تمایل جهانی به انرژی پاک‌تر برای اروپایی‌ها مشکل‌ساز می‌شود

۱۳۹۷/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۷۴۱
تمایل جهانی به انرژی پاک‌تر  برای اروپایی‌ها مشکل‌ساز می‌شود

گروه جهان| طلا تسلیمی|

مصرف‌کنندگان اروپایی احتمالا هنوز از این مساله خبر ندارند، اما قرار است در روند حرکت به سمت انرژی‌های پاک‌تر ضربه شدیدی را متحمل شوند. هر سال، اول ماه اکتبر بیانگر آغاز زمستان در جهان تجارت گاز طبیعی است. اما آنچه امسال را با سال‌های گذشته متفاوت کرده، این است که قیمت‌ها از همین حالا به بالاترین سطوح در یک دهه گذشته نزدیک شده و این در حالی است که اولین موج سرما هنوز نرسیده است. انتظار می‌رود این افزایش قیمت‌ها هزینه گرمایش خانه‌ها و صنعت برق را بالا ببرد و این مساله نگرانی سیاستمداران در لندن و برلین را برانگیخته است.

به‌گزارش بلومبرگ، این افزایش قیمت‌ها در تلاش‌های سیاست‌گذاران اروپایی برای افزایش مجازات استفاده از زغال‌سنگ به عنوان سوخت ریشه دارد. چین هم که به‌شدت به زغال‌سنگ وابسته بوده به سمت سوخت‌های پاک‌تر متمایل شده است و سعی دارد آسمان‌ دودآلود شهرهای این کشور را پاک سازد. این بدان معناست که نیروگاه‌های برق که با سوخت گاز کار می‌کنند، واردکنندگان آسیایی گاز طبیعی و تاسیسات ذخیره‌سازی سوخت در اروپا که پس از زمستان سخت سال گذشته هنوز نتوانسته‌اند انبارهای خود را پر کنند، همگی بر سر یک کالا با یکدیگر رقابت  کنند.

نیک استنزبری، رییس بخش استراتژی انرژی در شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری عمومی و حقوقی، درباره رقابت بر سر انرژی پاک گفت: «نتیجه این رقابت‌ها تحت فشار قرار گرفتن بازار گاز می‌شود که به افزایش شدید هزینه انرژی در اروپا منجر می‌شوند که نمونه آن در سایر نقاط جهان یافت نمی‌شود. اگر دلایل پشت این رقابت به وضوح بیان و درباره آن گفت‌وگو شود و اگر این روند افزایش هزینه انرژی به صورت تدریجی صورت بگیرد، پذیرفتنی‌تر خواهد بود. اما نمی‌توان شرایط کنونی را به صورت افزایش تدریجی تعریف کرد.»

قیمت انرژی از همین حالا که زمستان بازار انرژی تازه شروع شده، در سراسر اروپا افزایش یافته است. قیمت گاز در هلند از ماه مارس تاکنون 60 درصد افزایش داشته و قیمت قراردادهای سوختی زمستان بریتانیا در دو سال گذشته به دو برابر رسیده است. به‌علاوه، سطوح دخایر گازی موجود در تاسیسات ذخیره‌سازی اروپا در پایین‌ترین سطوح ممکن در این مقطع زمانی از سال در حدود پنج سال گذشته است. در آلمان، نرخ عمده فروش برق برای سال 2019 به‌شدت افزایش یافته و به نزدیکی نرخ فروش زغال‌سنگ یعنی برابر با 100 دلار برای هر تُن رسیده است که بالاترین سطح در پنج سال گذشته محسوب می‌شود. سطوح انتشار کربن تقریبا در بالاترین سطح در یک دهه گذشته و از زمان اجرای اصلاحات مربوط به کاهش سهم در ایجاد آلودگی است.

جان توومی، تحلیل‌گر بازار گاز در تامین مالی انرژی جدید بلومبرگ در لندن، گفت: «زمستان امسال می‌تواند جالب‌ترین زمستان در سال‌های گذشته و پیش رو باشد. اگر سرمای سختی پیش رو باشد، آنگاه اروپا مجبور خواهد شد برای جذب منابع بیشتری در بازار جهانی گاز طبیعی مایع، هزینه بالاتری بپردازد.»

هزینه حمل و نقل گاز طبیعی مایع هم افزایش قابل‌توجهی داشته است. سطوح بالای تقاضا در آسیا و تعداد کم کشتی‌های در دسترس برای حمل محموله‌های گازی نرخ حمل و نقل را به 100 هزار دلار در روز افزایش داده که از ماه ژانویه سال 2014 تاکنون بی‌سابقه بوده است. چنین نرخی برای این موقع از سال غیرمتداول است، چرا که میزان تقاضا برای این سوخت به‌شدت ارزان معمولا اندک بود.

این، برای مالکان کشتی‌ها و متصدیان حمل و نقل گاز مایع که سال‌ها از نرخ پایین ناراضی بودند، خبر خوبی به شمار می‌رود. اویستاین کالکلف مدیر ارشد شرکت حمل و نقل گاز طبیعی مایع فلکس گفت: «قیمت گاز طبیعی مایع در آسیا بالا است و به همین دلیل هم تولیدکنندگان این کالا با ارسال گاز خود به آن بخش از جهان، درآمد بیشتری کسب می‌کنند. زمان آن رسیده که مالکان کشتی‌ها هم در این افزایش قیمت و سود، سهیم شوند.» این شرکت چهار کشتی فعال حمل گاز دارد و در حال ساخت چهار کشتی دیگر است.

کشورهای آسیایی عمدتا بالاترین قیمت‌ها را برای گاز مایع طبیعی پرداخت می‌کنند، به‌ویژه زمانی که تقاضا برای سوخت‌های گرمایشی در کشورهایی همچون چین افزایش می‌یابد. چین تاسیسات اختصاصی برای ذخیره گاز ندارد و همین مساله سبب می‌شود که افزایش تقاضا به‌صورت فصلی به افزایش قیمت منجر شود. اما اکنون که قیمت گاز در بازارهای اروپایی به میزان غیرمعمولی بالا رفته، تصمیم‌گیری برای تاجران بین این دو بازار و درباره منافع و سودآوری آنها به‌شدت دشوار شده است. آلستر مکسول مسوول ارشد مالی شرکت حمل و نقل «گس‌لوگ» ماه گذشته در کنفرانسی در لندن گفت: «در شرایطی هستیم که قیمت گاز در بازارهای اروپایی نیز به‌شدت بالا رفته است. از این رو، تقاضا حقیقاتا آنقدر زیاد نیست.»

در حالی که فاصله زیاد تقاضا و قیمت بین دو بازار آسیا و اروپا تاجران گاز را به ارسال محموله‌ها به آسیا ترغیب می‌کند، تاسیسات گاز طبیعی مایع از استرالیا تا امریکا قصد دارند تولیدات خود را تا اواخر سال جاری میلادی افزایش دهند که این مساله قیمت‌ها را تحت فشار می‌گذارد و از احتمال کاهش قیمت‌ها خبر می‌دهد. مصرف‌کنندگان انرژی بطور قطع امیدوارند این سناریو عملی شود و اندکی از درد آنها بکاهد.

 

ارسال نظر