دردسر رسوایی اخلاقی برای نامزد دیوان عالی امریکا

۱۳۹۷/۰۶/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۸۹۰

گروه جهان| برت کاوانا نامزد معرفی شده توسط دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا برای عضویت در دیوان عالی این کشور، با اتهام تعرض جنسی مواجه است. حزب دموکرات امریکا درخواست تعویق رای‌گیری بر سر عضویت کاوانا را خواستار شده است.

به گزارش دویچه‌وله، برت کاوانا پیش از آنکه به عضویت دیوان عالی امریکا درآید باید از خود در ارتباط با اتهاماتی که علیه او در رابطه با تعرض در چارچوب کمپین «من هم همینطور/#MeToo» مطرح شده است، دفاع کند. نشریه نیویورکر اتهاماتی را به نقل از زنی گمنام در این باره منتشر کرده بود. این زن که در مصاحبه‌ای با روزنامه واشنگتن پست نام خود را فاش کرده، کریستین بلیزی فورد است که ۵۱ سال دارد و استاد روانشناسی در دانشگاهی در کالیفرنیا است. او ادعا کرده در یک مهمانی در اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی توسط کاوانا مورد تعرض قرار گرفته است. فورد این ماجرا را چندی پس از آنکه ترامپ کاوانا را نامزد عضویت در دیوان عالی کرد، با نمایندگان دموکرات کنگره در میان گذاشت. کاوانا این اتهامات را بی‌اساس خوانده و قاطعانه رد کرده است. فاینستاین از حزب دموکرات گفته اف بی‌آی باید در این زمینه تحقیقات و نتیجه آن را پیش از رای‌گیری درباره عضویت کاوانا در دیوان عالی اعلام کند. شورای قضایی سنای امریکا قرار بود روز پنج‌شنبه‌ در این مورد رای‌گیری کند. چاک شومر، رهبر فراکسیون دموکرات‌ها در سنا تعویق رای‌گیری را خواستار شده تا مقامات بتوانند «اتهامات قابل باور و جدی» مطرح شده علیه کاوانا را مورد بررسی قرار دهند. اما حزب جمهوری‌خواه به این مساله انتقاد دارد و تاکتیک‌ها و انگیزه‌های دموکرات‌ها را پرسش‌برانگیز خوانده است. یک سخنگوی سناتور چاک گرسلی رییس شورای قضایی سنا گفته است فاینستاین ‌بایستی درخواست خود را در این زمینه پیشتر مطرح می‌کرد و نه در زمان رای‌گیری.

در صورت عضویت کاوانا در دیوان عالی امریکا که بالاترین مرجع تصمیم‌گیری درباره بسیاری از مسائل سیاسی و اجتماعی در این کشور است، این نهاد تا چند دهه تحت تاثیر گرایش‌های جمهوری‌خواهان قرار خواهد گرفت. پیش از کاوانا، نیل گورساچ به پیشنهاد دونالد ترامپ به عضویت دیوان عالی امریکا در آمد. با عضویت گورساچ، جمهوری‌خواهان پنج کرسی از نه کرسی مهم‌ترین نهاد قضایی امریکا را به دست آوردند. به گفته فاینستاین، اگر کاوانا هم موفق به ورود به دیوان عالی شود، یک رای سرنوشت‌ساز در برخی از مهم‌ترین موضوعات دوران حاضر امریکا خواهد داشت.

 

ارسال نظر