کسری بودجه امریکا در بالاترین سطح در 6 سال اخیر

۱۳۹۷/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۸۵۵

گروه جهان|وزارت خزانه‌داری امریکا اعلام کرد کسری بودجه این کشور در سال مالی ۲۰۱۸ به ۷۷۹ میلیارد دلار رسیده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، سال مالی ۲۰۱۸ که در ماه سپتامبر به پایان رسید شاهد یک رکورد کم‌سابقه در کسری بودجه دولت فدرال بود و بنابر اعلام وزارت خزانه‌داری امریکا، این کسری بودجه از زمان ثبت کسری بودجه ۱۱۳ میلیارد دلاری سال مالی ۲۰۱۳ تاکنون بی‌سابقه بوده است.

این کسری بودجه معادل ۳.۹ درصد از تولید ناخالص داخلی امریکا و ۰.۴ درصد بیشتر از کسری بودجه ثبت شده در سال مالی پیش از آن است. دولت امریکا در سال مالی گذشته مجددا هزار میلیارد دلار دیگر استقراض کرد تا مجموع بدهی این کشور به ۱۵.۷۵ هزار میلیارد دلار برسد.

کارشناسان اقتصادی عموما بر این باورند که قانون کاهش مالیاتی که اواخر سال گذشته به تصویب رسید و همچنین قانون افزایش هزینه‌های دولت که در اوایل فوریه تصویب شد، عاملان اصلی افزایش کسری بودجه سالانه به حدود یک هزار میلیارد دلار بوده‌اند. پیشتر نیز در دوران اوباما رییس‌جمهوری پیشین، امریکا چهار مرتبه کسری بودجه هزار میلیارد دلاری را تجربه کرده بود، اما آن کسری‌ها در زمان بحران مالی تاریخی 2008 و 2009 رکود و مخارج ناشی از سیاست انبساطی بود. کسری بودجه همواره از مشکلات جدی دولت امریکا بوده و تاکنون ۱۹ مرتبه دولت این کشور را به تعطیلی کشانده است.

 

ارسال نظر