متحد سابق ترامپ در هم شکست

۱۳۹۷/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۶۹۳
متحد سابق ترامپ در هم شکست

همکاری «پل مانافورت» با «رابرت مولر»

گروه جهان|

 رییس سابق تیم انتخاباتی دونالد ترامپ اتهاماتش را پذیرفته و اعلام کرده که در ازای کاهش اتهامات خود با رابرت مولر بازرس ویژه تحقیقات درباره دخالت احتمالی روسیه در انتخابات امریکا همکاری تام خواهد داشت، خبری که می‌تواند کابوسی تمام‌عیار را برای رییس‌جمهوری امریکا رقم برند. پل مانافورت که پیش از این به اتهام کلاهبرداری مالیاتی و بانکی محکوم شده بود، اتهاماتی دیگر از جمله توطئه علیه امریکا را پذیرفته است. او در دادگاهی که در آن محاکمه می‌شد بیانیه‌ای را در مورد همکاری‌ با مولر امضا کرده است.

به گزارش دویچه‌وله، بر اساس این بیانیه، مانافورت آماده همکاری با ماموران تحقیق درباره دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‎جمهوری امریکا است. او در این رابطه با رابرت مولر صحبت خواهد کرد. مانافورت در دو مورد اتهامات وارد شده به خود را پذیرفته است: توطئه حقه‌بازی و تقلب علیه ایالات متحده و توطئه برای جلوگیری از تحقیقات دادگستری. در این میان کاخ سفید اعلام کرده آنچه مانافورت به آن اعتراف کرده هیچ ارتباطی با ترامپ و کارزار انتخاباتی او ندارد. اتهامات علیه مانافورت بسیار سنگین‌اند، اما اتهاماتی که او بدان اعتراف کرده به دوره پیش از همکاری‌اش با تیم ترامپ مربوط می‌شود. دادستانی از پولشویی، اظهارات نادرست و توطئه سخن می‌گوید. اتهامی که بر پایه تحقیقات تیم مولر تنظیم شده از جمله می‌گوید که مانافورت بدون رعایت اصول و دادن اطلاع به مقامات مسوول، برای ویکتور یانوکوویچ رییس‌جمهور سابق اوکراین که حامی روسیه بود، کار کرده است.

در اعلام جرم علیه مانافورت گفته شده او پول حاصل از کار برای یاناکوویچ را که چندین میلیون دلار بوده، از طریق چندین شرکت در داخل و خارج امریکا شسته است. ممکن است که او بدین دلیل به بیش از 10 سال حبس محکوم شود. مانافورت در نخستین دور دادگاه به اتهام کلاهبرداری مالیاتی و بانکی محکوم شده بود. هنوز مجازات او در رابطه با این محکومیت اعلام نشده است. همراه با مانافورت، متهم دیگر پرونده «ریک گیتس» که مشاور سیاسی است هم محاکمه می‌شود. در ابتدا هر دو متهم اعلام کرده بودند که بیگناه هستند اما سپس گیتس سخنانی را ایراد کرد که به ضرر مانافورت بود و در ضمن و بر وزن اتهامات علیه خودش هم می‌افزود. از آنجا که اکنون مانافورت حاضر به همکاری شده، دیگر لازم نیست در دادگاه دیگری که قرار بود هفته آینده شروع ‌شود، حضور یابد. البته این دادگاه باید نخست قرار میان دادستانی و مانافورت را به رسمیت بشناسد. مانافورت از ژوئن تا اوت ۲۰۱۶ رییس ستاد انتخاباتی ترامپ بود. او مسوول مهم‌ترین اجلاس حزب جمهوری‌خواه بود که در آن ترامپ توانست از نامزدی برای این حزب اطمینان حاصل کند. ترامپ گرچه بارها اعلام کرده هیچ قراری با روسیه در رابطه با حمله هکرها علیه کلینتون (رقیب انتخاباتی‌اش) نداشته اما اتهام حمایت روسیه از او در انتخابات امریکا باری سنگین برای ریاست‌جمهوری ترامپ بوده است.

