کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۶۰۸

ریاض صدور فرمان قتل «خاشقجی» را دروغ خواند

عربستان سعودی ادعای صدور فرمان قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد ولیعهد این کشور، را رد کرده و آن را دروغ خوانده است. به‌گزارش بی‌بی‌سی، تکذیب وزیر کشور عربستان 11روز پس از ناپدید شدن خاشقجی صورت می‌گیرد. خاشقجی پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شده است. مقام‌های ترکیه بر این باورند که او به قتل رسیده است. گفته شده، ترکیه شواهد صوتی و تصویری در اختیار دارند که قتل او را در داخل کنسولگری تایید می‌کند. ناپدید شدن این روزنامه‌نگار منتقد واکنش‌های بین‌المللی گسترده‌ای را در پی داشته است.

دیدار  «زلمای خلیل‌زاد» با طالبان در قطر

وال‌استریت ژورنال از دیدار زلمای خلیل‌زاد مشاور ارشد وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان با نمایندگان طالبان در دوحه خبر داده است. منابع خبری وال‌استریت ژورنال به جزییات این دیدار اشاره نکرده‌اند. خلیل‌زاد از یک هفته گذشته سفر منطقه‌ای خود را به افغانستان، پاکستان، عربستان و قطر آغاز کرد. هدف از این سفر تامین صلح در افغانستان عنوان شده است. دولت امریکا از چند ماه پیش تلاش‌ را برای زمینه‌سازی گفت‌وگوهای صلح با طالبان را شدت بخشیده است. قطر نیز مدتی است تلاش دارد با همکاری برخی طرف‌های موثر بین طالبان و کابل میانجی‌گری کند.

لغو سفر ولیعهد ابوظبی به فرانسه

کاخ الیزه اعلام کرده ولیعهد ابوظبی به‌دلیل یک مساله مهم سفرش را به فرانسه لغو کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمد بن زاید آل‌نهیان قرار بود سه‌شنبه به فرانسه سفر کند. علت لغو این سفر مشخص نشده است. قطر و فرانسه در جریان سفر امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، به دوحه قراردادهای تجاری و نظامی به ارزش بیش از 14میلیارد دلار امضاء کردند.

سرمایه‌گذاری باکو  در بخش گاز پاکستان

اسلام‌آباد با توجه به کاهش ذخایر ارزی خود، از جمهوری آذربایجان برای سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز این کشور دعوت کرده است. به‌گزارش تریبیون، طرح سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز پاکستان در دومین نشست کارگروه مشترک باکو ـ اسلام‌آباد بررسی شده است. نشست بعدی کارگروه در جمهوری‌ آذربایجان برگزار خواهد شد. گفته شده، باکو تسهیلات نفتی به ارزش 100میلیون دلار به پاکستان برای خرید کالاهای مرتبط با نفت بدون تضمین برتر اعطا می‌کند.

 

ارسال نظر