حال ناخوش صنعت سرمایه‌گذاری در 2018

۱۳۹۷/۰۸/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۰۹۷
حال ناخوش صنعت سرمایه‌گذاری در  2018

گروه جهان|

صنعت سرمایه‌گذاری در جهان حال و روز خوشی ندارد. ناظران با اشاره به نوسانات اقتصادی در بازارهای نوظهور، تغییر مسیر سیاست‌گذاری‌های پولی از جمله افزایش نرخ بهره و تشدید اختلافات تجاری از ضرر کسب‌وکارهای مرتبط با صنعت سرمایه‌گذاری خبر می‌دهند.

فایننشال‌تایمز می‌نویسد، آساکا وهرمن ماه گذشته به عنوان رییس هیات‌مدیره موسسه مالی دویچه‌ در نخستین ایمیلش به کارکنان این شرکت بی‌پرده از مشکلات سخن گفته و نوشته: «در فضای بسیار پرچالشی کار می‌کنیم. پس از یک دوره رشد باثبات، تمام صنعت ما بار دیگر وارد مرحله توفانی و پرآشوبی شده است.»

موسسه سرمایه‌گذاری دویچه که سال گذشته از دویچه‌بانک مستقل شد، شروع بسیار دشواری داشته بطوری که سهام آن از زمان عرضه عمومی در ماه مارس به یک چهارم رسیده است. اما این تنها شرکت سرمایه‌گذاری نیست که روزهای سختی را در سال جاری پشت سر گذاشته است. سال 2018 میلادی یکی از بدترین سال‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری از زمان بحران بزرگ مالی تاکنون بوده است.

البته مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری در امریکای شمالی به نسبت همتایان اروپایی خود وضعیت بهتری داشته‌اند. شاخص آماری اعتماد به مدیران صنعت سرمایه‌گذاری در ایالات متحده از ژانویه 18درصد کاهش داشته است، در حالی که این رقم در اروپا 22 درصد بوده است. اما صنعت سرمایه‌گذاری در هر دو سوی دریای آتلانتیک فشارهای مشابهی را تحمل می‌کند. رابرت لی تحلیل‌گر بخش مدیران دارایی در بانک سرمایه‌گذاری کرف، برویلت و وودز، در این باره می‌گوید: «برخی از این شاخص‌ها خلاف انتظارات و پیش‌بینی‌ها سقوط کرده‌اند.»

امروزه شاخص سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری اغلب ضریب بتای بالایی دارند و این بدان معنی است که نسبت به باقی بازار از ثبات کمتری برخوردار هستند. دلیلش هم این است که عملکرد مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری بطور معمول ارتباط زیادی با بازارها دارد که این مساله می‌تواند بر میزان دارایی آنان و هزینه‌هایی که می‌پردازند، تاثیر بسزایی داشته باشد. (ضریب بتا در دانش مالی شاخصی است از ریسک سیستماتیک یک سرمایه‌گذاری یا مجموعه‌ای از دارایی‌های مالی، نسبت به ریسک پرتفوی بازار. ضریب بتا همان شیب معادله رگرسیون خطی و در واقع یک ضریب همبستگی است، که نشان‌گر نوسان قیمتی سهم، در مقایسه با بازار کلی فعال در آن، است.)

این در حالی است که بسیاری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری سال گذشته با افزایش شاخص سهام، شرایط نسبتا خوبی را تجربه کردند. اما در نتیجه بازنگری در سیاست‌های پولی، افزایش نرخ بهره و تشدید اختلافات تجارت جهانی، مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری شاهد این بودند که سرمایه‌گذاران پول‌های خود را از شرکت‌ها خارج کردند، روندی که نتیجه‌اش درآمدهای پایین‌تر بود.

