انتصاب کاوانا نقطه عطفی برای جمهوری‌خواهان بود

۱۳۹۷/۰۷/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۶۷۳
انتصاب کاوانا نقطه عطفی برای جمهوری‌خواهان بود

گروه جهان| تا همین چند هفته پیش فیل بردسن امید حزب دموکرات برای حرکت در مسیر دستیابی به اکثریت در مجلس سنا در انتخابات ماه نوامبر، به شمار می‌آمد. بخت بالای او برای پیروزی آن هم در ایالاتی محافظه‌کار که «کشور ترامپ» خوانده می‌شود، می‌توانست مسیر را برای دموکرات‌ها هموار کند. اما این امیدواری طول عمر زیادی نداشت چراکه نظرسنجی‌های اخیر از افزایش اختلاف سطح محبوبیت دو نامزد حکایت داشتند. جمهوری‌خواهان این تفاوت را ناشی از انتصاب برت کاوانا در دیوان عالی ایالات متحده می‌دانند. هافینگتون‌پست حتی فراتر از اینها پیش رفته و از نحوه انتصاب کاوانا با وجود مخالفت اکثریت جامعه با او، به عنوان عاملی برای پیش‌بینی پیروزی مجدد دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 استفاده کرده است.

به نوشته رویترز، تا چندی پیش نظرسنجی‌ها از رقابت تنگاتنگ و دور از انتظار این فرماندار سابق 74 ساله با مارشا بلکبرن برای جایگزینی باب کورکر سناتور بازنشسته جمهوری‌خواه حکایت داشتند. اما به نظر می‌رسد بخت دموکرات‌ها همین قدر بوده و تلاش‌های کمپین دموکرات و ستاره پاپ در حمایت از بردسن بی‌نتیجه مانده است. انتصاب برت کاوانا در دیوان عالی ایالات متحده در روز ششم اکتبر، روح جدیدی در حزب جمهوری‌خواه دمید. طبق نتایج نظرسنجی انجام شده توسط نیویورک‌تایمز/ سینا کالج، بردسن 14 درصد از بلکبرن عقب افتاده که از اختلاف 8 درصدی آنها در نظرسنجی 2 تا 5 اکتبر بیشتر است.

از آنجایی که جمهوری‌خواهان در حال حاضر با 51 در برابر 49 کرسی کنترل سنا را در دست دارند، بردسن با رقابت تنگاتنگ با بلکبرن توجه سراسر ایالات متحده را به خود جلب کرده است. اما مسیر دموکرات‌ها برای دستیابی به اکثریت در سنا، بسیار دشوار است. دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره از 26 کرسی از جمله دو کرسی متعلق به سناتورهای مستقل که با دموکرات‌ها ائتلاف کرده‌اند، دفاع می‌کنند که 10 کرسی از آنها مربوط به ایالت‌هایی است که ترامپ در انتخابات 2016 در آنها رای آورده است. چشم امید بسیاری از دموکرات‌ها برای پیروزی به بردسن بود.

اما کیتی کاهیل کارشناس علوم ساسی در دانشگاه تنسی معتقد است بردسن بخت زیادی برای پیروزی ندارد؛ او یا باید آراء زیادی به دست آورد یا اینکه امیدوار باشد بلکبرن از کاهش محبوبیت ترامپ در میان مستقل‌ها ضربه بخورد. بردسن عمدتا رویکردی میانه‌رو دارد و با ایده نظام بهداشت و درمان با بودجه دولتی مخالف است. او همچنین اعلام کرده از چاک شومر به عنوان رهبر اقلیت دموکرات سنا که از سوی سناتورهای جمهوری‌خواه مورد انتقادهای بسیار بوده است، حمایت نمی‌کند. او همچنین حامی کاهش مالیات شرکت‌هاست که موضع‌گیری مشابه جمهوری‌خواهان به حساب می‌آید. بردسن همچنین از اظهارنظر درباره ترامپ خودداری می‌کند و نمی‌خواهد رقابتش در ایالت تنسی به رقابت گسترده دموکرات‌ها برای اکثریت در سنا تبدیل شود.

   انتخابات 2020 به نفع ترامپ تمام می‌شود

در همین حال، روزنامه هافینگتون‌پست در تحلیل نظام انتخاباتی امریکا و چگونگی بهره‌برداری ترامپ از مشکلات موجود در این نظام دو بخشی (آراء مستقیم مردمی و آراء نمایندگان الکترال) نوشت، ترامپ احتمالا در سال ۲۰۲۰ برای بار دوم در انتخابات پیروز و رییس‌جمهوری امریکا خواهد شد.

بنجامین وادل استاد جامعه‌شناسی کالج فورت لوئیز گفت: «برت کاوانا در تاریخ ۶ اکتبر ۲۰۱۸ با فاصله اندک آراء مثبت و منفی، عضو دیوان عالی ایالات متحده شد. او ۵۰ رای مثبت در مقابل ۴۸ رای منفی داشت.» او اولین قاضی دیوان عالی در تاریخ امریکاست که در پی پیچیدگی‌های نظام انتخاباتی امریکا، توسط سناتورهایی انتخاب شد که نماینده کمتر از نیمی از کشور یعنی ۴۴ درصد از جمعیت بودند و نمایندگان اکثریت 52 درصدی جمعیت با انتصاب او مخالف بودند.

ترامپ هم در حالی به ریاست‌جمهوری رسید که در آراء مستقیم مردمی در برابر هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات، شکست خورده بود. جرج دابلیو بوش هم پیشتر در شرایطی مشابه وارد کاخ سفید شده بود. با این حال، هم ترامپ و هم بوش به دلیل پیروزی در آراء الکترال، رییس‌جمهوری امریکا شدند. نظام سیاسی امریکا اساسا به دلیل این سبک انتخابات، به‌نوعی به نفع رای‌دهندگان محافظه‌کار سفیدپوست تنظیم شده که با اکثریت امریکایی‌ها از نظر ارزش‌های سیاسی اختلاف فاحشی دارند. تنها دلیلی که کاوانا توانست برای عضویت در دیوان عالی تاییدیه سنا را به دست آورد، همین نظام انتخاباتی بود. مایکل مور، مستندساز امریکایی که در سال ۲۰۱۶ پیروزی ترامپ را پیش‌بینی کرده بود، اخیرا هشدار داده که به‌دلیل همین نظام انتخاباتی ترامپ به احتمال زیاد در انتخابات ۲۰۲۰ هم پیروز خواهد شد.

استدلال حامیان نظام انتخاباتی الکترال این است که این نظام از شاخه اجرایی در برابر خواسته‌های یک سری مردم غیرمطلع محافظت و توازن قدرت را میان ایالت‌های عمدتا روستایی و ایالت‌ها با اکثریت جمعیت شهرنشین، برقرار می‌کند. اما از لحاظ عملی، این نظام رای‌دهندگان اقلیت را در مناطق شهرنشین در ارزش پایین‌تری از رای‌دهندگان سفیدپوست در مناطق روستایی‌نشین قرار می‌دهد. همه این شرایط یک پیش‌بینی نه چندان خوشایند، اما محتمل را تقویت می‌کنند و آن هم این است که ترامپ احتمالا برای بار دوم رییس‌جمهوری امریکا می‌شود.

 

ارسال نظر