خط و نشان پکن و مسکو برای ایالات متحده

۱۳۹۷/۰۶/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۹۷۵
خط و نشان پکن و مسکو برای ایالات متحده

گروه جهان|

 دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، که در سال جاری 250 میلیارد دلار تعرفه بر کالاهای چینی اعمال کرده، قصد دارد با اعمال تحریم‌ دست پکن را در همکاری‌های نظامی با روسیه ببندد. واشنگتن در همین راستا اعلام کرده که واحد تجهیزات ارتش چین را به‌دلیل خرید جنگنده و پدافند هوایی از روسیه تحریم کرده است. بدین‌ترتیب این واحد و مدیر آن از دسترسی به نظام مالی امریکا محروم می‌شوند. این نخستین‌بار است که دولت امریکا یک خریدار تسلیحات نظامی روسیه را تحریم می‌کند.

به‌گزارش رویترز، وزارت خارجه امریکا اعلام کرده این تحریم‌ها علیه اداره توسعه تجهیزات ارتش جمهوری خلق چین و به‌دلیل نقض تحریم‌های امریکا و خرید سامانه‌های پدافند موشکی و جنگنده از روسیه اعمال شده است. گفته شده، «لی شانگفو» مدیر این نهاد نظامی چینی نیز تحریم شده است. وزارت خارجه امریکا گفته، این تحریم‌ها در خصوص خرید ۱۰ جنگنده‌های سوخو ۳۵ در سال ۲۰۱۷ و همچنین سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ در سال ۲۰۱۸ از روسیه است. وزارت خارجه امریکا همچنین اعلام کرده، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده اداره توسعه تجهیزات ارتش چین و لی شانگفو را در فهرست نهادهایی که امریکایی‌ها نباید با آنها معامله کنند، قرار می‌دهد. تحریم‌های تازه بر اساس قانونی موسوم به «کاتسا» اعمال شده‌اند. کاتسا به‌دلیل اتهام‌های وارد شده به مسکو در مورد الحاق شبه‌جزیره کریمه اوکراین، دخالت‌ها در سوریه و دخالت‌ها در انتخابات امریکا تصویب شده‌ است.

دولت امریکا همچنین ۳۳ موسسه و اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با نهادهای نظامی و اطلاعاتی روسیه را براساس قانون کاتسا تحریم کرده است. یک مقام ارشد امریکا گفته، هرکس با نهادها و افرادی که در فهرست خزانه‌داری امریکا قرار دارند معامله کند، مانند این نهاد چینی مورد تحریم قرار خواهد گرفت؛ هم‌اکنون ۷۷نفر در این فهرست قرار دارند. این تحریم‌ها، دارایی‌ها و اموال این افراد و شرکت‌ها در امریکا را مسدود خواهد کرد و شهروندان امریکایی نیز اجازه همکاری و معامله تجاری با آنها را ندارند. گفته شده، ترامپ پنج‌شنبه یک فرمان اجرایی امضا کرد که اجرای تحریم‌ها علیه روسیه را تسهیل می‌کند. انتقاد‌های امریکا به روسیه در چند وقت اخیر به‌دلیل احتمال دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا و همچنین مداخله‌اش در جنگ سوریه شدت گرفته است.

  هشدار مسکو و پکن

در پی اعلام تحریم‌های جدیدی از سوی امریکا، پکن و مسکو به این اقدام واکنش نشان داده و آن را شدیدا محکوم کردند. به گزارش اسپوتنیک، وزارت خارجه چین اعلام کرده قویا از امریکا می‌خواهد که این تحریم‌ها علیه ارتش چین را بردارد در غیر این صورت عواقب آن را بپذیرد. سخنگوی وزارت خارجه چین با اعلام اینکه پکن با تحریم‌ها مخالف است، گفته: «اقدامات طرف امریکایی نقض اصول اولیه روابط بین‌المللی است. اقدامات طرف امریکایی روابط میان نیروهای مسلح چین و امریکا را تضعیف می‌کند. همکاری روسیه و چین از جمله در حوزه‌های دفاعی نقض قوانین بین‌المللی و علیه کشور ثالثی نیست به همین دلیل پکن به ارتقای روابط با مسکو با وجود تحریم‌های امریکا ادامه می‌دهد.»

