تاثیر انتخابات میان‌دوره بر سیاست‌های ترامپ

۱۳۹۷/۰۸/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۱۰۳

گروه جهان| انتخابات کنگره امریکا سه‌شنبه (فردا) ششم نوامبر برگزار می‌شود و همزمان با آن، ده‌ها انتخابات برای تعیین فرماندار و شهردار منطقه‌ای و قوه‌های مقننه ایالتی نیز برگزار خواهند شد.

به گزارش ایسنا، نتایج این انتخابات برای آینده ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ و همچنین برای برنامه‌های قانون‌گذاری احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه اهمیت بسیاری دارد و می‌تواند تاثیری قابل‌توجه روی چشم‌انداز کلی سیاسی امریکا داشته باشد. کنترل کنگره در دست هر حزبی که قرار بگیرد، آن حزب از مزیت تصویب قوانین پیشنهادی خود یا ممانعت از تصویب طرح‌های مخالف یا تایید نامزدهای رییس‌جمهوری برای دادگاه عالی برخوردار خواهد بود. در صورتی که جمهوری‌خواهان کنترل کنگره را در دست گیرند، برخی از طرح‌های ترامپ و تعهدات او بار دیگر مطرح خواهند شد. برای مثال، ترامپ متعهد شده بود که قانون بهداشت و درمان تصویب شده در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما موسوم به «اوباماکر» را لغو کند اما سناتورهای جمهوری‌خواه سال گذشته این طرح را تایید نکردند. اگر دموکرات‌ها اکثریت را به دست آورند، می‌توانند از برخی طرح‌های مطرح شده از سوی جمهوری‌خواهان ممانعت کنند.

در حال حاضر کنترل هر دو مجلس کنگره امریکا در دست نمایندگان جمهوری‌خواه است، اما بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد که در انتخابات میان دوره دموکرات‌ها بتوانند کنترل مجلس نمایندگان را به دست گیرند؛ با این حال، انتظار می‌رود سنا همچنان تحت کنترل جمهوری‌خواهان بماند. مهم‌ترین اقدام دموکرات‌ها در صورت کنترل بر مجلس نمایندگان می‌تواند برگزاری جلسات استیضاح علیه دونالد ترامپ باشد؛ اقدامی که ترامپ به‌شدت در تلاش است تا از آن جلوگیری کند. در همین راستا، رییس‌جمهوری امریکا شنبه شب در فلوریدا و در کمپین انتخاباتی کنگره در حمایت از کاندیداتوری ریک اسکات و رون دی‌سانتیس گفت پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات کنگره باعث افزایش حضور سوسیالیسم در امریکا و تهاجم انبوهی از تبهکاران امریکای لاتین به کشور می‌شود. رییس‌جمهوری امریکا همچنین گفت، دموکرات‌ها به دنبال پاکسازی مرزها هستند و مخفیانه افرادی را وارد امریکا می‌کنند.

 

ارسال نظر