آیا «سود حاشیه» شرکت‌ها لاغر می‌شود؟

۱۳۹۷/۰۸/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۴۳۶
آیا «سود حاشیه» شرکت‌ها لاغر می‌شود؟

گروه جهان|

شرکت‌های امریکایی نسبت به افزایش دستمزدها که می‌تواند سود حاشیه‌ای آنان را تحت تاثیر قرار دهد، هشدار می‌دهند. این مساله نگرانی سرمایه‌گذاران را برانگیخته که دامنه افت رشد سود در سال آینده بیش پیش‌بینی‌ها باشد.

در میانه نتایج یک سه ماهه قدرتمند رشد اقتصادی، افزایش هزینه‌های نیروی کار به یک نگران جدی برای شرکت‌های امریکایی تبدیل شده است. رویترز گزارش داده که شمار شرکت‌های امریکایی‌ها که نسبت به سود حاشیه‌ای خود در سال گذشته نگران هستند، نسبت به سال گذشته در همین زمان افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. هفته آینده چندین شرکت خرده‌فروشی از جمله والمارت و میسیز قرار است که گزارش‌های فعالیت خود را منتشر کنند و در این میان سرمایه‌گذاران شدیدا مشتاق آن هستند که ببینند این شرکت‌ها درباره هزینه‌های نیروی کار چه خواهند گفت.

رستوران‌ها و خرده‌فروشی‌ها تمایل دارند که کارمندان زیادی داشته باشند و به همین دلیل انتظار می‌رود که از جمله شرکت‌ها و کسب و کارهایی باشند که افزایش دستمزدها بیشترین تاثیر را بر سود و گردش مالی این شرکت‌ها داشته باشد. استراتژیست‌های اقتصادی مورگان استنلی پیش‌بینی کرده‌اند که هتل‌ها، رستوران‌ها، خرده‌فروشی‌ها، تجهیزات و خدمات انرژی، خدمات فناوری اطلاعات احتمالا جزو کسب و کارهایی هستند که بیش از همه در معرض افزایش دستمزدها قرار دارند.

کریستینا هوپر استراتژیست بازار جهانی اینوسکو در نیویورک، در این باره می‌گوید: «فشارهای دستمزدی مدتی است که آغاز شده، اما در نهایت تاثیرات آن را در گزارش ماه اکتبر دیدیم. بنا براین فکر می‌کنم که این مساله همچنان به عنوان یک چالش جدی باقی بماند.»

فشارهای دستمزدی می‌تواند برای درآمدهای سالانه شرکت‌های «اس‌اند پی» می‌تواند مساله‌ای جدی باشد. انتظار می‌رود که رشد سود هر سهم این شرکت‌ها پس از یک افزایش 24 درصدی در سال 2018 به‌دلیل سیاست‌های مالیاتی دولت امریکا، در سال آینده میلادی افتی 9 درصدی را تجربه کند. در تازه‌ترین گزارش بازار کار ایالات متحده که در ماه اکتبر منتشر شد، دستمزدها رکورد بیشترین سود سالیانه را

ثبت کردند.

گزارش جداگانه دیگری درباره شاخص هزینه اشتغال نشان می‌دهد که بیشترین میزان هزینه‌های نیروی کار پس از افزایش 0.8 درصدی در سه ماهه سوم و رشد 0.6 درصدی در سه ماهه دوم، نرخ رشد سالانه 2.8 درصدی را شاهد بوده است. ایجاد 7.14 فرصت شغلی که نیاز به نیروی کار دارد باعث شده تا کارفرمایان مجبور شوند برای جذب و حفظ نیروی کار خود دستمزدها را افزایش دهند.

در گزارش رویترز آمده، شرکت خرده‌فروشی آمازون ماه گذشته اعلام کرده است که حداقل حقوق این شرکت آنلاین از ماه نوامبر برای کارمندان و کارکنان امریکایی به ازای هر ساعت کار 15 دلار خواهد بود. علاوه بر این، با پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات هفته گذشته میان‌دوره کنگره در مجلس نمایندگان امریکا احتمال افزایش دستمزدهای فدرال هم بیشتر شده است. در میان شرکت‌هایی که درباره آثار افزایش دستمزدها صحبت کرده‌اند، کوین اوزان مسوول امور مالی شرکت مک‌دونالد 23 اکتبر گفته که هزینه‌های نیروهای انسانی از جمله فشارهایی است که در ماه‌های اخیر سود حاشیه‌ای این شرکت را تحت تاثیر قرار داده است. جیم هارتونگ رییس مالی چیپوتل مکزیکن گریل، در این باره می‌گوید که انتظار دارد هزینه‌های نیروی کار در سه ماهه چهارم همچنان بیشتر شود. گفته شده این شرکت مانند بسیاری از کسب و کارهای دیگر توقع دارند که فشارهای دستمزدی بیش از انتظارها باشد.

کلی ویلیامز رییس و مدیر اجرایی شرکت مارکو اویل‌ویل نشنال، هم گزارش داده است که هزینه‌ تهیه فولاد و هزینه نیروهای کار این شرکت روند افزایشی داشته بطوری که سود حاشیه‌ای این شرکت را از محل افزایش قیمت‌ها در تمامی بخش‌های این کسب و کار تحت تاثیر قرار داده است.

به یقین، اصلاحات مالیاتی که کنگره در اواخر سال 2017 میلادی تصویب کرد به شرکت‌ها کمک کرده تا بخشی از هزینه‌های اضافی را جبران کنند و همین مساله باعث شده که شرکت‌های اس‌اند پی500 بیشترین سود را از سال 2010 میلادی تاکنون

 داشته باشند.

راسل پرایز اقتصاددان ارشد بخش مالی، معتقد است که نرخ‌های پایین‌تر مالیاتی باید در نهایت شرکت‌ها را قادر سازد که دستمزدها را افزایش دهند؛ آن‌هم بدون اینکه نیازی باشد تا از حاشیه سود برای پرداخت این هزینه استفاده کنند. استراتژیست‌های گلدمن ساکس معتقدند که تورم دستمزد در کنار افزایش تعرفه‌ها و هزینه‌های بدهی یکی از ریسک‎های سود حاشیه‌ای اس‌اند پی 500 است. آنها در یادداشتی که در این باره نوشته‌اند، آورده‌اند: «مدیریت شرکت‌ها در بخش جبران هزینه‌های ناشی از افزایش تعرفه‌ها بیا بازسازی زنجیره تامین تقریبا قابل اعتماد ظاهر شده است. با این حال مساله اصلی در حال حاضر افزایش رقابت برای نیروی کار و تشدید فشار دستمزدهاست.»

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، با ادامه وضع موجود برخی کسب‌وکارها به‌ویژه خرده فروشان احتمالا مجبور خواهند شد که با لاغرتر کردن سود حاشیه دستمزدهای بیشتری را به کارکنان خود بپردازند. پیتر کاردیلیو اقتصاددان ارشد بازار مستقر در نیویورک در این باره می‌گوید: «وقتی حقوق‌ و دستمزدها به سطحی می‌رشد که می‌تواند ایجاد تورم کند، از آن پس تاثیر منفی بر رشد درآمدها خواهد داشت.»

 

ارسال نظر