محافظه‌کاران شورشی به‌دنبال عزل «می»

۱۳۹۷/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۵۱۹
محافظه‌کاران شورشی به‌دنبال عزل «می»

گروه جهان| طلا تسلیمی|

 قانون‌گذاران شورشی حزب محافظه‌کار آشکارا از چگونگی و زمان برکناری ترزا می ‌رهبر حزب و نخست‌وزیر بریتانیا سخن می‌گویند. انتشار این خبر در حالی که مساله جمع کردن امضا برای استیضاح ترزا می‌هنوز منتفی نشده، از شرایط ناخوشایندی حکایت دارد که نخست‌وزیر بریتانیا در آن گرفتار است. بحران برای دولت ترزا می‌سال گذشته و پس از برگزاری انتخابات زودهنگام آغاز شد، اما آشفتگی‌ها در لندن و تهدیدها علیه نخست‌وزیری از ماه گذشته و پس از توافق بر سر برنامه برگزیت حامی تجارت با اروپا موسوم به «طرح چکرز»، شدت گرفت. این طرح با انتقادهای شدید حامیان برگزیت سخت در بریتانیا مواجه شد و در اتحادیه اروپا نیز بسیاری بر این باورند که طرح عملا قابل اجرا نخواهد بود. بروکسل اما سعی دارد با حمایتی مبهم از ترزا می، از احتمال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون توافق بکاهد. میشل بارنیه مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا از احتمال دستیابی به توافق در دو ماه آینده خبر داده است که احتمالا چندان با تهدید مطرح شده علیه دولت ترزا می‌بی‌ارتباط نیست.

به گزارش بلومبرگ، بریتانیا و اتحادیه اروپا برای برگزاری نشست ویژه‌ای در ماه نوامبر برای امضای توافقنامه برگزیت آماده می‌شوند و به‌گفته افراد آگاه، خبر رسمی برگزاری نشست در چند روز آینده اعلام خواهد شد. به‌گفته افراد آگاه از روند مذاکرات، اگرچه دو طرف هنوز بر سر برخی مسائل اساسی اختلاف‌نظر دارند، اما اتحادیه اروپا برای برگزاری نشستی در نیمه ماه نوامبر آماده می‌شود تا رهبران دو نشست بطور رسمی بر سر شرایط جدایی توافق کنند. میشل بارنیه مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا در امور برگزیت، هم گفته احتمال اینکه مذاکرات در ۶ تا ۸ هفته آینده به نتیجه برسند، وجود دارد. بارنیه تاکید کرد اگر بریتانیا و اتحادیه اروپا رویکرد واقع‌بینانه‌ای داشته باشند، می‌توانند تا اوایل نوامبر بر سر شرایط جدایی به توافق برسند.

با وجود فضای مثبت گفت‌وگوها بین بریتانیا و اتحادیه اروپا، ترزا می‌با تهدیدهای جدیدی از سوی قانون‌گذاران هم‌حزبی خود مواجه شده است. ایندیپندنت از گردهمایی 50 قانون‌گذار حزب محافظه‌کار عضو گروه تحقیقات اروپایی در روز سه‌شنبه برای بررسی چگونگی و زمان برکناری ترزا می‌خبر داد. مایکل گوو وزیر محیط‌زیست این مذاکرات را «گفت‌وگوهای بی‌پایه و اساس» خواند و هرگونه تهدیدی برای موقعیت نخست‌وزیر را رد کرد و گفت قانون‌گذاران محافظه‌کار بایستی از برنامه ترزا می‌برای خروج از اتحادیه اروپا تا پایان ماه مارس آینده، حمایت کنند.

گفته شده مذاکرات حول محور زمان رای عدم اعتماد به نخست‌وزیر می‌چرخیده که به حمایت دست‌کم 48 نماینده حزب محافظه‌کار نیاز دارد. با این حال، تاکنون تنها 35 قانون‌گذار حمایت خود را از رای عدم اعتماد به ترزا می‌به گراهام برادی رییس کمیته قانون‌گذاران اعلام کرده‌اند. با وجود این شورش آشکار، به نظر می‌رسد گروه تحقیقات اروپایی که حامی برگزیت سخت است، هنوز قدرت لازم برای رای عدم اعتماد به ترزا می‌را ندارد. حتی در صورت جمع شدن 48 امضا و برگزاری جلسه رای اعتماد در پارلمان، انتظار می‌رود ترزا می‌به‌سادگی از آن پیروز بیرون بیاید. در حقیقت، اگر چنین اتفاقی بیفتد، امکان برگزاری رای عدم اعتماد دیگری علیه ترزا می‌تا یک سال آینده وجود نخواهد داشت و همین مساله بوده که سبب شده مخالفان نخست‌وزیری تاکنون از چنین اقدامی خودداری کنند.

گروه تحقیقات اروپایی بیشتر به پیروزی بر سر «رای معنی‌دار» در خصوص توافقنامه برگزیت اطمینان دارد که شکستی سنگین برای ترزا می‌خواهد بود و می‌تواند نخست‌وزیری را به کناره‌گیری وادار کند. استیو بیکر وزیر پیشین برگزیت ادعا کرده بیش از 80 قانون‌گذار محافظه‌کار حامی برگزیت به رد توافق بالقوه رای خواهند داد.

مخالفت قانون‌گذاران حامی برگزیت با هر توافق احتمالی به‌ویژه بعد از معرفی طرح چکرز، شدت گرفته است. حتی اختلاف‌نظرها در گروه تحقیقات اروپایی بر سر شدت مخالفت با طرح چکرز، این گروه را از منتشر کردن پیش‌نویس برگزیت که وعده آن را داده بودند، بازداشت.

ترزا می‌در جلسه غیررسمی سران اتحادیه اروپا که چهارشنبه آینده در سالزبورگ برگزار می‌شود، برنامه دولت خود را در ارتباط با برگزیت اعلام خواهد کرد. این در حالی است که به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا قصد دارد با در نظر گرفتن مشکلات داخلی بریتانیا، تااندازه ممکن به ترزا می‌کمک کند.

برنامه‌ریزی برای نشستی با هدف نتیجه‌گیری از مذاکرات جدایی را می‌توان نشانه‌ای از اعتماد فزاینده دولت‌های اروپایی به دستیابی به توافق بر سر شرایط خروج بریتانیا، قلمداد کرد. ارزش پوند هم که در سراسر تابستان در پی نگرانی‌ها از فروپاشی مذاکرات در نوسان بود، در روزهای اخیر در پی انتشار اخبار مثبت درباره چشم‌انداز دستیابی به توافق، افزایش یافت.

بزرگ‌ترین مشکلی که باید در مذاکرات در دو ماه آینده به آن رسیدگی شود، مساله اجتناب از ایست‌های بازرسی گمرکی و پلیس در مرزهای بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند پس از برگزیت است. این مساله که برای دو طرف اهمیت زیادی دارد، برای چند ماه مذاکرات را به بن‌بست کشاند. میشل بارنیه در تلاش برای حل مساله، توافق بر سر برنامه مساعدت در جهت جلوگیری از مرز سخت را مطرح کرد. دو طرف در مذاکرات بر سر این پیشنهاد پیشرفت‌هایی داشتند، اما تا نهایی‌شدن توافق راه زیادی مانده است. با این حال، بارنیه روز دوشنبه گفت دستیابی به توافق بر سر شرایط خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در 6 تا 8 هفته آتی، «واقع‌بینانه» می‌داند و فکر می‌کند دو طرف می‌توانند تا پیش از ماه نوامبر به توافق برسند.

 

ارسال نظر