چین وعده داد تعرفه‌های وارداتی کاهش یابد

۱۳۹۷/۰۸/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۱۸۹

گروه جهان|شی جین‌پینگ رییس‌جمهور چین، گفته برای افزایش رشد اقتصادی این کشور اصلاحات بیشتری در راه خواهد بود. او در سخنرانی خود در اکسپوی شانگهای گفته تعرفه برای کالاهای وارداتی کاهش می‎یابد و همچنین شرایط کار برای شرکت‌های خارجی راحت‌تر خواهد شد. شی با دفاع از تجارت آزاد جهانی گفته که این تجارت اکنون «زیر حمله» است. اشاره او به افزایش تعرفه‌های وارداتی امریکا برای کالاهای چینی است.

به گزارش بی‌بی‌سی، امریکا از ژوئن تعرفه‌های سنگینی روی کالاهای وارداتی چین بست که با مقابله به مثل چین برای کالاهای وارداتی امریکا روبرو شد. دولت امریکا همچنین در ماه سپتامبر بر معادل ۲۰۰ میلیارد دلار کالاهای وارداتی از چین تعرفه گذاشت. چین هم به تلافی بر ۶۰ میلیارد دلار کالاهای وارداتی از امریکا تعرفه بست. دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا، مدعی است دولت چین برای تقویت صادراتش ارزش یوان را عمدا پایین نگه می‌دارد. اما چین می‌گوید صرفا می‌خواهد از بی‌ثباتی پول ملی‌اش جلوگیری کند. جنگ تعرفه‌ها میان امریکا و چین بر اقتصاد چین تاثیر بسزایی گذاشته و به کاهش رشد اقتصادی و کاهش ارزش یوآن انجامیده است.

رشد اقتصادی چین در سه ماهه سوم سال جاری میلادی ۶.۵ درصد بوده که پایین‌ترین نرخ رشد اقتصادی این کشور از ۲۰۰۹ است. به نظر می‌رسد هیچکدام از دو طرف قصد کوتاه آمدن ندارند و امریکا تهدید کرده که فشارهای اقتصادی خود را افزایش می‌دهد. شی در افتتاحیه اکسپوی شانگهای اقتصاد چین را به دریا تشبیه کرد و گفت: «توفان می‌تواند یک برکه را از بین ببرد اما دریا را نه.» او همچنین وعده داده علاوه بر کاهش تعرفه‌های وارداتی، راه‌اندازی و فعالیت شرکت‌های خارجی در زمینه خدمات آموزشی و درمانی آسان‌تر خواهد شد اما نگفت این اصلاحات از چه زمانی آغاز می‌شود. نمایشگاه بین‌المللی واردات شانگهای، تلاش عظیم چین برای نشان دادن ظرفیت‌ها اقتصادی این کشور است.

هدف این نمایشگاه یک هفته‌ای که با حضور هزاران شرکت خارجی برگزار می‌شود، جذب میلیاردها دلار برای کمک به اقتصاد چین است. کاخ سفید جولای مالیات ۳۴میلیارد دلار از محصولات وارداتی از چین را افزایش داد و ماه پیش ۲۵درصد تعرفه تازه بر دسته دیگری از کالاها به ارزش ۱۶میلیارد دلار وارد کرد.

 

ارسال نظر