ترامپ به کاخ‌سفید اعتماد ندارد

۱۳۹۷/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۷۶۵
ترامپ به کاخ‌سفید اعتماد ندارد

گروه جهان| رییس‌جمهوری امریکا نزدیک به 60 دقیقه در برابر دوربین شبکه سی‌بی‌اس به پرسش‌هایی از سیاست‌های تجاری و تغییرات آب‌وهوایی گرفته تا دخالت روسیه در انتخابات و روابط واشنگتن با اتحادیه اروپا پاسخ داد. دونالد ترامپ در این مصاحبه که محور آن سیاست خارجی بود، شدیدا به چین تاخت، اتحادیه اروپا را به سوءاستفاده از امریکا متهم کرد و گفت که به‌نظرش تغییرات آب‌وهوایی آن‌طور که گفته می‌شود منشأ انسانی ندارد و به همین دلیل نمی‌خواهد هزاران میلیارد دلار را صرف آن کند. ترامپ همچنین از روابطش با کارمندان خود در کاخ سفید صحبت کرد و واشنگتن را شهر فاسد و خشنی خواند که در آن احساس راحتی می‌کند. نگاهی داریم به بخش‌هایی از این مصاحبه.

  روسیه و کره‌شمالی

به گزارش دویچه‌له، دونالد ترامپ در پاسخ به این پرسش که آیا فکر می‌کند مسکو در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 دخالت داشته یا خیر؟ گفته: «فکر نمی‌کنم که فقط روسیه این کار را کرده باشد. آنها دخالت کردند اما فکر می‌کنم چین هم دخالت کرده است. و دیگر کشورها نیز در این دخالت دست داشتند. آشکارا باید بگویم که به نظرم چین مشکل بزرگ‌تری است. رییس‌جمهوری امریکا در پاسخ به این پرسش که رهبر کره‌شمالی را قبول دارد، هم گفته: «کیم جونگ اون هر چه می‌خواهد باشد من در کنار او هستم و از او انرژی خوبی می‌گیرم. من با او ارتباط خوبی دارم. نگاه کنید که دیگر خبری از تهدیدهای وحشتناک کره‌شمالی نیست.» ترامپ همچنین پذیرفته که نمی‌تواند تایید کند که کره‌شمالی برنامه‌های موشکی و هسته‌ای خود را متوقف کرده است. او درباره اینکه کره‌شمالی سلاح هسته‌ای خود را کنار نگذاشته و ممکن است بار دیگر موشک‌های بیشتری بسازد، گفته: «هیچ کس حقیقتا نمی‌داند. در این مدت آنها حتی یک موشک و راکت آزمایش نکرده‌اند. آنها قطعا آزمایش هسته‌ای انجام نداده‌اند زیرا که سریعا می‌توان آن را فهمید.»

  تشدید تحریم‌ها علیه چین

ترامپ در رابطه با جنگ تجاری هم که از ماه‌ها پیش میان واشنگتن و پکن به راه افتاده احتمال داده که تحریم‌ها علیه چین تشدید شوند. طبق آمار اداره گمرک چین صادرات کالاهای چینی با وجود جنگ پکن و واشنگتن بر سر تعرفه‌های گمرکی میان دو کشور، در ماه سپتامبر افزایش قابل توجهی داشته و رکورد جدیدی را ثبت کرده است.

ترامپ در پاسخ به این پرسش که آیا آماده مذاکره با چین است یا خیر؟ گفته: «ارتباط خوبی با شی جین‌پینگ رییس‌جمهور چین، دارم. فکر نمی‌کنم که ادامه این روند ضروری باشد. من به شی گفتم نمی‌توانیم 500 میلیارد دلار در سال به شکل تجارت و دیگر مسائل به چین بدهیم.» ترامپ گفته: «ما تلاش نمی‌کنیم تا چین را به یک رکود اقتصادی بکشانیم. اگر چه آنها در 4 ماه 32درصد کاهش و رکود اقتصادی داشتند اما ما خواستار چنین چیزی نیستیم. ما می‌خواهیم آنها درباره‌ توافقی عادلانه با ما مذاکره کنند. ما می‌خواهیم آنها بازارهای خود را باز کنند، درست همانطوری که بازارهای ما باز هستند.»

