کمپین «رای مردم» در توافق برگزیت

۱۳۹۷/۰۸/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۰۹۶
کمپین «رای مردم» در توافق برگزیت

گروه جهان| طلا تسلیمی|

بیش از 70 چهره مطرح در فضای کسب‌و‌کار بریتانیا با هشدار درباره اینکه کشورشان اکنون با انتخاب بین «یک توافق چشم بسته یا برگزیت سخت مخرب» مواجه است، استفاده از «رای مردم» درباره توافق نهایی برگزیت را خواستار شدند که در نتیجه مذاکرات بین ترزا می‌نخست‌وزیر بریتانیا و اتحادیه اروپا حاصل می‌شود. تونی بلر نخست‌وزیر و رهبر پیشین حزب کارگر هم قانون‌گذاران مجلس عوام را ترغیب کرد تا هر توافق برگزیتی که ترزا می‌به پارلمان ارایه کرد را رد کنند و به دنبال «رای مردم» یا به عبارت دیگر برگزاری همه‌پرسی مجدد باشند. این در حالی است که نشریه ساندی تایمز از احتمال توافق پنهانی لندن و بروکسل درباره مرز ایرلند شمالی خبر داده است.

اگرچه دولت ترزا می‌این گزارش را «گمانه‌زنی» خوانده، اما باتوجه به جدیت مساله مرز سخت بین ایرلند شمالی (بخشی از خاک بریتانیا) و جمهوری ایرلند و همچنین مشکلات مربوط به اتحادیه گمرکی، در صورت حاصل شدن هر توافق زودهنگامی بین لندن و بروکسل می‌توان گفت که اتفاقاتی پشت پرده در جریان بوده است.

  درخواست‌ها برای توجه به رای مردم

به نوشته فایننشال‌ تایمز، بیش از 70 رهبر تجاری در نامه‌ای بساندی تایمز رجوع به «رای مردم» درباره توافق برگزیت حاصل شده از مذاکرات ترزا می‌و طرف‌های اروپایی را خواستار شدند و هشدار دادند که در پی «یک توافق چشم بسته یا برگزیت سخت مخرب»، اقتصاد به‌شدت آسیب خواهد دید. آنها قرار است روز سه‌شنبه یک کمپین جدید تحت عنوان «تجارت حامی رای مردم» تشکیل دهند. در میان امضاکنندگان این نامه چهره‌های مطرحی در فضای کسب‌و‌کار بریتانیا همچون جان نلسون رییس پیشین «لویدز آو لاندن»، لرد مینرز رییس پیشین «مارکس‌اند اسپنسر»، مارتا لِین فاکس، بنیان‌گذار «لست مینت دات‌کام»، و ریچارد رید یکی از بنیان‌گذاران «اینوسنت درینکز» اشاره کرد. جیمز داونت و جاستین کینگ مدیران عامل شرکت‌های «وستر استون» و «سِینْزبری» هم این نامه را امضا کرده‌اند.

در این نامه آمده است: «به جامعه تجارت وعده داده شده بود که اگر کشور به ترک اتحادیه اروپا رای داد، بازهم هیچ مشکلی برای تجارت با اتحادیه اروپا و روابط آتی که برای سرمایه‌گذاری در بلندمدت لازم است، هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد. با وجود تلاش‌های نخست‌وزیر، پیشنهادهایی که دولت بریتانیا و کمیسیون اروپا در حال بررسی آنها هستند، در تحقق این وعده چندان موثر نخواهند بود و نمی‌توانند جای توافق کنونی را که ما با عضویت در اتحادیه اروپا داریم، بگیرند. عدم اطمینان در بازارها در دو سال گذشته تا همین حالا هم به کاهش چشمگیر سرمایه‌گذاری انجامیده است که این مساله کشور ما را فقیرتر می‌کند. ما اکنون با یک برگزیت چشم بسته یا سخت مواجه هستیم. باتوجه به اینکه هیچ کدام از این گزینه‌ها در رای‌گیری سال 2016 وجود نداشت، بر این باوریم که تصمیم‌گیری نهایی بایستی از طریق رای مردم به ملت واگذار شود.»

در ماه گذشته صدها هزار نفر با درخواست برگزاری همه‌پرسی مجدد درباره عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا در لندن راه‌پیمایی کردند. سازماندهندگان «راهپیمایی رای مردم» شمار شرکت‌کنندگان را 700 هزار نفر اعلام کردند. تونی بلر نخست وزیر پیشین بریتانیا هم در مطلبی برای «ساندیز آبزرور» از همه قانون‌گذاران مجلس عوام بریتانیا خواست تا هر توافق حاصله از مذاکرات ترزا می‌و اتحادیه اروپا را رد و برای برگزاری یک همه‌پرسی مجدد تلاش کنند. او نوشت: «اکنون در وقت اضافه هستیم. همه اکنون برای دستیابی به یک توافق منطقی تحت فشار مضاعف قرار دارند. به‌ویژه قانون‌گذاران حزب کارگر بایستی در برابر آن ایستادگی کنند. این توافق منطقی‌ای وجود ندارد. قانون‌گذاران باید با آن مخالفت کنند و بگذارند که مردم حرف آخر را بزنند.»

لرد مینرز وزیر پیشین شهرداری و از امضاکنندگان نامه بساندی تایمز گفت: «هر توافقی که حاصل شود، از موضع ضعف به دست آمده است چراکه ما کارت‌های اصلی در مذاکرات را پیشتر رو کرده‌ایم. هر توافقی که حاصل شود نصفه و نیمه خواهد بود و برای مدت زمانی طولانی بر اعتماد تجاری سایه خواهد انداخت که در سرمایه‌گذاری آسیب‌رسان خواهد بود و هم به نهادهای تجاری و هم به کارکنان آنها ضرر می‌رساند.»

دولت ترزا می‌هر گونه احتمال برگزاری انتخابات مجدد را رد کرده و گفته است چنین اقدامی به معنای رد غیردموکراتیک نتیجه همه‌پرسی برگزیت در ماه ژوئن 2016 خواهد بود. یک مقام دفتر نخست‌وزیری گفت: «ترزا می‌به وضوح گفته است که هیچ همه‌پرسی مجددی در کار نخواهد بود. ما تصمیم‌گیری را به رای مردم واگذار کردیم و آن ژوئن 2016 بود.»

طبق رای پیشین پارلمان بریتانیا این کشور قرار است در پایان ماه مارس 2019 بطور رسمی اتحادیه اروپا را ترک کند. چنین تصمیم‌گیری ایجاب می‌کرد که لندن و بروکسل تاکنون بر سر شرایط خروج و روابط آتی به توافق رسیده باشند تا امکان تصویب توافق حاصله در مجلس‌های هر دو طرف وجود داشته باشد. اما مذاکرات در حال حاضر بر سر مرز بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند به بن‌بست خورده است. ساندی‌تایمز در گزارشی نوشت که ترزا می‌برای جلوگیری از ایجاد مرز سخت در ایرلند و همچنین ادامه عضویت بریتانیا در اتحادیه گمرکی اروپا بطور پنهانی با بروکسل به توافق رسیده است. دفتر نخست‌وزیری این گزارش را رد کرد و گفت این مطلب گمانه‌زنی‌های صرف بوده است. دولت بریتانیا همچنین اعلام کرد که مذاکرات پیشرفت خوبی درباره روابط آتی داشته و 95درصد از توافق حل‌و‌فصل شده است و مذاکرات همچنان ادامه دارد.

 

ارسال نظر