بازارها در انتظار پیروزی بولسونارو

۱۳۹۷/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۶:۲۲
کد خبر: ۱۳۱۴۴۵
بازارها در انتظار پیروزی بولسونارو

گروه جهان|

انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل به دور دوم رفته است و بازارها بر این باورند حزب کارگر که روزگاری لولا داسیلوا و دیلما روسف رهبری آن را برعهده داشتند قرار نیست در این میدان پیروز شوند. تحلیل‌گران پیش‌تر هم پیش‌بینی کرده بودند که خشم کنونی از حزب‌های متعارف سوسیال دموکراسی در راست میانه و کارگران در چپ میانه باعث خواهد شد رییس‌جمهوری جدید از میان سیاستمداران خارج از قدرت انتخاب شود.

حال شرکت هلدینگ خدمات مالی نامورا که در زمینه بانکداری خرد، مبادله اوراق بهادار، بانکداری سرمایه‌گذاری، مدیریت سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی فعالیت می‌کند، پیش‌بینی کرده که ژایر بولسونارو رییس‌جمهوری بعدی برزیل خواهد بود. فوربس نوشته که بازارها خود را برای جشن پیروزی نامزد راست افراطی برزیل آماده می‌کنند. در این گزارش آمده، دور نخست انتخابات برزیل هفته گذشته برگزار شد و همانطور که انتظار می‌رفت ژایر بولسونارو برتری قابل توجهی بر فرناندو حداد نامزد حزب کارگر برزیل، داشت. بولسونارو در واقع برآمده از حزبی کوچک است در مقابل رقیبی که نماینده یکی از احزاب کلیدی برزیل به شمار می‌رود. ژایر بولسونارو که سابقا نظامی بوده توانست با تکیه بر وعده مبارزه با فساد و سامان دادن به نظام مالیاتی کشور، در انتخابات اخیر حزب خود را از حاشیه به متن بزرگ‌ترین کشور امریکای لاتین بیاورد. «حزب سوسیال لیبرال» به رهبری او در حال حاضر در مجلس نمایندگان برزیل تنها ۸ کرسی دارد و فاقد یک گروه پارلمانی است. مخالفان بولسونارو که کارزاری با هدف ممانعت از پیروزی او در انتخابات تشکیل داده‌اند بر این باورند که این نظامی سابق عقایدی فاشیستی دارد.

فرناندو حداد اما یک دوره نیز به نمایندگی از حزب کارگر شهردار سائوپائولو بوده است، حزبی که لولا داسیلوا پایه‌گذار آن بود. فرناندو حداد قول داده «برزیل را دوباره خوشحال» کند و برنامه‌های اجتماعی را بار دیگر در این کشور به اجرا بگذارد که باعث می‌شود سطح زندگی طبقه کارگر بار دیگر بهبود یابد. با این وجود کارنامه حزب کارگران که در ۱۵سال گذشته مدت ۱۳سال قدرت را در دست داشت، چندان درخشان نیست. در این دوران جرم و جنایت در کشور افزایش یافته و فساد بطور گسترده در دستگاه سیاسی ریشه دوانده است. بنا بر آمار ثبت شده، تنها در سال ۲۰۱۷ میلادی ۶۳۸۸۰ قتل در برزیل روی داده که رکورد جدیدی محسوب می‌شود و با این رقم، رکورد قبلی نیز که باز متعلق به این کشور بود، شکسته شده است.

ژایر بولسونارو وعده برخورد شدید با جرم و جنایت، آسان‌سازی قوانین حمل اسلحه و حمایت از بازار آزاد را داده است. او از پشتیبانی گروه‌های قدرتمند تجاری برزیل و لابی‌های ثروتمند بخش کشاورزی که اقتصاد این کشور را در کنترل دارند نیز برخوردار است. بولسونارو در یکی از نطق‌های انتخاباتی‌اش گفته است که «خلافکار خوب، خلافکار مرده است.» هواداران پرشمار وی معتقدند اگر شهروندان عادی مسلح شوند، دیگر گروه‌های تبهکار، قاچاقچیان مواد مخدر و اراذل و اوباش نمی‌توانند امنیت شهروندان بی‌دفاع را به خطر بیندازند.

