تقابل کاخ سفید با سیلیکون‌‌ولی

۱۳۹۷/۰۶/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۲۶۰
تقابل کاخ سفید با  سیلیکون‌‌ولی

گروه جهان

رییس‌جمهوری امریکا گفته شرکت اپل اگر می‌خواهد از تبعات تعرفه‌های واشنگتن بر کالاهای چینی در امان بماند، باید چین را ترک کرده و محصولاتش را در ایالات متحده تولید کند. دونالد ترامپ در شرایطی از اپل خواسته تا چین را ترک کند که رابطه دولت امریکا و سیلیکون‌ولی مرکز صنعت تکنولوژی امریکا و قلب نوآوری جهان چندان حسنه نیست.

به گزارش رویترز، اپل دو روز پیش در نامه‌ای به مقام‌های تجاری امریکا گفته بود دور بعدی تعرفه‌های واشنگتن علیه چین طیف گسترده‌ای از محصولات این شرکت را نیز تحت تاثیر قرار داده و قیمت آنها را بالا می‌برد. شرکت اپل در نامه خود خطاب به رییس‌جمهوری امریکا آورده بود: «بار تعرفه‌های وضع شده بیشتر روی دوش امریکا خواهد کرد افتاد تا چین.» ساعت اپل یکی از محصولاتی است که این شرکت در نامه خود به افزایش قیمت آن اشاره کرده است.

دونالد ترامپ اما در توییتی نوشته است: «بهای محصولات اپل شاید به‌دلیل تعرفه‌های گسترده‌ای که علیه چین وضع خواهیم کرد، افزایش پیدا کند اما راه آسانی وجود دارد که مالیاتی بر این محصولات وضع نشود و از مشوق‌های مالیاتی برخوردار شود.» او خطاب به این شرکت گفته: «محصولات خودتان را به جای چین در امریکا تولید کنید. همین حالا احداث کارخانه‌های جدید را شروع کنید.»

رییس‌جمهوری امریکا اخیرا پس از انتشار گزارش افزایش کسری تجاری چین و امریکا که با وجود سیاست‌های سخت‌گیرانه تجاری دولت فعلی امریکا بیشتر شده گفته قصد دارد دور تازه‌ای از تعرفه‌ها را بر 267 میلیارد دلار کالای چینی وضع کند. به اعتقاد کارشناسان، بخش فناوری یکی از بازندگان اصلی این تعرفه‌های خواهد بود زیرا بهای واردات قطعات کامپیوتری را بسیار بالا خواهد برد. چین و امریکا پیش از این هر کدام بر بیش از 50 میلیارد دلار از کالاهای یکدیگر تعرفه وضع کرده بودند. چین تهدید کرده که در صورت وضع تعرفه‌های جدید، دست به اقدامات تلافی‌جویانه خواهد زد.

نشریه فایننشال‌تایمز نوشته، اپل که یکی از بزرگ‌ترین برندگان سیاست اخیر کاهش مالیات بوده، به‌دنبال راهی برای برجسته کردن نقش فعلی خود در حمایت از کارخانه‌های امریکایی است. محصولات محبوب اپل از جمله آیفون، آی‌پد و ساعت اپل شامل قطعات و موادی است که در ایالات متحده تولید می‌شود یا با استفاده از تجهیزاتی ساخته شده‌اند که تامین‌کنندگان مستقر در ایالات متحده آنها را فراهم کرده‌اند مانند میکروچیپ‌های شرکت اینتل و شیشه‌های شرکت کورنینگ.

شرکت اپل اعلام کرده که انتظار دارد در سال جاری میلادی 55 میلیارد دلار به تامین‌کنندگان امریکایی قطعات موردنیاز خود پرداختی داشته باشد. این رقم در سال گذشته 50 میلیارد دلار بوده است. مشارکت مستقیم اپل در اقتصاد امریکا در 5 سال آینده چیزی حدود 350 میلیارد دلار ارزیابی شده است.

