ائتلاف 60 گروه صنعتی امریکا علیه ترامپ

۱۳۹۷/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۵۲۰
ائتلاف 60 گروه صنعتی امریکا علیه ترامپ

گروه جهان|

بیش از 60 گروه صنعتی در ایالات متحده پس از ماه‌ها تقابل پشت‌پرده با تعرفه‌های تجاری دونالد ترامپ، چهارشنبه آشکارا ائتلافی را برای مبارزه آشکار با این سیاست تجاری تشکیل دادند، سیاستی که تاثیرات آن فراتر از تصورات اولیه بوده است.

به‌گزارش رویترز، گروم موسوم به «امریکایی‌های حامی تجارت آزاد» پس از آن شکل گرفت که دونالد ترامپ تلاش کرد استفاده از تعرفه را عامل بهبود وضعیت اقتصادی امریکا معرفی کند که مشاغل زیادی در ایالات متحده ایجاد خواهد کرد. نیکل واسیلاروس، لابی‌گر ارشد انجمن ملی تولیدکنندگان دریایی که اعضایش پس از افزایش 35 درصدی هزینه‌ها در ماه‌های اخیر بطور چشمگیری افزایش یافته، در این باره می‌گوید: «خیلی از گروه‌های ذی‌نفع دیگر هستند که فکر می‌کنند تاثیرات سیاست‌های تجاری ترامپ و افزایش تعرفه‌ها قرار نیست دامن آنها را بگیرد اما تاثیر این سیاست‌ها سرانجام همه را درگیر خواهد کرد.»

دونالد ترامپ تاکنون بر 50 میلیون از کالاهای چینی 25 درصد تعرفه وضع کرده است، کالاهایی که اغلب شامل ماشین‌آلات صنعتی و قطعات الکترونیک از جمله تجهیزات نیمه‌هادی می‌شود. همچنین فهرستی 200 میلیون دلاری وجود دارد که قرار است دولت امریکا بزودی برای آنان تعرفه در نظر بگیرد. این در حالی است که ترامپ اخیرا نیز تهدید کرده که آمادگی دارد تا بر روی 267 میلیارد دلار کالای دیگر چینی نیز تعرفه اعمال کند که تقریبا مجموع کالاهای چینی صادرشده به ایالات متحده را شامل می‌شود. چین تهدید کرده است که دست به اقدام متقابل خواهد زد. به اعتقاد ناظران، این اقدام متقابل می‌تواند علیه شرکت‌های ایالات متحده در خاک چین باشد.

ائتلاف گروه‌های صنعتی که چهارشنبه اعلام حضور کرده شامل نمایندگان برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های امریکایی از جمله شرکت‌های نفتی چون اکسون موبیل، شورون و انجمن صنایع خرده‌فروشی دیده می‌شود.

دین گارفیلد مدیر اجرایی شورای صنعت فناوری اطلاعات که شرکت‌هایی چون مایکروسافت و گوگل از اعضای آن هستند، می‌گوید: «در هشت ماه گذشته تلاش‌های پشت پرده بسیاری در جریان بود تا بتوان رییس‌جمهوری و دولت را قانع کرد که تعرفه‌ها کارگر نخواهند افتاد و هنوز هم بر این باوریم که دیر نشده است.»

گفته شده، اعضای ائتلاف گروه‌های صنعتی قصد دارند تا نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره را در پنج ایالت اوهایو، پنسیلوانیا، ایندیانا و تنسی هدف قرار دهند. این ائتلاف از نمایندگان خواهد خواست تا درباره مسائل تجاری با نمایندگان گفت‌وگو کنند. این گروه قصد دارد تا دایره فعالیت خود را تا پایان سال جاری میلادی به 12 ایالت گسترش دهد.

