کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۰۰۷

خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا در افغانستان شد

وزیر خارجه امریکا زلمای خلیل‌زاد، دیپلمات کارکشته را به عنوان مشاور ویژه در امور صلح افغانستان منصوب کرد. به گزارش آسوشیتدپرس، مایک پمپئو با اعلام خبر انتصاب زلمای خلیل‌زاد به عنوان مشاور ویژه در پرونده صلح افغانستان گفت این دیپلمات در سفر به پاکستان و هند او را همراهی خواهد کرد. خلیل‌زاد که اصالتا افغانستانی است، در دولت جورج بوش پس از سقوط طالبان در پی حملات ۱۱ سپتامبر به عنوان سفیر در افغانستان انتخاب شد. او سپس به عنوان سفیر در عراق و سازمان ملل متحد خدمت کرد.

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ترکیه

موسسه بین‌المللی اعتبارسنجی فیچ با انتشار گزارشی، رشد اقتصادی ترکیه در سال جاری را 3.8 درصد پیش‌بینی و اعلام کرد که سال آینده نیز این رقم نصف شده و حدود 1.9 درصد خواهد بود.

به گزارش ایرنا، موسسه فیچ اعلام کرده رشد اقتصادی ترکیه در سال آینده با کاهشی محسوس مواجه خواهد شد بطوری که از نرخ رشد 3.8 درصدی به رشد 1.9 درصدی نزول پیدا خواهد کرد. این موسسه چندی پیش، رشد اقتصادی ترکیه در سال جاری را 4.5 و برای سال آینده 3.6 درصد پیش‌بینی کرده بود. اصلاح ارقام پیش‌بینی رشد اقتصادی ترکیه در گزارش جدید نشانگر آن است که وضعیت اقتصادی ترکیه بی‌ثبات و با ابهامات گسترده‌ای مواجه است.

۵ کشته در اعتراض‌های بصره

در جریان ناآرامی‌های اخیر سیاسی و اقتصادی در بصره عراق، پنج معترض کشته و ۱۶ تن دیگر زخمی شدند. به گزارش یورونیوز، صدها عراقی خشمگین که در مراسم تشییع جنازه یاسر مکی معترض کشته‌شده، شرکت کرده بودند با نیروهای امنیتی درگیر شدند. منابع محلی گزارش داده‌اند که معترضان با کوکتل مولوتوف و سنگ به ساختمان فرمانداری بصره حمله و تلاش کردند راه‌های منتهی به محل را مسدود کنند. نیروهای امنیتی نیز در واکنش اقدام به تیراندازی و شلیک گاز اشک‌آور کرده‌اند. ساختمان‌های دولتی در شهر بصره طی هفته‌های اخیر هدف حملات تظاهرکنندگانی بوده‌اند که به بیکاری و فساد دولتی اعتراض دارند.

آرامکو عربستان به مالزی نفت خام می‌فروشد

شرکت ملی نفت عربستان اولین محموله نفت خام خود را ماه اکتبر به شرکت ملی نفت مالزی پتروناس می‌فروشد. به گزارش ایرنا، این اقدام در چارچوب پروژه مشترک پالایشگاهی پتروناس و آرامکو انجام می‌شود. پروژه مشترک نفتی عربستان و مالزی به ارزش 27 میلیارد دلار، در حدفاصل تنگه ملاکا و دریای جنوبی چین واقع شده که این منطقه مسیر اصلی حمل نفت و گاز خاورمیانه به چین و ژاپن و کره‌جنوبی است.

 

ارسال نظر