جمله بحران روهینگیا در میانمار و تنش‌ها در دریای چین جنوبی گردهم ‌آمده‌اند.

نخست‌وزیر چین احتمالا در جریان نشست‌های آسه‌آن در جهت جلب حمایت از بسته مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای (RCEP) خواهد کوشید. مذکرات درباره این بسته پیشتر انجام شده است. در این بسته 16 کشور از جمله چین، هند، ژاپن، کره‌جنوبی حضور دارند اما امریکا عضو این بسته نیست. ترامپ بر این باور است که توافق‌های تجاری باید منصفانه و براساس اصول متقابل باشد. او بسته‌های تجاری با کره‌جنوبی و توافق تجاری سه جانبه با مکزیک و کانادا را مورد بازنگری و مذاکرات دوباره قرار داده است.

 

ارسال نظر