کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۱۹۱

برگزاری دومین روز انتخابات افغانستان

دومین روز انتخابات پارلمانی افغانستان یک‌شنبه در مراکزی که شنبه به‌دلیل بروز برخی مشکلات فنی و امنیتی امکان اخذ رای در آنها ممکن نشده بود، برگزار شد. در دومین روز این انتخابات ۱۱غیرنظامی بر اثر انفجار بمب کنار جاده‌ای کشته شده‌اند. شش نفر از کشته‌شدگان کودک هستند. سازمان ملل با اشاره به وجود تهدیدهای امنیتی از حضور پُرشمار شهروندان افغانستان در انتخابات تقدیر کرده است. انتخابات قرار بود اوایل۲۰۱۵ برگزار شود ولی به دلایل امنیتی و برخی اصلاحات حدود سه سال به تعویق افتاد.

رشد اقتصادی 3.2 درصدی ترکیه

بانک مرکزی ترکیه با انتشار گزارشی، پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی این کشور در پایان سال جاری را با دو دهم درصد کاهش، 3.2درصد اعلام کرد. به گزارش ایرنا، رشد اقتصادی ترکیه در سال گذشته7.4درصد بود. تشدید بحران اقتصادی در پی افزایش نرخ ارزهای خارجی و جهش قیمتی محصولات مصرفی، آرام آرام تاثیرات مخرب خود را بر شاخص‌های اقتصادی این کشور نشان می‌دهد.

حزب بارزانی پیروز انتخابات اقلیم کردستان عراق

حزب دموکرات کردستان با کسب ۴۵ کرسی پارلمان پیروز اصلی انتخابات اقلیم کردستان عراق شد. به گزارش یورونیوز، کمیسیون انتخابات اعلام کرده پس از حزب دموکرات به رهبری مسعود بارزانی، اتحاد میهنی کردستان با کسب ۲۱ کرسی پارلمان بیشترین آرا را کسب کرده است. یک سال پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال، کردها پای صندوق‌های رای رفتند تا شاید بتوانند معادلات قدرت در این منطقه را تغییر دهند.

سرمایه‌گذاری «بی‌پی» در جمهوری‌ آذربایجان

معاون اول دفتر نمایندگی شرکت بریتیش پترولیوم در جمهوری آذربایجان گفته این شرکت انگلیسی تاکنون بیش از 70میلیارد دلار در پروژه‌های انرژی جمهوری آذربایجان سرمایه‌گذاری کرده است. به‌گزارش ایرنا، سال آینده نخستین چاه اکتشافی در میدان «شفق – آسمان» در دریای خزر حفر خواهد شد و بریتیش پترولیوم 61 درصد سهم توسعه طرح انرژی گلستان در خزر را به خود اختصاص داده است.

انهدام شبکه انتقال پول داعش در اربیل

شبکه بزرگ انتقال پول در اربیل که وظیفه انتقال پول برای داعش را از امارات و ترکیه به اربیل و از اربیل به موصل و سوریه را برعهده داشت متلاشی شد. گفته شده، نیروهای امنیتی موفق شده‌اند یک تیم 30 نفره از شبکه پولی داعش را در اربیل متلاشی کنند. این تیم بیش از 150 میلیون دلار پول را برای داعش در عراق و سوریه انتقال داده است.

 

ارسال نظر