گفته شده، تیم کوک مدیرعامل شرکت اپل، همواره تلاش کرده تا با سیاست‌های سختگیرانه تجاری دولت امریکا برخوردی دیپلماتیک داشته باشد. ضیافت ناهار در تعطیلات تابستانی ماه گذشته در باشگاه گلف بدمینستر ترامپ در همین راستا ارزیابی شده است. با این حال تیم کوک همواره آشکارا از سیاست‌های تجاری نظیر افزایش تعرفه‌های تلافی‌جویانه و سیاست‌های ضدمهاجرتی انتقاد کرده است.

اما این تنها اپل نیست که با سیاست‌های کاخ‌سفید درگیر شده است. اغلب شرکت‌های سیلیکون‌ولی با طیف گسترده‌ای از اتهامات دولت ترامپ روبرو شده‌اند از اتهام در پیش گرفتن رفتارهای ضدرقابتی گرفته تا تعصبات سیاسی و محدود کردن آزادی بیان. دونالد ترامپ چند هفته پیش با متهم کردن گوگل، قیس‌بوک و توییتر به حمایت از دیدگاه‌های دست راستی (لیبرال و دموکرات) مدعی شد که این شرکت‌ها اخبار خوب درباره دولتش را سانسور کرده و اخبار دروغ را در دسترس مخاطبان قرار می‌دهد. ترامپ هشدار داد که دستور تحقیقات در این باره را خواهد داد و این شرکت‌ها باید مراقب باشند.

به نوشته گاردین، واشنگتن همواره پکن را به سرقت مالکیت معنوی شرکت‌های ایالات متحده متهم می‌کند. کاخ‌سفید معتقد است که چین شرکت‌های امریکایی را وادار می‌کند تا فناوری‌‌های خود را در اختیار شرکت‌های چینی قرار دهند. به اعتقاد ترامپ، فشار تعرفه‌ای دولت امریکا احتمالا باعث خواهد شد تا چین از این رفتار خود دست بکشد. این در حالی است که اپل در نامه خود خطاب به ترامپ گفته بعید است که سیاست‌های یک‌جانبه‌گرایانه و وضع تعرفه‌های سنگین علیه کالاهای چینی بتواند چنین هدفی را محقق کند.

شبکه سی‌ ان بی‌‌سی نیز نوشته، تردیدی نیست که وزارت دفاع امریکا برای رقابت با چین و اثبات برتری ایالات متحده به کمک سیلیکون ولی نیاز دارد. اما پرسش این است که آیا سیلیکون ولی تمایلی به این همکاری دارد یا اینکه طبیعت مبارزه‌جوی ترامپ احتمال هر نوع همکاری را از میان برده است.

ویوک واثوا کارشناس فناوری اطلاعات دانشگاه مهندسی کارنگی ملون، در این باره می‌گوید: «الان زمانی است که دولت امریکا و شرکت‌های فناوری باید با هم همکاری کرده و در یک جبهه بجنگند. تنها در این صورت است که دشمنان ما نمی‌توانند سناریوهای بهتری را پیش ببرند. “

اما کارکنان شرکت‌های فناوری تمایلی به همکاری با ترامپ ندارند. گفته شده، در ماه‌های اخیر هزاران نفر از کارکنان حوزه فناوری از شرکت‌های بزرگی چون گوگل، آمازون و مایکروسافت، شورش‌های گسترده‌ای را علیه کارفرمایان خود در زمینه قراردادهای با دولت به راه انداخته‌اند و بخش عمده‌ای از این اعتراض‌ها نیز درباره استفاده از هوش مصنوعی گوگل در مقاصد نظامی بوده است. ناظران بر این باورند که با اوج گرفتن تنش‌های تجاری امریکا و چین، اگر سیلیکون‌ ولی همکاری با دولت ترامپ را نپذیرد، بخش بزرگی از معادلات کاخ سفید به هم خواهد ریخت.

 

ارسال نظر