    هراس از خیانت متحد سابق

پایگاه خبری تحلیلی وکس نوشته، این پنج کلمه باید ترامپ را به‌شدت بتراسند: «مانافورت موافقت کرده همکاری کند.» این کلمات برای ترامپ ترسناکند چرا که می‌تواند به یک فاجعه سیاسی برای ترامپ ختم شود. اندرو پروکوپ کارشناس حقوقی می‌گوید: «هدف اصلی مولر از ایراد اتهام مالی علیه مانافورت این بود که متحد سابق ترامپ را تحت فشار بگذارد و حالا او قبول کرده که همکاری کرده و اطلاعات لازم را درباره ارتباط ستاد انتخاباتی ترامپ با روس‌ها در اختیار بازرس ویژه قرار دهد. مانافورت حداقل در یک مورد می‌تواند اطلاعات بسیار مهمی را در اختیار مولر قرار دهد؛ جزییات دیدار ژوئن 2016 میان پسر دونالد ترامپ و جرد کوشنر (داماد ترامپ) با وکیل روسی که مدعی شده بود می‌تواند اطلاعاتی را علیه هیلاری کلینتون در اختیار ستاد انتخاباتی ترامپ قرار دهد. از آنجایی که مانافورت در آن نشست حضور داشته می‌تواند اطلاعات دست اولی را در اختیار رابرت مولر قرار دهد که دقیقا آن روز پشت درهای بسته چه اتفاقی افتاد. اما این فقط نوک قله یخ است. مانافورت در جریان رقابت‌های انتخاباتی با اولگ دریپاسکا و کنستانتین کیلمنیک دو اولیگارش روس رابطه نزدیکی ‌داشته است. دریپاسکا زمانی مشتری مانافورت بوده است و کیلمنیک که هم مدت‌ها با مانافورت مراودات تجاری داشته، با سازمان اطلاعات روسیه روابط نزدیکی دارد. با توجه به این شرایط، ترامپ چقدر باید نگران باشد؟

وکس به نقل از لیزا کرن گریفن پروفسور حقوق دانشگاه دوک نوشته: «توافق همکاری با مانافورت در این مرحله، گام بسیار بزرگی برای مولر و تیم حقوقی اوست. درباره جزییات توافق چیزی نمی‌دانیم اما قطعا مانافورت نشان داده که اطلاعات ارزشمند و مهمی دارد که می‌تواند در ازای کاستن از اتهاماتش در اختیار مولر قرار دهد و این خبر خوبی برای ترامپ نیست.»

میریام بائر پروفسور حقوق دانشگاه بروکلین، نیز در این باره می‌گوید: «دادستان‌ها می‌توانند به چند طریق از همکاری متهمان استفاده کنند. سنتی‌ترین شکل آن، استفاده از متهمان در جایگاه شهود است، دقیقا همان کاری که تیم حقوقی مولر با ریک گیتس و علیه مانافورت در دادگاه انجام داد. اما یکی دیگر از روش‌ها تایید اسناد و مدارکی است که جمع‌آوری شده اما مانند یک پازل ناتمام قطعات گمشده‌ای دارد. مانافورت به عنوان مثال در پرونده روسیه‌گیت می‌تواند این قطعات گمشده را پر کند.» جد شوگرمن استاد حقوق دانشگاه فوردهام، نیز می‌گوید مهم است که مولر اطمینان کسب کند که عفو ریاست‌جمهوری نمی‌تواند مانافورت را از اتهاماتش برهاند. گرچه ترامپ برای جلوگیری از همکاری احتمالی مانافورت با مولر گفته بود که وی را مشمول عفو ریاست‌جمهوری می‌کند اما واقعیت این است که حجم اتهامات و گستردگی اتهامات مانافورت به حدی است که او با احتساب عفو ریاست‌جمهوری احتمالا دسترسی‌اش به ثروت و دارایی‌هایش را از دست خواهد داد اما احتمالا در قرارداد توافق همکاری با مولر این مورد را در نظر گرفته است.

نیویورک‌تایمز در واکنش به خبر همکاری مانافورت و ترامپ نوشته: «بار دیگر وزنه درخواست اجرای عدالت در مقابل درخواست رییس‌جمهور برای وفاداری سنگینی کرد. ما را ببخشید اما همین سه هفته پیش نبود که آقای رییس‌جمهور با عرض ارادت به رییس سابق ستاد انتخاباتی‌اش، او را که از همکاری با بازرس ویژه سر باز زده بود مردی شجاع خواند؟ ترامپ در آن زمان با تمجید از مانافورت، در واقع به مایکل کوهن وکیل سابقش که پذیرفته با مولر همکاری کند، طعنه زد. اما این ستایش زیادی از حد بود زیرا تصور ترامپ مبنی بر اینکه دزدان چیزی به اسم شرافت دارند خیلی زود نقش بر آب شد. مانافورت در هم شکست و پذیرفت که با بازرس ویژه همکاری تام و تمام داشته باشد. احتمالا آقای ترامپ الان حال خوشی ندارد...»

 

 

ارسال نظر