فایننشال‌تایمز نیز دوشنبه گزارش داده پس از اینکه ترامپ تهدید کرد بر تمام کالاهای چینی تعرفه وضع خواهد کرد، دولت چین از مدیران ارشد بانک‌های وال‌استریت و نهادهای مالی ایالات متحده برای نشستی فوری و اضطراری در پکن دعوت کرده است. منابع مطلع گفته‌اند که مقام‌های حزب کمونیست چین، روسا و مدیران ارشد بانک‌ها و نهادهالی مالی امریکا را برای حضور در نشستی با عنوان «میزگرد مالی چین و امریکا» که قرار است 16 سپتامبر در پکن برگزار شود، دعوت کرده است. پیش از این نشست قرار است جلسه‌ای نیز به ریاست وانگ چیشان معاون رییس‌جمهوری چین، برگزار شود. از جمله امریکایی‌هایی که به نشست هفته آینده در پکن دعوت شده‌اند استفان شوارتزمن رییس شرکت خدمات مالی بلک‌استون و روسای سیتی‌گروپ، گلدمن ساکس، جی‌پی مورگان، مورگان استنلی و هانک پالسون وزیر خرانه‌داری سابق امریکا هستند.

  سایه استیضاح

مخالفت‌ها با ترامپ در شرایطی بالا گرفته که ششم نوامبر قرار است انتخابات سرنوشت‌ساز میان‌دوره کنگره برگزار شود و نظرسنجی‌ها این احتمال را مطرح کرده‌اند که دموکرات‌ها این شانس را دارند تا در انتخابات اکثریت لازم را برای به استیضاح کشیدن ترامپ به دست آوردند. به گزارش سی‌ان‌بی سی، نیت سیلو پیش‌بینی ‌کننده انتخابات در امریکا، گفته: «شانس دموکرات‌ها برای تصاحب کرسی‌های کنگره در انتخابات پیش‌رو ایالات متحده به نسبت جمهوری‌خواهان حداقل ۶۸.۵ درصد و حداکثر ۷۵ درصد است.» به موجب قانون اساسی امریکا، برای استیضاح رییس‌جمهوری به رای حداکثری مجلس نمایندگان نیاز است. بیل کلینتون رییس‌جمهوری پیشین امریکا در سال 1998 در مجلس نمایندگان استیضاح، اما در سال 1999در مجلس سنا تبرئه شد.

علاوه بر فشار صاحبان کسب و کار امریکایی بر دولت ایالات متحده، فضای سیاسی این کشور نیز به‌شدت مخالف دونالد ترامپ ارزیابی می‌شود. جرقه این تلاطم سیاسی با انتشار مقاله‌ای در نیویورک‌تایمز به قلم یکی از اعضای دولت ترامپ زده شد که خواسته بود نامش فاش شود. این فرد از تشکیل گروه مقاومت در داخل دولت امریکا برای جلوگیری از ضربه زدن سیاست‌های ترامپ به این کشور خبر داده بود. پیش از آن نیز بخش‌هایی از کتاب جنجالی باب وودوارد روزنامه‌نگار امریکایی، با عنوان «ترس: ترامپ در کاخ سفید» منتشر شده بود که فضای کاخ سفید را آشفته توصیف می‌کند، جایی که کارکنان آن سعی می‌کنند از خرده‌گیری‌های رییس‌جمهوری طفره بروند. وودوارد در این کتاب به زمامداری ترامپ نظری افکنده و هدایت مغشوش ترامپ و حس انزجار در میان دستیاران ارشد وی را شرح داده است.

در همین حال اندرو هال وکیل پرونده رسوایی واترگیت، پیش‌بینی کرده ترامپ بی‌تردید استیضاح می‌شود. به گزارش نشریه هیل، هال که وکالت مشاور ارشد ریچارد نیکسون رییس‌جمهوری اسبق امریکا در رسوایی واترگیت را برعهده داشت، گفته: «تاریخ با ترامپ تکرار می‌شود، زیرا تعداد بیشتری از دستیاران او در دام تحقیقات پرونده دخالت روسیه در انتخابات 2016 امریکا می‌افتند.»

 

ارسال نظر