اخبار

۱۳۹۷/۰۶/۱۴ - ۰۰:۲۵:۲۵
کد خبر: ۱۲۸۹۲۴

دلالان شکر داخلی را خریداری و صادر می‌کردند

بهمن دانایی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس، در پاسخ به علت ممنوعیت صادرات شکر اظهار داشت: از آنجایی که تنظیم بازار این محصول بر عهده انجمن قند و شکر گذاشته شده 50-40 روز پیش متوجه شدیم که به یک‌باره حجم زیادی از شکر در بازار ناپدید می‌شود و پس از تحقیقاتی که انجام دادیم، متوجه شدیم که عده‌ای دلال با افزایش نرخ ارز روی به جمع‌آوری شکر از سطح بازار آورده و آن را به کردستان عراق و کشورهای آسیای میانه از جمله ازبکستان و ترکمنستان صادر می‌کنند. وی در توضیح این موضوع گفت: صادرات چیز بدی نیست، اما باید این نکته را هم یادآور شد که هر سال در کشور 2میلیون و 200 هزار تن شکر مصرف می‌شود که 2 میلیون تن آن سال گذشته از محل تولید داخل تامین شد، مضاف بر آنکه دولت شکر را جزو 25 قلم کالای اساسی در نظرگرفته که برای واردات آن ارز یارانه‌ای 4200 تومانی اختصاص می‌دهد، به تعبیر دیگر عده‌ای از این طرف تولید داخل را صادر می‌کنند و پول آن را در جیب می‌گذارند و از آن طرف باید دولت ارز یارانه‌ای بدهد تا شکر وارد شود. در حالی که بخش اعظمی از نیاز را خودمان می‌توانیم تامین کنیم.  رییس انجمن تولیدکنندگان قند و شکر به صراحت گفت: همان 40 روز پیش نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی نوشتیم و خواستار ممنوعیت صادرات این محصول شدیم تا در بازار داخل با مشکل مواجه نشویم.  وی همچنین خاطرنشان کرد: از 2 روز پیش تولید جدید شکر را آغاز کرده‌ایم و امیدواریم امسال نیز بخش اعظمی از نیاز داخل را تامین کنیم.  دانایی به مصرف‌کنندگان اطمینان خاطر داد که به اندازه نیاز شکر در انبارها موجود است.

افزایش ۳۰۰  درصدی قیمت فرش دستباف در سه ماهه امسال

عبدالله بهرامی رییس اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف کشور درباره وضعیت فرش دستباف، در کشور اظهار کرد: اعلام شدن نرخ ارز در کشور، بسته شدن صرافی‌ها و تحریم نمونه‌ای از افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت فرش دستباف در سه ماهه نخست امسال است. به گفته وی، نوسانات نرخ ارز در کشور توانسته بر مواد اولیه این صنعت تأثیرگذارد بطوریکه در گذشته این مواد اولیه را ۱۲ هزار تومان خرید و فروش می‌کردیم، اما هم اکنون این رقم به یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است. بهرامی، فرش دستباف را نخستین تحریم در این صنعت دانست و افزود: در حال حاضر فرش دستباف دارای مشکلاتی است که بیشتر این مشکلات ناشی از تحریم‌های داخلی است، بنابراین نبود مواد اولیه برای این صنعت و قیمت تمام شده توانسته اثر نامطلوبی در این صنعت داشته باشد. رییس اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف کشور، گفت: باتوجه به سود کم در این صنعت، سرمایه‌گذاری برای این صنعت دیگر مقرون به صرفه نخواهد بود. بهرامی، از به ثبت رسیدن فرش‌های دستباف خبر داد و گفت: بسیاری از فرش‌ها به ثبت رسیده‌اند و این درحالی است که فرش دستباف از منظر انواع طرح‌ها، هنوز با تولید رقبا فاصله دارد. وی با اشاره به وضعیت فرش دستباف در آینده، تصریح کرد: باید مطمئن بود که فرش دستباف در آینده به کمتر از نصف خواهد رسید چرا که اگر در گذشته بافنده به دومیلیون نفر می‌رسید در آینده این رقم نصف‌تر خواهد شد.

نیاز به رفع ابهام کالاهای وارداتی با ارز دولتی

علیرضا مناقبی رییس مجمع عالی واردات در پاسخ به این سوال که بالاخره چه میزان ارز دولتی به واردکنندگان تخصیص یافته و چرا آمار متناقض 9 میلیارد و 10 میلیارد و 16 میلیارد از سوی مسوولان اعلام شده؟ اظهار داشت: این سوال را ما نیز مکرر از مراجع ذیربط پرسیده ایم اما هیچ پاسخی دریافت نکرده ایم. باید مشخص شود میلیاردها دلار ارز دولتی به واردات کالا اختصاص یافته اما رسانه‌ها و مسوولان تنها بر سرانجام واردات خودرو و موبایل تمرکز کرده‌اند و سرنوشت بقیه ارز تخصیص‌یافته و اسامی دریافت کنندگان آن هنوز مشخص نیست. باید آنقدر سوال کنیم تا به جواب برسیم چون حق داریم که بدانیم و در صورت عدم دریافت جواب حق داریم که فکر کنیم پشت پرده مسائلی وجود دارد که نمی‌توانند در مورد آنها با مردم یا همان محارم که صاحب حق هستند صحبت کنند. وی با اشاره به اینکه کسانی که تا امروز از ارز دولتی استفاده کرده‌اند خیلی وابسته به بخش خصوصی واقعی در کشور نبوده‌اند، اظهارداشت: براین اساس تقاضای ما این است که شفاف سازی لازم صورت پذیرد وفهرست کامل دریافت کنندگان ارز اعلام شود تا مشخص شود این ارز به چه کسانی و برای چه نوع وارداتی تخصیص پیدا کرده است؟ در این زمینه تنها نهادی که قادر و مجاز به افشای اعداد واقعی است بانک مرکزی است که تاکنون در این راستا شفاف‌سازی مورد نظر را انجام نداده است. وی با تصریح براینکه خواسته این مجمع شفاف‌سازی در اعلام کامل اسامی دریافت کنندگان ارز دولتی است، یادآور شد: ما خواهان این هستیم که معلوم شود کالاهای وارداتی با ارز دولتی کجا رفته‌اند و با چه قیمتی به فروش رسیده‌اند؟ برخی مسوولان که شناخت کافی از مناسبات تجاری ندارند در مصاحبه‌های خود مدعی شدند که 10 برابر قبل واردات انجام داده‌اند اما در بزنگاه دیگری وقتی که افکار عمومی مطالبه‌گر شد اعلام کردند که تنها 9 میلیارد تخصیص ارز برای واردات انجام شده است! آیا مسیر اختصاص ارز به غیر از بانک مرکزی و وزارت صنعت و معدن است؟ چرا این دو متولی در این زمینه شفاف سازی لازم را انجام نمی‌دهند؟

 

ارسال نظر