افشای طرح برکناری ترامپ

۱۳۹۷/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۰۵۲
افشای طرح برکناری ترامپ

گروه جهان     

معاون وزیر دادگستری امریکا سال گذشته به‌دنبال استفاده از متمم ۲۵ قانون اساسی بود تا با اثبات بی‌کفایتی دونالد ترامپ رییس‌جمهوری ایالات متحده، شرایط را برای برکناری او فراهم کند. راد روزنستاین همچنین پیشنهاد کرده بود مخفیانه صدای ترامپ را ضبط کند تا بتواند هرج و مرج حاکم بر کاخ‌سفید را افشاء کند.

روزنامه نیویورک ‌تایمز نوشته، روزنستاین همچنین با دیگر مقامات وزارت دادگستری و پلیس فدرال در مورد جذب نیرو برای استفاده از متمم ۲۵ قانون اساسی برای برکناری دونالد ترامپ از سمت ریاست‌جمهوری گفت‌وگو کرده بود. پیشنهاد راد روزنستاین در بهار سال ۲۰۱۷ و هنگام برکناری جیمز کومی از مدیریت پلیس فدرال (اف‌بی‌آی) مطرح شده بود. راد روزنستاین از ۲۶ آوریل همان سال کار خود را به عنوان معاون جف سشنز وزیر دادگستری، آغاز کرده بود.

راد روزنستاین به یکی از مقامات وزارت دادگستری گفته بود تا ممکن است بتواند جف سشنز و جان کلی وزیر وقت امنیت داخلی امریکا، را به استفاده از متمم ۲۵ قانون اساسی برای برکناری ترامپ از قدرت مجاب کند. جان کلی اکنون رییس کارکنان کاخ سفید است. ترامپ در ماه‌های گذشته بارها از جف سشنز وزیر دادگستری دولت خود، انتقاد کرده است.

گزارش نیویورک تایمز بر اساس سخنان چند نفر از مقامات وزارت دادگستری امریکا و پلیس فدرال تهیه شده است. به‌گفته نیویورک‌تایمز آنها به عدم افشای هویت خود اصرار داشته‌اند. متمم ۲۵ قانون اساسی امریکا امکان برکناری رییس‌جمهور به دلیل ناتوانی را فراهم کرده است. به گزارش یورونیوز، براساس یکی از مواد این متمم معاون رییس‌جمهوری و اکثریت کابینه ایالات متحده می‌توانند رییس‌جمهور را ناتوان از انجام وظایف ریاست‌جمهوری تشخیص دهند.

راد روزنستاین در واکنش به گزارش نیویورک‌تایمز طرح پیشنهاد ضبط صدای ترامپ در کاخ‌سفید و بررسی برکناری او با استفاده از متمم ۲۵ قانون اساسی را تکذیب کرده است. با این حال مایک پنس معاون رییس‌جمهور امریکا، خواستار برکناری فوری راد روزنستاین شده است. پنس در در توییتر با اشاره به اینکه تاکنون کسی درباره مراجعه به متمم 25 قانون اساسی فکر نکرده، نوشته: «راد روزنستاین باید همین امروز اخراج شود!» در مقابل چاک شومر سناتور دموکرات و از حامیان روزنستاین، هشدار داده رییس‌جمهوری امریکا نباید با استناد به این گزارش نیویورک ‌تایمز معاون وزیر دادگستری امریکا را برکنار کند.

راد روزنستاین یکی از مسوولان بررسی پرونده دخالت روسیه در انتخابات امریکا است، پرونده‌ای که به ریاست رابرت مولر بازرس ویژه، اخیرا پیشرفت‌هایی بسیاری داشته است به‌ویژه اینکه مایکل کوهن وکیل سابق ترامپ، پذیرفته تا در ازای کاهش اتهاماتش اطلاعاتی مهمی را در این باره در اختیار تیم تحقیقات قرار دهد.

