گورباچف: دور جدید رقابت تسلیحاتی آغاز شده است

۱۳۹۷/۰۸/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۵۲۴

گروه جهان| خروج احتمالی امریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد نشان‌دهنده آغاز رقابت تسلیحاتی جدید در جهان است که از سوی ایالات متحده کلید خورده است.

میخاییل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی، طی یادداشتی در نیویورک‌تایمز با اشاره به خروج واشنگتن از پیمان منع موشکی با روسیه نوشته، این پیمان نخستین قربانی نظامی‌گری اوضاع در جهان نیست چرا که امریکا در سال ۲۰۰۲ از قرارداد منع تسلیحات پدافند موشکی خارج شد و امسال نیز بطور یکجانبه از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) خارج شده است. واشنگتن تلاش می‌کند از هر نوع محدودیت و تعهدی خارج شود و خروج امریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای کوتاه و میان‌برد نیز تلاش واشنگتن برای ضربه زدن به ارکان ساختار امنیت جهانی است که پس از جنگ دوم جهانی ایجاد شد. هدف امروز دولت امریکا رهایی از قید و بند هرگونه تعهد بین‌المللی است. واقعیت این است که در صورت وجود اراده سیاسی، هرگونه مساله مربوط به اجرای قراردادها قابل حل است اما اقدامات دو سال اخیر دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، نشان می‌دهد که مقام‌های کاخ‌سفید هدف دیگری را دنبال می‌کنند که فقط مربوط به موشک‌های هسته‌ای نمی‌شود.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد و کوتاه‌برد هشتم دسامبر ۱۹۸۷ بین گورباچف و رونالد ریگان رییس‌جمهوری وقت امریکا، امضا شد. این پیمان نخستین قرارداد کنترل تسلیحات هسته‌ای موشکی راهبردی در جهان به حساب می‌آید که با توجه به اینکه در دوره جنگ سرد بین دو ابرقدرت (شوروی و امریکا) امضا شده بود از اهمیت بسیار زیادی برخوردار شده است. تا سال ۱۹۹۱ حدود دوهزار و ۷۰۰ موشک نابود شدند ضمن اینکه دو کشور اجازه بازرسی از تاسیسات یکدیگر را داشتند. امریکا 2002 از پیمان موشک‌های ضد بالستیکی خارج شد و جورج بوش دستور استقرار سپر موشکی در اروپا را صادر کرد و در مقابل ولادیمیر پوتین رییس‎جمهوری روسیه، ۲۰۰۷ اعلام کرد این پیمان دیگر به سود روسیه نیست. وزیر خارجه روسیه اعلام کرده که امریکا تا 45 روز دیگر خروج از این پیمان موشکی را بطور رسمی اعلام می‌کند. سرگئی لاوروفبه تلویزیونی روسیه24 گفته پس از سفر جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ به مسکو معلوم شد که امریکایی‌ها می‌خواهند از پیمان خارج شوند و تنها زمان‌بندی و تنظیم این تصمیم مانده است. به‌گفته لاوروف، در جریان مذاکرات بولتون در مسکو به صراحت به این موضوع اشاره کرده است.

 

ارسال نظر