آتش نیویورک‌تایمز در کاخ‌سفید

۱۳۹۷/۰۶/۱۷ - ۰۱:۳۶:۲۲
کد خبر: ۱۲۹۰۸۷
آتش نیویورک‌تایمز در کاخ‌سفید

گروه جهان|

انتشار مقاله‌ای از یک منبع ناشناس در روزنامه نیویورک‌تایمز به بحران تازه‌ای در دولت امریکا تبدیل شده است. نیویورک‌تایمز به نقل از یک مقام ارشد دولت دونالد ترامپ که نخواسته نامش فاش شود گفته او بخشی از نیرویی در دولت است که سعی دارد در برابر بدترین تمایلات رییس‌جمهور از امریکا محافظت کند. این فرد که خود را عضو گروه مقاومت خوانده، گفته ترامپ فاقد اصول اخلاقی و دمدمی مزاج است؛ وضعیتی که به تصمیم‌های نادرست و بی‌خردانه منجر می‌شود.

دونالد ترامپ ضمن ابراز تردید نسبت به وجود چنین مقامی در دولت از نیویورک تایمز خواسته نویسنده را معرفی کند. او در عین حال نویسنده این مطلب را «بی‌جربزه» و مقاله نیویورک‌تایمز را بی‌مایه خوانده است. این مقاله در فضای سیاسی واشنگتن هم واکنش‌های گسترده‌ای داشته است. از یک سوی برخی از وزرا و دست‌اندکاران دولت ترامپ ضمن انتقاد شدید از نویسنده، نوشتن یادداشت برای نیویورک‌تایمز را انکار کرده‌اند و از سوی دیگر سیاستمدارانی چون جان کری وزیر خارجه پیشین، هشدار داده‌اند که دولت درگیر یک بحران جدی و واقعی قانون اساسی است.

به گزارش یورونیوز، مقاله مقام ناشناس در صفحه ستون آزاد نیویورک‌تایمز و یک روز پس از آن منتشر شد که بخش‌هایی از کتاب باب وودوارد درباره کاخ سفید تحت ریاست ترامپ منتشر شد. کتاب باب وودوارد از روزنامه‌نگاران رسوایی واترگیت، می‎گوید مقام‌های ارشد دولت ترامپ برای حفاظت از مردم در برابر رییس‌جمهور امریکا به یک کودتای اداری دست زده‌اند. این از جمله شامل برداشتن اسناد مهم از روی میز کار او پیش از آن است که ترامپ فرصت امضای آنها را پیدا کند. در این کتاب که قرار است هفته آینده به بازار بیاید، وودوارد به نقل از مصاحبه‌شوندگان نوشته وزرا و مدیران دولتی بارها رییس‌جمهور را احمق و دروغ‌گو خوانده‌اند.

به این ترتیب مقاله تازه در نیویورک‌تایمز اذعانی مستقیم به در جریان بودن چنین کودتایی است. نویسنده می‌گوید که او عامل لیبرال‌ها نیست و در زمینه سیاست‌گذاری با بسیاری از تصمیم‌های دولت هم نظر است اما این تصمیم‌ها نه به‌خاطر ترامپ بلکه خلاف نظر او گرفته می‌شود. او گفته: «اعتقاد داریم که وظیفه اول ما خدمت به کشور است و رییس‌جمهور به رفتاری ادامه می‌دهد که برای سلامت جمهوری ما زیانبار است. برای همین بسیاری از منصوبان ترامپ قول داده‌اند آنچه در توان دارند برای حفاظت از نهادهای دموکراتیک و در عین حال خنثی کردن هوس‌های ناگهانی و غلط ترامپ انجام دهند.»

این مقام ناشناس نوشته: «همه کسانی که با رییس‌جمهور امریکا کار کرده‌اند می‌دانند که او به هیچ اصول اولیه ملموسی که تصمیماتش را هدایت کند پایبند نیست. ترامپ حتی به آرمان‌های دیرینه حزب جمهوری‌خواه مثل آزادی اندیشه، بازار آزاد و آزادی اجتماعی وابستگی نشان نمی‌دهد. سیاست خارجی را در نظر بگیرید: رییس‌جمهور ترامپ چه در انظار عمومی و چه بطور خصوصی به مستبدین و دیکتاتورها تمایل نشان می‌دهد، مثل ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه، و کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی.»