  جنجال «برت کاوانا»

افشاگری درباره تلاش‌ مقام‌های ارشد امریکایی برای مقابله با رییس‌جمهوری این کشور در حالی است که روند تأیید نامزد پیشنهادی او برای عضویت در دیوان عالی امریکا هم با مشکلات جدی روبرو شده است. برت کاوانا گزینه پیشنهادی ترامپ در آستانه رای‌گیری سنا درباره صلاحیتش برای عضویت در دیوان عالی با اتهام آزار جنسی روبرو شده است. با این حال ترامپ صداقت زنی که نامزد موردنظرش را متهم کرده زیر سوال برده است. کریستین بلازی فورد مدعی است که برت کاوانا نامزد عضویت در دیوان عالی امریکا، سال ۱۹۸۲ در یک مهمانی تلاش کرده او را آزار دهد. به‌گزارش یورونیوز، برت کاوانا و کریستین بلازی فورد در آن زمان هر دو به دبیرستان می‌رفتند.

دونالد ترامپ به‌دنبال بازنشستگی یکی از ۹ قاضی دیوان عالی، برت کاوانا را برای عضویت مادام‌العمر در این نهاد معرفی کرد. او که در روزهای گذشته از انتقاد از کرستین بلازی فورد که دارای دکترای روانشناسی است خودداری کرده بود، گفته: «شکی ندارم که اگر حمله به دکتر فورد به آن بدی که او مدعی است صورت گرفته بود بلافاصله شکایت قضایی از سوی او یا والدینش با کمک مقامات پلیس مطرح شده بود.»

کریستین بلازی فورد در حالی ادعای خود را مطرح کرده که سنا در حال بررسی صلاحیت کاوانا است. گفته شده، وکیل کریستین بلازی فورد که ساکن کالیفرنیا است در حال مذاکره با کمیته قضایی مجلس سنا در مورد احتمال ادای شهادت موکلش در برابر این کمیته است. اعضای دموکرات مجلس سنا خواستار بررسی ادعای کریستین بلازی فورد شده‌اند. کمیته قضایی مجلس سنای امریکا هفته گذشته پس از ادعای کریستین بلازی فورد رای‌گیری در مورد صلاحیت کاوانا را به تاخیر انداخت. تایید عضویت برت کاوانا موقعیت محافظه‌کاران را در دیوان عالی ایالات متحده در برابر قضاتی که در موضوعات اجتماعی عقاید لیبرال دارند تقویت می‌کند.

نشنال اینترست با اشاره به تصمیم‌گیری دشوار جمهوری‌خواهان درباره گزینه ترامپ نوشته: «اگر کاوانا از ورود به دیوان عالی محروم شود تنها هزینه کوچکی برای اشتباهات بزرگ گذشته جمهوری‌خواهان است. اما اگر این حزب بر دفاع از او اصرار کند لیبرال‌ها بطور قطع در انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر جبران مافات می‌کنند.»

در این مطلب آمده: با انبوهی از مشکلات پیش آمده برای کاوانا چه باید کرد؟ اگر اتهامات کاوانا ثابت شود یک راه‌حل بسیار ساده، این است که نامزدی او لغو شود و جمهوری‌خواهان به سرعت شخص دیگری را برای این مقام معرفی کنند. اما اگر داستان فورد همچنان در لفافه و بی‌نتیجه باقی بماند نباید اجازه داد این موضوع بیش از این ادامه یابد؛ (به‌ویژه این‌که) دشوار بتوان تصور کرد که دموکرات‎ها در برابر جمهوری‌خواهان کوتاه بیایند و این فرض را که حزب ترامپ و سناتور اهل آلاباما هیچ مشکل اخلاقی ندارند را بپذیرند... با این استدلال، اگر کاوانا از ورود به دیوان عالی محروم شود، این تنها هزینه‌ای کوچک برای اشتباهات بزرگ گذشته جمهوری‌خواهان است. اما اگر جمهوری‌خواهان بخواهند همچنان از کاوانا دفاع کنند، لیبرال‌ها با اطمینان‌خاطر در انتخابات نوامبر جبران این هزینه را خواهند کرد.

 

 

ارسال نظر