  تحقیقات مولر و بی‌اعتمادی به کاخ‌سفید

دونالد ترامپ در این مصاحبه به این پرسش که آیا از دخالت در تحقیقات رابرت مولر بازرس ویژه رسیدگی به پرونده دخالت روسیه در انتخابات، جلوگیری خواهد کرد یا خیر، پاسخی نداد و در مقابل تاکید کرده که هیچ تبانی در این موضوع وجود نداشته است. ترامپ گفته: «متعهد هیچ چیزی نمی‌شوم. به نظرم این تحقیقات کاملا ناعادلانه است چرا که به هیچ‌وجه هیچ تبانی در کار نبوده است. وقتی تبانی در کار نبوده چرا باید تعهد بدهم؟» ترامپ همچنین درباره اظهارات همسرش مبنی بر اینکه معاونان غیر قابل اعتمادی در کاخ سفید وجود دارند نیز گفته: «من هم این احساس را دارم. به هیچ کس در کاخ سفید اعتماد ندارم و با شما کاملا صادق هستم. من اصولا آدم محافظه‌کاری هستم اما این بدان معنی نیست که به همه در کاخ‌سفید اعتماد دارم. کاخ سفید جای خشنی است. واشنگتن هم شهر خشن و فاسدی است. حملات، بدگویی‌ها و غیبت‌ها اینجا زیاد است اما من اینجا راحتم!»

  تغییر آب و هوایی

ترامپ همچنین درباره تغییرات آب‌وهوایی نیز گفته: «اتفاقی در حال وقوع است. چیزی در حال تغییر است اما به نظرم شرایط دوباره به مسیر اولیه باز می‌گردد. تغییرات آب‌وهوایی از نظر من دروغ نیست اما نمی‌دانم که آیا این تغییر ساخته دست بشر است یا خیر. فقط می‌توانم بگویم که نمی‌خواهم هزاران میلیارد دلار خرج کنم. نمی‌خواهم میلیون‌ها میلیون شغل را از دست بدهم. نمی‌خواهم که متحمل ضرری شوم. من تغییرات آب و هوایی را رد نمی‌کنم اما این تغییرات می‌تواند مجددا به مسیر اولیه خود بازگردد. ما میلیون‌ها سال است که درباره‌ این مساله صحبت می‌کنیم. آنها می‌گویند که ما توفان‌هایی داشتیم که به مراتب از توفان مایکل بدتر بوده‌اند.» ترامپ درباره‌ دانشمندانی که گفته‌اند تغییر آب و هوایی بدتر از همیشه خواهد بود، هم گفت: «باید این دانشمندان را نشانم دهید، چرا که آنها برنامه سیاسی بسیار بزرگ دارند.»

  انتقادهای تند از اروپا و ناتو

دونالد ترامپ اتحادیه اروپا را به سوءاستفاده تجاری از امریکا و رفتار خصومت‌آمیز با این کشور متهم کرده است. رییس‌جمهوری امریکا گفته اتحادیه اروپا فقط برای این تشکیل شده تا از امریکا سوءاستفاده تجاری بکند. ترامپ گفته: «هیچ‌کس با ما بدتر از اتحادیه اروپا رفتار نمی‌کند.»

ترامپ و ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اتحادیه اروپا، حدودا سه ماه پیش در کنفرانس مطبوعاتی مشترک در واشنگتن بدون اشاره به جزییات، از قصد خود برای پایان دادن به جنگ تجاری میان امریکا و اتحادیه اروپا و لغو افزایش تعرفه‌های گمرکی دوجانبه خبر دادند. با این حال تاکنون هیچ توافق مشخصی در این زمینه به دست نیامده است. اوایل جولای روزنامه آلمانی هندلزبلات بر اساس یک سند داخلی کمیسیون اتحادیه اروپا گزارش داده بود که این اتحادیه در برابر افزایش عوارض گمرکی برای خودروهای خود در ایالات متحده واکنش نشان می‌دهد و تعرفه خودروها و لوازم یدکی امریکایی را بالا خواهد برد.

رییس‌جمهوری امریکا همچنین بار دیگر از سهم امریکا در پرداخت بودجه ناتو انتقاد کرده و گفته: «ما نباید تقریبا تمامی هزینه‌های ناتو را متقبل شویم تا از اروپا محافظت کنیم و آنها علاوه بر این، در تجارت از ما سوءاستفاده می‌کنند. دیگر این کار را انجام نخواهند داد.» ترامپ پیش از این نیز بارها از سهمی که امریکا در پرداخت بودجه ناتو بر عهده دارد، انتقاد کرده است. او در نشست رهبران کشورهای عضو ناتو خواستار افزایش بودجه نظامی این کشورها شده و تهدید کرده بود که اگر خواست او تا سال ۲۰۱۹ برآورده نشود امریکا راه خود را از ناتو جدا می‌کند. کشورهای عضو ناتو پیش‌تر توافق کرده بودند که تا ۲۰۲۴ بودجه نظامی خود را تا دو درصد تولید ناخالص ملی خود افزایش خواهند داد.

 

ارسال نظر