این مقام می‌گوید بسیاری از تحریم‌ها و اقدامات علیه روسیه خلاف خواسته رییس‌جمهور اعمال شده است. او در نهایت نسبت به سقوط ارزش‌های امریکا ابراز نگرانی کرده و نوشته است: «نگرانی بزرگ‌تر کاری نیست که ترامپ با مقام ریاست‌جمهوری کرده بلکه کاری است که ما به عنوان یک ملت اجازه داده‌ایم او با ما بکند. ما هم با او سقوط کرده‌ایم و اجازه داده‌ایم گفت‌وگوی ما از ادب و نزاکت خارج شود. ترامپ گفت که این مقاله واقعا مایه ننگ است.»

  واکنش‌ها به مقاله

این موضوع که مقام‌های ارشد در کاخ سفید در تلاش برای کارشکنی در سیاست‌های یک رییس‌جمهوری منتخب در امریکا هستند نگرانی‌های زیادی را حتی خارج از کاخ سفید ایجاد کرده است. دیوید فروم کارشناس جمهوری‌خواه که از منتقدان جدی ترامپ است این موضوع را بحران قانون اساسی خوانده است. او در نشریه آتلانتیک نوشته نویسنده با این کار دولت امریکا را به بحران خطرناک‌تری دچار کرده و با شعله‌ورتر کردن آتش پارانویا در رییس‌جمهوری او را بی‌پرواتر کرده است.

ترامپ خود در نخستین واکنش خود، در توییتر نوشت: «خیانت!» او سپس گفت که همه رسانه‌های ساختگی پس از پایان کار او به عنوان رییس‌جمهور تعطیل خواهند شد چون دیگر چیزی برای نوشتن ندارند. سارا هاکبی سندرز سخنگوی کاخ سفید، نیز در واکنش تندی گفته: «کسی که این مقاله را نوشته فریبکاری را بر حمایت از رییس‌جمهور منتخب ایالات متحده ترجیح داده است. او خود را بالاتر از کشور و غرورش را بالاتر از اراده مردم امریکا قرار داده است.»

مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا، ضمن اعلام اینکه نویسنده مقاله نیست، از نویسنده ناشناس انتقاد کرده، او را عاملی فریبکار و شاکی خوانده و گفته تنها راه پیش روی این فرد ترک کاخ سفید است. بی‌بی‌سی پیشتر نوشته بود: «از آنجا که تمرکز این مقاله بیشتر نحوه انجام امور خارجی است، احتمالا سوءظن‌ها به تیم سیاست خارجی ترامپ معطوف خواهد شد، مثلا در وزارت خارجه، شورای امنیت ملی و وزارت دفاع.»

سخنگوی استیو منوچین وزیر دارایی امریکا، هم این مقاله را غیرمسوولانه خوانده است. سخنگوی وزیر امنیت داخلی امریکا نیز گفته است اینگونه حملات سیاسی دون شأن وزیر و ماموریت این وزارتخانه است.

جان برنان رییس سابق سیا، اما این مقاله را سرپیچی فعالانه خوانده و گفته عامل آن وفاداری به امریکا بوده است. برنان از منتقدان سرسخت ترامپ به‌شمار می‌رود. جان کری وزیر خارجه سابق امریکا، هم هشدار داده دولت در میان یک بحران قانون اساسی واقعی است. به گزارش سی‌ان‌ان، جان کری گفته زمزمه‌هایی از استیضاح وجود دارد اما هیچ‌کس نمی‌خواهد وقوع یک بحران قانون اساسی را تسریع کند. کری گفته: «یک ریاست‌جمهوری داریم که از مسیر منحرف شده است.... ما رییس‌جمهوری داریم که قادر به انجام کارش نیست، کسی که اوقات تلخی دمدمی‌مزاجانه دارد، اطلاعات کافی در مورد خیلی از این تصمیم‌هایی که می‌گیرد، ندارد. همچنین می‌بینیم که افرادی اقدام به سرقت اسناد ریاست‌جمهوری از روی میز او می‌کنند... این یک بحران قانون اساسی واقعی است.»

 

 

ارسال نظر