آسیب جنگ تجاری به صادرات انرژی امریکا

۱۳۹۷/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۳۲۴
آسیب جنگ تجاری به صادرات انرژی امریکا

گروه جهان| طلا تسلیمی|

مذاکرات امریکا و چین که در جهت پایان دادن به مناقشات تجاری بین دو کشور برگزار می‌شد، برای مدت نامعلومی متوقف شده است. وانگ شؤون وزیر بازرگانی چین گفته تا زمانی که واشنگتن چاقو زیر گلوی پکن گذاشته، پیشرفتی در گفت‌وگوها با ایالات متحده حاصل نخواهد شد. وانگ یی مشاور دولت چین هم پیشتر گفته بود برخی نیروها در ایالات متحده انتقادهای بی‌اساسی در رابطه با تجارت و جاسوسی به چین وارد کرده‌اند که فضای روابط دو کشور را مسموم کرده است و ادامه این وضعیت، دستاوردهای چهار دهه روابط واشنگتن و پکن را نابود خواهد کرد. ایالات متحده دوشنبه وعده خود مبنی بر اعمال تعرفه بر کالاهای وارداتی از چین به ارزش کلی ۲۰۰ میلیارد دلار را عملی کرد و چین هم در تلافی بر واردات از امریکا به ارزش کلی ۶۰ میلیارد دلار از جمله بر واردات گاز طبیعی مایع، تعرفه اعمال کرد.

فارن پالیسی نوشت، جنگ تجاری رییس‌جمهوری ترامپ با چین پیشتر به کشاورزان و تولیدکنندگان ایالات متحده آسیب رسانده و اکنون هم بخش انرژی این کشور را تهدید می‌کند که یک کسب‌و‌کار جدید و در حال رشد صادراتی محسوب می‌شود. چین در تعرفه‌های تلافی‌جویانه پیشین، مواردی همچون دانه‌های سویا را هدف گرفته بود، اما دور جدید تعرفه‌های 10 درصدی بر کالاهای وارداتی از ایالات متحده، گاز طبیعی مایع را نیز شامل می‌شود. این اولی مرتبه است که چین صادرات انرژی امریکا را هدف می‌گیرد.

این مساله می‌تواند اخباری ناخوشایند برای بخش انرژی ایالات متحده باشد. تعرفه‌های اعمالی از سوی چین اگرچه از سطح تهدیدهای مطرح شده پیشین کمتر بود، با افزایش بهای گاز مایع ایالات متحده در این کشور همراه خواهد شد و توان رقابتی صادرات امریکا را در دومین بازار بزرگ جهانی برای این کالا کاهش می‌دهد. کارشناسان معتقدند که در نتیجه این اتفاق، چین احتمالا بیشتر انرژی مورد نیاز خود را از دیگر تامین‌کنندگان خریداری خواهد کرد. روسیه در حال ساخت خط‌لوله‌ای گسترده برای تامین چین است که از سیبری می‌گذرد. پکن و مسکو اوایل همین ماه از برنامه‌های خود برای ساخت سریع خط‌لوله دیگری از سیبری خبر دادند که سطح تجارت گاز بین روسیه و چین را به دو برابر افزایش می‌دهد.

اما تعرفه‌های تلافی‌جویانه چین بر واردات انرژی از ایالات متحده تاثیرات بلندمدت هم خواهد داشت. این تعرفه‌ها که در عمل به محدودیت دسترسی ایالات متحده به یکی از مهم‌ترین بازارهای جهانی برای گاز می‌انجامد، بر موج بعدی پروژه‌های صادرات گاز ایالات متحده نیز تاثیرات منفی خواهد داشت. بسیاری از این پروژه‌ها که برنامه‌ریزی برای آنها از قبل آغاز شده، برای تامین مالی به چین و اشتهای سیری‌ناپذیر آن به گاز نیاز دارند.

جیسون بورداف، مدیر مرکز مرکز سیاست جهانی انرژی در دانشگاه کلمبیا و مشاور پیشین انرژی در دولت باراک اوباما، گفت: «من فکر می‌کنم که این تعرفه‌ها و جنگ تجاری برای موج بعدی پروژه‌های گاز طبیعی مایع ایالات متحده به مثابه یک باد مخالف شدید است.»

ایالات متحده تازه از سال 2016 صادرات مقادیر زیادی از گاز طبیعی مایع را آغاز کرد و از همان زمان چین پس از مکزیک و کره‌جنوبی، به بزرگ‌ترین خریدار گاز طبیعی مایع ایالات متحده تبدیل شد. پکن در تلاش‌ها برای کاهش مصرف زغال‌سنگ که به افزایش شدید آلودگی هوا در بیشتر شهرهای چینی منجر شده، به گاز طبیعی مایع روی آورده آست. انتظارات افزایش خرید گاز طبیعی مایع از سوی چین در حرکت این کشور به سمت انرژی‌های پاک‌تر و به‌ویژه تولیدات ارزان‌قیمت امریکایی، زیربنای بسیاری از پروژه‌ها در ایالات متحده را تشکیل می‌دهد. همین مساله می‌تواند تعرفه‌های تلافی‌جویانه چین را به‌ویژه در چندسال آتی برای شرکت‌های بخش انرژی ایالات متحده به‌شدت دردناک کند. گیلز فارر از گروه مشاوره انرژی وود مکنزی، گفت: «تعرفه‌های چینی بازار هدف را برای موج دوم توسعه‌دهندگان در بخش انرژی ایالات متحده اندکی محدود می‌سازد.»

این اتفاق به نفع رقبا از دیگر کشورها تمام خواهد شد که سعی دارند صادرات گاز طبیعی مایع خود را افزایش دهند. روسیه، خاورمیانه، شرق آفریقا، و شرق دریای مدیترانه همه از جمله مناطقی هستند که سعی دارند ظرفیت صادرات گاز مایع خود را افزایش دهند. بورداف گفت: «ایالات متحده همچنان از مزیت ارزان بودن گاز برخوردار است، اما پروژه‌هایی با دسترسی بی‌نظیر به بازار بزرگی همچون چین احتمالا در جذب سرمایه دلاری با محدودیت‌هایی مواجه خواهند شد.» او افزود: «این مساله که بازاری برای گاز مایع با بیشترین سرعت رشد در جهان دور از دسترس ایالات متحده باشد، مانعی در برابر سرمایه‌گذاری در شرکت‌های مربوطه در امریکا خواهد بود.»

به‌نظر می‌رسد یک پروژه بیشتر از باقی آنها در آتش جنگ تجاری می‌سوزد؛ پروژه‌ای 43 میلیارد دلاری برای ساخت خط‌لوله‌ای از میدان گازی به تاسیسات صادرات گاز طبیعی مایع در آلاسکا. یک بانک دولتی چین به تامین مالی این پروژه کمک می‌کند و قرار است یک شرکت دولتی چین بیشتر تولیدات حاصله را خریداری کند. قرار است تصمیم‌های نهایی در زمینه سرمایه‌گذاری در این پروژه در سال 2020 گرفته و ساخت و ساز از سال 2021 آغاز شود. در حال حاضر دست اندرکاران این پروژه معتقدند که تهدیدی علیه آن وجود ندارد و تنش‌های تجاری بین چین و امریکا تا پیش از آغاز صادرات گاز طبیعی مایع آلاسکا به چین، حل‌و‌فصل خواهد شد.

 

ارسال نظر