«پوتین» و «شی» قابل اعتمادتر از ترامپ

۱۳۹۷/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۸۲۹
«پوتین» و «شی» قابل اعتمادتر از ترامپ

گروه جهان|

مقبولیت عمومی دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، به‌شدت کاهش یافته است و جهان اکنون به عملکرد ولادیمیر پوتین و شی جین‌پینگ روسای جمهور روسیه و چین اعتماد بیشتری دارد. مرکز تحقیقاتی «پیو» در پی برگزاری یک نظرسنجی در ۲۵ کشور جهان و با مشارکت 26 هزار نفر، دریافت وجهه امریکا در خارج از این کشور از زمان ورود ترامپ به کاخ سفید در حدود دو سال پیش و آغاز یک سری جنگ‌های تجاری یک‌جانبه و کمپین انتقاد از نهادهای جهانی از جمله سازمان ملل متحد، به‌شدت سقوط کرده است. طبق همین نظرسنجی، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان یکی از مورد اعتمادترین سیاست‌مداران جهان به شمار می‌رود و امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، هم از مقبولیت زیادی برخوردار است.

به نوشته فارن‌پالسی، در این نظرسنجی از شرکت‌کنندگان خواسته شد درباره اعتماد خود به رهبران یک سری کشورها و «عملکرد آنها در رابطه با امور جهانی» نظر دهند. تنها 27 درصد از شرکت‌کنندگان به ترامپ اعتماد داشتند و اطمینان شرکت‌کنندگان به عملکرد پوتین در جهان 3 درصد از ترامپ بالاتر بود. عملکرد شی جین‌پینگ رییس‌جمهوری چین با مقبولیتی 34 درصدی از هر دو روسای‌جمهوری امریکا و روسیه بالاتر بود. اما در کل، اروپایی‌ها با فاصله‌ خیلی زیادی از همتایان امریکایی و آسیایی خود جلوتر هستند. میانگین مقبولیت امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه در این نظرسنجی 46 درصد و مقبولیت آنگلا مرکل صدراعظم آلمان 52 درصد بود.

   وجهه مخدوش رییس‌جمهور امریکا

اما آنچه از مقبولیت بالای مرکل بیشتر به چشم می‌آید، وجهه مخدوش رییس‌جمهوری امریکا در انظار عمومی است. بطور میانگین حدود 70 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی هیچ اعتمادی به ترامپ ندارند. اما ظاهرا عدم مقبولیت ترامپ هنوز وجهه امریکا را به‌کلی تخریب نکرده است و حدود 63 درصد از شرکت‌کنندگان همچنان ترجیح می‌دهند ایالات متحده نقش رهبری جهان را ایفا کند. 19 درصدی هم چین را به عنوان رهبر جهان قبول دارند.

این نظرسنجی در آستانه دو سالگی ریاست‌جمهوری ترامپ برگزار شد. دوره‌ای که با عقب‌نشینی ایالات متحده از چندجانبه‌گرایی در خارج از این کشور و هرج‌و‌مرج گسترده در فضای سیاسی داخلی همراه بوده است. مشاوران ارشد کاخ سفید به جرایمی متهم و اعضای کابینه در توتیتر از سمت خود برکنار شده‌اند. هرچه که ترامپ بیشتر در نقش رییس‌جمهوری فرو می‌رود، موضع‌گیری‌های مناقشه‌آمیز او هم در زمینه‌های تجارت و دفاع تشدید می‌شوند. ترامپ برخی از متحدان دیرینه امریکا را به دشمنان این کشور تبدیل کرده و به مشاورانی همچون جان بولتون مشاور امنیت ملی استفن میلر مشاور سیاست‌گذاری اتکا می‌کند که اظهاراتشان بیشتر بر مبنای غریزه است و نه در نظر گرفتن منافع عمومی کشور.

عملکرد هفته گذشته ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل، نمونه بارز علت بی‌اطمینانی عمومی به ترامپ بود و نتایج نظرسنجی پیو را تایید می‌کرد. ماکرون، مرکل، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و بسیاری از دیگر رهبران غربی، سخنرانی آتشین ترامپ را در مجمع مورد انتقاد قرار دادند. ترامپ در بیان دیدگاه جهانی خود، به نهادهای بین‌المللی حمله کرد، نظام تجارت جهانی را زیر سوال برد و به انتقاد از «جهانی‌سازی» و حمایت از ملی‌گرایی پرداخت. در آغاز سخنرانی که ترامپ از دستاوردهای دولت خود در دو سال گذشته سخن گفت و آنها را برتر از دستاوردهای هر رییس‌جمهوری دیگری در تاریخ امریکا توصیف کرد، دیپلمات‌های خارجی حاضر در سالن به خنده افتادند.

طبق نظرسنجی پیو، جایگاه امریکا در سراسر جهان سقوط کرده، اما کانادا و اروپا بیشترین بدبینی را به عملکرد ایالات متحده داشتند، چرا که هر دو منطقه مخاطب اظهارات شدیداللحن ترامپ و جنگ‌های دیپلماتیک او از جمله سیاست‌های تجاری بوده و از تصمیم ترامپ به خروج از توافق هسته‌ای ایران آسیب دیده‌اند. برای نمونه، در آلمان 80 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی پیو گفتند که روابط دوجانبه با ایالات متحده در سال گذشته به پایین‌ترین سطح کاهش یافته است. این در حالی بود که در نظرسنجی مشابهی که دو سال پیش و در پایان دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما برگزار شد، ۸۶ درصد از شرکت‌کنندگان آلمانی گفته بودند که به رییس‌جمهوری امریکا اعتماد دارند. در فرانسه تنها ۹ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی و در مکزیک تنها ۶ درصد آنها از اعتماد به ترامپ سخن گفته‌اند. در میان 10 کشور عضو اتحادیه اروپا، حدود 82 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفتند باور ندارند که ترامپ در رابطه با امور جهانی، کار درست را انجام می‌دهد.

آندره کندال تیلور از اندیشکده «مرکز امنیت جدید امریکایی» در واشنگتن، گفت کاهش محبوبیت ترامپ در اروپا به مذاق پوتین خوش می‌آید. او همچنین به این مساله اشاره کرد که برخی کشورها در اروپای مرکزی همچون جمهوری چک و مجارستان در پی کاهش نفوذ ایالات متحده بهبود روابط خود با روسیه را آغاز کرده‌اند: «این دقیقا همان چیزی است که روس‌ها و رییس‌جمهوری پوتین خواستار آن هستند.»

تنها استثنا در این نظرسنجی اسراییل بود. در سرزمین‌های اشغالی میزان اعتماد به رییس‌جمهوری امریکا از 49 درصد در سال 2015، امسال به 69 درصد افزایش یافته است. برخلاف تقریبا همه جهان و به‌ویژه کانادایی‌ها و اروپایی‌ها، بیش از 50 درصد اسراییلی‌ها فکر می‌کنند عملکرد ترامپ در رسیدگی به چالش‌های جهانی خوب و مناسب بوده است. ترامپ به‌ویژه با عمل به وعده انتخاباتی خود در رابطه با انتقال سفارت امریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس، در اسراییل محبوبیت به دست آورده است.

 

 

ارسال نظر