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه، نیز هشدار داده این کار بازی کردن با آتش و یک اقدام احمقانه و خطرناک است. ریابکوف گفته: «ما به عاملان این ماشین تحریم‌ها در واشنگتن توصیه می‌کنیم دست‌کم به صورت ظاهری تاریخ ما را خوانده و دست از اینگونه اقدامات بیهوده بردارند. برای آنها خوب است که مفهوم ثبات جهانی را به خاطر داشته باشند، ثبات جهانی که که با این دست تشدید تنش‌های غیرمحتاطانه متزلزل می‌شوند.»

  تعرفه‌های جدید و هشدار «آی‌ام‌اف »

امریکا در شرایطی روسیه و چین را تحریم کرده که هفته پیش نیز (۱۷ سپتامبر) از وضع تعرفه‌های جدیدی بر کالاهای چینی خبر داده بود. دونالد ترامپ در پایان نشست افتتاحیه شورای ملی کارگران امریکا گفت: «قرار است که پول زیادی وارد خزانه ایالات متحده امریکا شود.» رویترز نوشته، بنا بر تصمیم جدید امریکا تعرفه‌هایی به ارزش تقریبی۲۰۰ میلیارد دلار به طیف گسترده‌ای از کالاهای وارداتی چینی شامل ۶هزار محصول مختلف از جمله تجهیزات الکترونیک، تجهیزات اینترنت و اتصال به وای‌-فای، دستگاه‌های دریافت و انتقال داده‌های صوتی و تصویری، محصولات مصرفی از مبلمان گرفته تا کیف‌های دستی و لوازم خانگی برقی، محصولات ساختمانی و تولیدات کشاورزی وضع می‌شود. چین به‌دنبال وضع این تعرفه‌ها، فهرستی از کالاهای امریکایی به ارزش ۶۰ میلیارد دلار را مشمول تعرفه اضافی کرد. تعرفه‌های اضافی هر دو کشور علیه یکدیگر از 24 سپتامبر (دوشنبه) اجرا خواهد شد. البته چین از این اقدام امریکا در سازمان تجارت جهانی شکایت کرده است؛ ضمن اینکه ترامپ، پکن را تهدید به وضع تعرفه ۲۶۷ میلیارد دلاری دیگر در صورت مقابله به مثل چین در برابر تعرفه‌های واشنگتن کرده است

این در حالی است که صندوق بین‌المللی پول (آی‌ام‌اف) نسبت به هزینه سنگین جنگ تعرفه‌ای دو کشور بر اقتصاد جهانی به‌شدت هشدار داده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌گری رایس مقام ارشد صندوق بین‌المللی پول گفته: «این صندوق همچنان در حال بررسی تاثیر تعرفه‌های چین-امریکا است؛ اما هزینه‌های اقتصادی به زودی به آن اضافه خواهد شد. با توجه به تشدید اعمال تعرفه‌ها، این موضوع می‌تواند هزینه اقتصادی قابل توجه‌ای بر جای بگذارد.» صندوق بین‌المللی پول ماه جولای نیز به ترامپ هشدار داده بود که جنگ تجاری می‌تواند به اقتصاد جهان ۴۳۰میلیارد دلار هزینه وارد کند و امریکا آسیب‌پذیر می‌شود. ایالات متحده در ۲۰۱۷میلادی ۳۷۶میلیارد دلار کسری تجاری با چین داشت. بسیاری از کالاهای وارداتی از شرکت‌های امریکایی هستند که مواد اولیه آن به‌دلیل هزینه ارزان کارگر به چین فرستاده می‌شود. دولت ترامپ بر این باور است که تعرفه‌ها برای امنیت ملی و حقوق معنوی کسب و کار امریکا ضروری هستند؛ ضمن اینکه به کاهش کسری تراز تجاری با امریکا کمک می‌کند. پکن بارها اعلام کرده که مخالف جنگ تجاری است؛ اما برای حفاظت از اقتصاد خود تلافی می‌کند.

 

ارسال نظر