به اعتقاد ناظران، آنچه کار بولسونارو را در رقابت‌های انتخاباتی راحت کرد این بود که فرناندو حداد خود را به عنوان یک «مینی لولا» به تصور کشید. این باعث شد تا نامزد راست افراطی بتواند به راحتی به او حمله کرده و «رای به حداد را به رای به فساد» بخواند. حداد در جریان رقابت‌های انتخاباتی بارها به ملاقات لولا داسیلوا در زندان رفت و درباره رویکرد رقابت‌های انتخاباتی با او مشورت کرد. کاری که به نظر نمی‌رسد کمکی به وجهه انتخاباتی او کرده باشد؛ چرا که تنها 37 درصد از برزیلی‌ها براین باورند که لولاواقعا بی‌گناه است. این در حالی است که حداد در دور نخست انتخابات 30 درصد آرا را به دست آورد. این یعنی نامزد حزب کارگر حتی نتوانسته رای تمام کسانی را که فکر می‌کنند لولا داسیلوا رییس‌جمهور سابق، بی‌گناه است را به دست آورد. به همین دلیل است که شرکت هلدینگ خدمات مالی نامورا در نیویورک پیش‌بینی کرده که شانس پیروزی بولسونارو در انتخابات بعدی افزایش یافته است.

جوآو ریبیرو و ماریو کاسترو کارشناسان این موسسه مالی، در این باره می‌گویند: «ما فکر می‌کردیم که بولسونارو در همان دور نخست با کسب 60 درصد آرا پیروز شود اما اینظور نشد. این‌بار تقریبا مطمئن هستیم که او در دور بعد رای‌گیری حدود 70 درصد آرا را به دست خواهد آورد.»

ادوین گوتیرز مسوول بدهی‌های حاکم بر بازارهای نوظهور موسسه سرمایه‌گذاری استاندارد آبردین، نیز می‌گوید: «بازارهای مالی تقریبا مطمئن هستند که بولسونارو رییس‌جمهوری بعدی برزیل خواهد بود. امروز وضعیت اقتصادی برزیل اصلا خوب نیست و واقعیت این است که سیاست‌های حداد نمی‌توانست که بحران فعلی برزیل را رفع کند و این کشور را از چاهی که در آن فرو رفته خارج کند.»

فوربس نوشته، یکی از دلایلی که باعث اقبال عمومی مردم برزیل به بولسونارو شده این است که او بخشی از تشکیلات سیاسی این کشور نبوده است، تشکیلاتی که اعتبار خود را به‌دلایل زیادی از جمله رسوایی پیروبراس از دست داده است. گوتیرز بر این باور است که بولسونارو طرح قابل اعتمادی برای چگونگی مقابله با دو مشکل مهم اقتصادی برزیل دارد، یعنی اصلاحات حقوق بازنشستگی و بدهی‌های دولتی. رای‌دهندگان به بولسونارو همچنین امیدوارند که با رای به یک چهره جدید بتوانند فساد را به حداقل برسانند، به‌ویژه اینکه بولسونارو وعده داده در صورت پیروزی در انتخابات با این بحران به‌شدت مقابله خواهد کرد.

برنارد دلگادو مدیر یک موسسه مالی در نیویورک، اما بر این باور است که هنوز امیدی برای پیروزی بر راست‌های افراطی هست. او در این باره می‌گوید: «من حداد را رد نمی‌کنم. او به‌دنبال ایجاد یک ائتلاف با نامزدهای چپ است و البته حمایت حزب کارگران را هم دارد.» به‌نظر این اظهارات از دنیای واقعی فاصله زیادی دارد چرا که بزرگ‌ترین رسوایی فساد در تاریخ امریکای لاتین و به نوشته مجله تایم، «بزرگ‌ترین رسوایی فساد در جهان» یکی دیگر از دلایل دلیل خشم مردم از حزب حاکم کارگران است که باعث شده تا آرای بیشتری به سبد بولسونارو ریخته شود. این رسوایی که به «عملیات کارواش» معروف است، به روابط دولت برزیل و شرکت دولتی نفت پتروبراس باز می‌گردد. گفته شده، تاکنون ۱۷۹ تن در این پرونده که از ۲۰۱۴ میلادی گشوده شد، به فساد متهم شده‌اند. میزان پولشویی رخ‌داده در عملیات کارواش را ۹,۵ میلیارد دلار امریکا تخمین می‌زنند.

در گزارش دادگاه عالی انتخابات برزیل آمده که ژایر بولسونارو در انتخابات یکشنبه برزیل46.3 درصد آرا را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که فرناندو حداد از حزب کارگران با 29.28 (بیست و نه ممیز بیست و هشت) درصد آرا رده دوم را به خود اختصاص داد. به این ترتیب هیچ یک از کاندیداها به حد نصاب 50 درصد دست نیافتند. بولسونارو و حداد در تاریخ 28 اکتبر (6 آبان) با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

 

ارسال نظر