تحلیل‌گران اقتصادی بر این باورند که مدیران دارایی‌ها در دوره‌های خارج از بحران بر اساس نسبت هزینه‌های پایین و درآمدها ارزیابی می‌شوند و همین مساله اعتماد نداشتن سرمایه‌گذاران به رشد تمام صنعت سرمایه‌گذاری را برجسته‌تر می‌کند.

اعتماد سرمایه‌گذاران به نسبت هزینه‌ها و درآمدهای مدیران سرمایه‌گذاری در اروپا در سه سال گذشته از 14.3درصد به 10.9درصد رسیده است. شرایط صنعت سرمایه‌گذاری در ایالات متحده هم وضعیت بهتری ندارد و اعتماد به مدیران این بخش از 14.4درصد در دوره مشابه به 10.5درصد رسیده است. وینسنت بونیه مدیرعامل ارشد بانک سرمایه‌گذاری شرکای فنچرچ، در این باره می‌گوید: «کاهش‌های اخیر در این صنعت استراتژی‌های کلیدی مدیران این بخش را تحت تاثیر قرار داده، روندی که ریسک‌های قابل توجهی را به درآمدهای این صنعت تحمیل کرده است. در این میان تنها شرکت‌هایی با استراتژی‌های متفاوت قادر بوده‌اند که از منافع خود حمایت کنند، به‌ویژه در بخش خصوصی.»

در حالی برخی از شرکت‌های با کاهش 20 تا 30درصدی ارزش دارایی‌های خود روبرو شده‎اند، وضعیت برخی دیگر از این شرکت‌ها به‌مراتب بدتر است. برای مثال، شرکت سرمایه‌گذاری سوییسیGAM در پی مجموعه‌اش از افشاگری‌های آسیب‌زا شاهد کاهش دو سومی ارزش بازار خود بوده است.

شرکت‌های دیگر سرمایه‌گذاری در اروپا نیز حال و روز خوشی ندارند. به عنوان مثال، شرکت انگلیسی ژوپیتر از ژانویه تاکنون با کاهش 45درصدی ارزش بازار خود روبرو شده است. گفته شده که این شرکت سرمایه‌گذاری چیزی نزدیک به 3.5میلیارد پوند خروج سرمایه داشته است؛ آن‌هم در شرایطی که این شرکت با 9.7 میلیارد پوند رشد، سال گذشته یکی از سریع‌ترین رشدهای بازار اروپا را تجربه کرده بود.  در مجموع اغلب شرکت‌های سرمایه‌گذاری که در سال 2018 متضرر شده‎اند، سال 2017 میلادی عملکرد بسیار قدرتمندی داشته‌اند؛ به عنوان مثال، استاندارد لایف آبردین یکی از شرکت‌های بریتانیایی است که با وجود سابقه درخشان گذشته، تحت تاثیر نوسانات شدید بازار سهام قرار گرفته است. این شرکت هم به‌دلیل نوسانات اقتصادی در بازارهای نوظهور ضرر سنگینی را از محل خروج سرمایه‌ها متحمل شده است، آن هم در شرایطی که 2017 شرایط بسیار خوبی داشته است.

در این میان استثناهایی هم وجود دارد. «آلیانس برنشتاین» صندوق سرمایه‌گذاری امریکایی با 550 میلیارد دلار سرمایه یکی از معدود شرکت‌های صنعت سرمایه‌گذاری است که توانسته عملکرد سهام خود را در بازارهای بورس بهبود ببخشد. سهام این صندوق در سال جاری میلادی حدود 20 درصد رشد داشته است. رابرت لی تحلیل‌گر بخش مدیران دارایی در بانک سرمایه‌گذاری کرف، برویلت و وودز، در این باره می‌گوید: «آلیانس برنشتاین توانست روند معکوس صنعت سرمایه‌گذاری را جبران کند و از پس هزینه‌ها به خوبی بربیاید. مساله اصلی جریان خروج سرمایه‌ از این صنعت نیست. مساله اعتماد سرمایه‌گذاران به توانایی مدیران برای رشد این جریان‌ها است.»

 

 

ارسال نظر